Gå til innhold

evnetester på intervju

Anbefalte innlegg

En jeg kjenner fikk et ark, en pen og i oppgave om å tegne et fantasidyr han ikke hadde sett før. Dette etter min menig er i særeste laget, og grenser nesten til useriøsitet.

Absolutt ikke! Slike tester er geniale for én ting: Å se hvordan du reagerer på en situasjon du ikke mestrer. Å prøve å lese noe verdifullt inn i hva personen faktisk tegner, derimot, håper jeg ingen gjør. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En jeg kjenner fikk et ark, en pen og i oppgave om å tegne et fantasidyr han ikke hadde sett før. Dette etter min menig er i særeste laget, og grenser nesten til useriøsitet.

Absolutt ikke! Slike tester er geniale for én ting: Å se hvordan du reagerer på en situasjon du ikke mestrer. Å prøve å lese noe verdifullt inn i hva personen faktisk tegner, derimot, håper jeg ingen gjør. :)

6173584[/snapback]

Syntes den oppgaven virka simpel jeg da, er jo ikke no stress og tegne fantasi dyr. Gjør det stadig vekk i treige/enkle forelesninger jeg. Er jo bare og feks starte med øya og tegne vilt ut fra det, blir ganske rare ting noen ganger.

Håper jeg ikke kommer til og få får vannskelige eller nervepirrende tester. Gruer meg nokk som det er til jobbsøking og første perioden i jobben.

Lenke til kommentar

Lyst til å dele med oss noen av de kodetestene? hehe

noadmin: Hvis du får 100 søkere på IT jobber, så vil jeg påstå at du er heldig. Min erfaring er at der er vanskelig å få tak i IT-kompetanse for tiden. Tenker da spesielt på seniorutviklere og de med erfaring. Til og med vanskelig å få tak i nyutdannede med relevant erfaring (spesielt programmere i Java).

Webdesign derimot virker som langt enklere...

Vi har både kodetester og personlighetsanalyse. Men hvordan man vektlegger spesielt sistnevnte kan variere. Programmerere med J2ee/WAS-kompetanse er så og si umulig å få tak i (hvis det finnes noen her i forumet, så kontakt meg gjerne)

6173466[/snapback]

Lenke til kommentar

En venn av meg fikk utdelt et ark, penn og spørsmålet: Hvor mange telefonapperater finnes det på Manhattan? under sommerjobbintervjuet :dontgetit: .

Tror hun fikk litt hakeslepp, men det blir stadig mer vanlig å gi slike "caser" under førstgangsintervjuer. Var på intervju hos den samme bedriften, men jeg slapp unna og fikk jobb :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
noadmin: Hvis du får 100 søkere på IT jobber, så vil jeg påstå at du er heldig. Min erfaring er at der er vanskelig å få tak i IT-kompetanse for tiden. Tenker da spesielt på seniorutviklere og de med erfaring.

6173466[/snapback]

Hadde 136 søkere til en stilling som overingeniør, men det er mange lykkejegere der ute.. Til en stilling som konsulent fikk jeg inn 84 søkere. Stillingen ble ikke besatt.

Lenke til kommentar
Har du muligens litt for høye krav?

6230445[/snapback]

Ansettelse av personer er veldig situasjonsbetinget. Du aner ikke hvor mange forskjellige type mennesker som søker på en jobb, og ved første blikk merker man ofte at de ikke passer inn. Noen er lykkejegere som sagt. I firmaet hvor jeg jobber, så tok jeg del i ansettelseprosessen. Krav var programmering i java, litt matematikk, littegrann forståelse i kjemi osv.

En søker var 45 år gammel fysiker, han skrev at han kunne programmere FIFO og LIFO køer i C.

Søknaden fra en annen søker stinket nikotin (og firmaet er (nesten) helt røykfritt), samt at kvalifikasjonene kunne ha vært bedre.

En tredje søker begynte å fable i Email-søknaden om at han hater disse jævla nazistene (helt feil tema hvis du søker om jobb i Tyskland).

Til sammen over 100 søkere. 4 ble invitert på intervju. Han ene var eksepsjonell, hadde doktor grad i kjemi og diplom i datateknikk. Karakterene var de beste jeg noen gang har sett. Sjefen sa derimot nei, for han var redd for at han mangle sosiale antenner (firmaet har knapt 20 ansatte). Til slutt ble en nyutdannet ingeniør tatt. Karakterene var ok, han hadde gode attester fra noen relevante sommerjobber og han virket veldig hyggelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...