Gå til innhold

6-8 ganger bedre grafikkytelse med DirectX10?


O.J

Anbefalte innlegg

Link

 

"The new operating system will be a major gaming platform release because it includes DirectX 10, an upgraded and rebuilt collection of APIs that, according to Microsoft, will offer six to eight times the graphics performance of DirectX 9.0."

 

Ser i denne artikkelen at MS lover 6-8 ganger bedre grafikkytelse med DirectX10. Vil ikke dette være veldig å ta i? 6-8 ganger høyere ytelse enn dagens nyeste spill. Vil vel ta en del år før vi får se noe i nærheten av det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som han også sier i videoen, siden DirectX 10 ikke er bakoverkompatibel med DirectX 9, så får man en god ytelsesøkning. Man trenger da ikke vær kompatibel og ta hensyn til tidligere utdaterte grafikkfunksjoner. Dvs. at API'et blir mer effektivt.

5846483[/snapback]

 

Men da må jo utviklerene lage 2 versioner av spillet; ett for DX9 og ett for DX10 dersom de ikke vil reservere seg for spillere som kun har de nyeste DX10-korta - noe jeg tror kan bli dårlig butikk til å begynne med!

Man luker jo ut en hel del potensielle kjøpere dersom et spill kun funker på DX10-kort, spesielt de første årene etter lansering av DX10 :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Som han også sier i videoen, siden DirectX 10 ikke er bakoverkompatibel med DirectX 9, så får man en god ytelsesøkning. Man trenger da ikke vær kompatibel og ta hensyn til tidligere utdaterte grafikkfunksjoner. Dvs. at API'et blir mer effektivt.

5846483[/snapback]

 

Men da må jo utviklerene lage 2 versioner av spillet; ett for DX9 og ett for DX10 dersom de ikke vil reservere seg for spillere som kun har de nyeste DX10-korta - noe jeg tror kan bli dårlig butikk til å begynne med!

Man luker jo ut en hel del potensielle kjøpere dersom et spill kun funker på DX10-kort, spesielt de første årene etter lansering av DX10 :)

5846517[/snapback]

 

Ja, det er det som er ulempen. Fordelen for de som har Vista er jo at de kan kjøre både gamle og nye spill, siden Vista har både DX9 og DX10, mens de som sitter med <= XP kun får spilt spill som er kompatible med <= DX9.

Lenke til kommentar
Jeg synes det er ganske urimelig.  Hvorfor DX10 skal være Vista-eksklusivt skulle jeg egentlig likt å vite.  Jeg har egentlig ikke så mye tro på all M$-propagandaen at Vista skal være gjerrig på systemressurser, selv om det er et enda mer bloatet system enn XP.

5846608[/snapback]

 

Tenker det er litt markedsføring av Vista.

Om DX10 virkelig blir så kraftig, og kun kommer til Vista, så kan du jo tenke deg selv at gamere blir bare nødt til å kjøpe Vista. :)

Er sikkert også for å presse folk til å kjøpe Vista for å få tilgang på ny teknologi.

Tipper også CAD-folka får noen gode grunner til å kjøpe Vista med DX10.

Business as usual.

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Som han også sier i videoen, siden DirectX 10 ikke er bakoverkompatibel med DirectX 9, så får man en god ytelsesøkning. Man trenger da ikke vær kompatibel og ta hensyn til tidligere utdaterte grafikkfunksjoner. Dvs. at API'et blir mer effektivt.

5846483[/snapback]

 

Men da må jo utviklerene lage 2 versioner av spillet; ett for DX9 og ett for DX10 dersom de ikke vil reservere seg for spillere som kun har de nyeste DX10-korta - noe jeg tror kan bli dårlig butikk til å begynne med!

Man luker jo ut en hel del potensielle kjøpere dersom et spill kun funker på DX10-kort, spesielt de første årene etter lansering av DX10 :)

5846517[/snapback]

 

Ja, det er det som er ulempen. Fordelen for de som har Vista er jo at de kan kjøre både gamle og nye spill, siden Vista har både DX9 og DX10, mens de som sitter med <= XP kun får spilt spill som er kompatible med <= DX9.

5846557[/snapback]

 

Blir jo interessant å se hvordan det blir OSet etter VIsta, om dx9 droppes helt, eller om det ikke er noe problem å installere begge "ved siden av hverandre". Det med 6-8 ganger høyere ytelse må enten være et utdrag av en setning, ellers så har jeg liten tro på det.

 

AtW

Lenke til kommentar
Som han også sier i videoen, siden DirectX 10 ikke er bakoverkompatibel med DirectX 9, så får man en god ytelsesøkning. Man trenger da ikke vær kompatibel og ta hensyn til tidligere utdaterte grafikkfunksjoner. Dvs. at API'et blir mer effektivt.

