Gå til innhold

Include script + support (for nybegynnere)

Anbefalte innlegg

Hei

Ser at det er noen som spør etter og trenger support til include scripts (mest i webdesign delen), men pga. at mange finner scripts av brukere som ikke lengre er aktive, bestemte jeg meg for å skrive et enkelt et og svare på eventuelle spørsmål. (Andre som vil oppfodres selvfølgelig til å svare!)

Versjon: 0.2

Features:

• Du kan veldig enkelt forandre på variabel navnet. Altså, istedet for ?page=hallo kan du forandre til ?side=hallo.
  • Istedet for å skrive inn feilmeldingene blir disse inkludert fra filer (du kan selvfølgelig definere selv hvilke)
  • Scriptet includerer bare filer inni den tillatte mappa. (Noen script sjekker ikke dette og brukere kan dermed inkludere utenfor ved å bruke ?page=../index.php).
  • Scriptet sjekker om fila er lesbar, altså filepermissions.
  • Scriptet tillater heller ikke includering av adresser (http://google.com) for eksempel, også https:// og ftp:// (veldig enkelt å leggge til flere, om det finnes)
  • Du har mulighet til å ignorere filer som begynner med et . (punktum).
  • Du kan ekskludere noen filtyper. Feks at en bilde fil eller pdf fil ikke kan bli inkludert.
  • Du kan velge om du vil gi detaljert feilmeldinger eller ikke.
  • Hvis fila ikke finnes, legger scriptet automatisk til ".php" (dette kan du konfigurere selv) og prøver igjen. På denne måten kan du linke med ?page=frontpage istedet for ?page=frontpage.php. (Forslag fra anners).

Hvis du føler at noe mangler er det bare å si ifra!

Hvis noen har forslag til forbedringer eller ser noe som må forandres, speak now or speak a little bit later :) , but speak!

Etter at du har lastet ned filen må du forandre filenavn fra index.php til include_something.zip for så å pakke opp.

include_something_0.2.zip

Endret av MC2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et eller annet går galt når jeg prøver å laste ned fila. Får bare opp en masse kryptiske tegn der jeg går ut fra at de vanlige tegnene skal være (som <,?,>,",' og sånt). Noen andre enn meg som har det problemet?

edit: Veldig bra tiltak forresten. Aner ikke hvor mange ganger jeg har prøvd å forklare dette med include-scripts for folk...

Endret av anners
Lenke til kommentar

Filen den ber deg om å lagre, er index.php. Men det er egentlig zip-filene til MC2. Det dere da gjør, er å åpne index.php i det pakkeprogrammet dere foretrekker å bruke. Eller skifte navn til det det skal være.

Vips, problem løst. Feilen ligger kanskje i MIME-typene til forumet.

Lenke til kommentar

Jeg får den opp nå når jeg lagret den som .zip og pakket ut. Encoding har ikke noe å si. Problemet lå vel i at den prøver å lagres som .php-fil...

Syns scriptet så noe stort ut, er det nødvendig med så mye kode for noe såpass enkelt? Mye av det må jo være der pga. at du regner med å ha filendelse i variabelen. Trenger man det da? Er vel stort sett bare en type fil du skal åpne uansett? Selv bruker jeg et mye enklere et, a la det som er på www.mortz.tjokk.net/phpscripts . Da får du finere adresser også spør du meg (som vel også er lettere å kombinere med mod_rewrite).

Lenke til kommentar

ikke dumt det! har lagt til funksjonen og oppdatert.

Nå sjekker den først om den valgte tilen ekisterer, hvis ikke, legger den til .php og prøver igjen.

edit: mulig det er litt mye kode, men jeg vil liksom ikke trimme på sikkerheten...

Endret av MC2
Lenke til kommentar
ikke dumt det! har lagt til funksjonen og oppdatert.

Nå sjekker den først om den valgte tilen ekisterer, hvis ikke, legger den til .php og prøver igjen.

edit: mulig det er litt mye kode, men jeg vil liksom ikke trimme på sikkerheten...

5846921[/snapback]

Mulig jeg er blondine, men jeg skjønner ikke poenget med dette scriptet.

Lenke til kommentar

5847710[/snapback]

Du vet vel om du er blondine ? ;)

Men jeg er enig med MC2, kanskje litt mye sjekking. skulle holde med å se om filen var på tillatt plass, om det var en php eller html fil. Men på den måten han har gjort det så er du nå sikker på at brukerne ikke får en feilmelding, som vi ikke har kontroll over :)

En annen ting, nå har han laget noe som de som ikke kan så mye PHP lett kan bruke, det er jo mer kommentarer enn kode i scriptet ;)

Da synes jeg det er litt idiotisk at folk begynner å kritisere slik, det virker, det er enkelt å sette opp, og hvis det er noe dere ikke er fornøyd med så er dere sikkert velkommen til å forandre på det å gi ut en ny versjon. Eller dere kan laget et eget slik dere vil ha det så legge det ut her.

Jo da, det kunne vært gjort enklere, men det kunne også vert gjort dårligere J

Dette scriptet er beregnet på de som ikke har muligheten til å lage et slikt script selv, de som kan PHP kan lage sitt eget J

For å være helt ærlig så er jeg aldri helt fornøyd med hvordan andre programmerer, alltid ting jeg ville ha gjort aneledes. Men når det virker, hvorfor klage da.

Ikke misforstå meg, det er fint med kritikk, men la oss få høre hvordan dere ville ha gjort det. Så kanskje vi kan lære litt.

Ha en fin dag :)

Lenke til kommentar

5847710[/snapback]

Du vet vel om du er blondine ? ;)

Men jeg er enig med MC2, kanskje litt mye sjekking. skulle holde med å se om filen var på tillatt plass, om det var en php eller html fil. Men på den måten han har gjort det så er du nå sikker på at brukerne ikke får en feilmelding, som vi ikke har kontroll over :)

En annen ting, nå har han laget noe som de som ikke kan så mye PHP lett kan bruke, det er jo mer kommentarer enn kode i scriptet ;)

Da synes jeg det er litt idiotisk at folk begynner å kritisere slik, det virker, det er enkelt å sette opp, og hvis det er noe dere ikke er fornøyd med så er dere sikkert velkommen til å forandre på det å gi ut en ny versjon. Eller dere kan laget et eget slik dere vil ha det så legge det ut her.

Jo da, det kunne vært gjort enklere, men det kunne også vert gjort dårligere J

Dette scriptet er beregnet på de som ikke har muligheten til å lage et slikt script selv, de som kan PHP kan lage sitt eget J

For å være helt ærlig så er jeg aldri helt fornøyd med hvordan andre programmerer, alltid ting jeg ville ha gjort aneledes. Men når det virker, hvorfor klage da.

Ikke misforstå meg, det er fint med kritikk, men la oss få høre hvordan dere ville ha gjort det. Så kanskje vi kan lære litt.

Ha en fin dag :)

5847959[/snapback]

Det var ikke det eller sånn jeg mente, men hva er det dette skriptet gjør? Jeg så på koden i natt og jeg fikk opp noen inkluderte sider, og det var alt. Kanskje det var poenget med skriptet også - å inkludere sider.

Lenke til kommentar

Mitt innlegg var ikke ment som kritikk av scriptet eller noe, bare mente at det var en måte å gjøre det enklere på. Er iallfall greit at det ligger her nå, så kan man bare linke til denne topicen når noen spør om include-script på webdesign-delen av forumet.

Lenke til kommentar

Det hadde vært veldig fint om noen gidder å gi ut en strippet versjon av scriptet og lagt opp den her, sånn at folk kan velge. (hadde gjort det, men har en historie oppgave jeg må gjøre ferdig først, desverre...).

Scriptet er veldig enkelt og gitt ut i GPL, så forandre på så mye dere vil! Blir bare tøft med mange forskjellige variasjoner! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...