5846483[/snapback]

 

Men da må jo utviklerene lage 2 versioner av spillet; ett for DX9 og ett for DX10 dersom de ikke vil reservere seg for spillere som kun har de nyeste DX10-korta - noe jeg tror kan bli dårlig butikk til å begynne med!

Man luker jo ut en hel del potensielle kjøpere dersom et spill kun funker på DX10-kort, spesielt de første årene etter lansering av DX10 :)

5846517[/snapback]

 

Ja, det er det som er ulempen. Fordelen for de som har Vista er jo at de kan kjøre både gamle og nye spill, siden Vista har både DX9 og DX10, mens de som sitter med <= XP kun får spilt spill som er kompatible med <= DX9.

5846557[/snapback]

 

Blir jo interessant å se hvordan det blir OSet etter VIsta, om dx9 droppes helt, eller om det ikke er noe problem å installere begge "ved siden av hverandre". Det med 6-8 ganger høyere ytelse må enten være et utdrag av en setning, ellers så har jeg liten tro på det.

 

AtW

5846697[/snapback]

 

link i første post :)

 

eller ikke helt sikker på definisjonen "grafikkytelse"

Lenke til kommentar
Blir jo interessant å se hvordan det blir OSet etter VIsta, om dx9 droppes helt, eller om det ikke er noe problem å installere begge "ved siden av hverandre".  Det med 6-8 ganger høyere ytelse må enten være et utdrag av en setning, ellers så har jeg liten tro på det.

 

AtW

5846697[/snapback]

 

Jeg vil tro det er dårlig butikk å droppe DX9 på Vista. Er jo enda mange, mange applikasjoner (inkl. proffesjonelle som f.eks 3DS) og spill som kun støtter DX9.

Kanskje programvarehusene synes dette er greit siden de da kan selge nye versioner av programvaren sin, men tror ikke forbrukerene vil klappe i hendene om de blir påtvunget å kjøpe nye, oppdaterte versioner av programvaren for å kunne bytte plattform.

 

I så fall tror jeg dette kan gå ut over Microsoft ved at folk dropper eller venter med å bytte fra XP-plattformen.

 

Edit: Men dette er bare mine tanker. Dersom Microsoft velger å utelate DX9 og eldre - so be it! :p

Tror ikke det er noe krise for Microsoft om salget skulle svikte litt.

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Blir jo interessant å se hvordan det blir OSet etter VIsta, om dx9 droppes helt, eller om det ikke er noe problem å installere begge "ved siden av hverandre".  Det med 6-8 ganger høyere ytelse må enten være et utdrag av en setning, ellers så har jeg liten tro på det.

 

AtW

5846697[/snapback]

 

Jeg vil tro det er dårlig butikk å droppe DX9 på Vista. Er jo enda mange, mange applikasjoner (inkl. proffesjonelle som f.eks 3DS) og spill som kun støtter DX9.

Kanskje programvarehusene synes dette er greit siden de da kan selge nye versioner av programvaren sin, men tror ikke forbrukerene vil klappe i hendene om de blir påtvunget å kjøpe nye, oppdaterte versioner av programvaren for å kunne bytte plattform.

 

I så fall tror jeg dette kan gå ut over Microsoft ved at folk dropper eller venter med å bytte fra XP-plattformen.

5846777[/snapback]

 

Tenkte mer på OSet etter vista, og hva som skjer da.

 

AtW

Lenke til kommentar
Som han også sier i videoen, siden DirectX 10 ikke er bakoverkompatibel med DirectX 9, så får man en god ytelsesøkning. Man trenger da ikke vær kompatibel og ta hensyn til tidligere utdaterte grafikkfunksjoner. Dvs. at API'et blir mer effektivt.

5846483[/snapback]

 

Men da må jo utviklerene lage 2 versioner av spillet; ett for DX9 og ett for DX10 dersom de ikke vil reservere seg for spillere som kun har de nyeste DX10-korta - noe jeg tror kan bli dårlig butikk til å begynne med!

Man luker jo ut en hel del potensielle kjøpere dersom et spill kun funker på DX10-kort, spesielt de første årene etter lansering av DX10 :)

5846517[/snapback]

 

Ja, det er det som er ulempen. Fordelen for de som har Vista er jo at de kan kjøre både gamle og nye spill, siden Vista har både DX9 og DX10, mens de som sitter med <= XP kun får spilt spill som er kompatible med <= DX9.

5846557[/snapback]

 

Blir jo interessant å se hvordan det blir OSet etter VIsta, om dx9 droppes helt, eller om det ikke er noe problem å installere begge "ved siden av hverandre". Det med 6-8 ganger høyere ytelse må enten være et utdrag av en setning, ellers så har jeg liten tro på det.

 

AtW

5846697[/snapback]

 

link i første post :)

 

eller ikke helt sikker på definisjonen "grafikkytelse"

5846740[/snapback]

 

Ja, leste linken, men den var jo ikke akkurat spekket av info om dette utsagnet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...