Gå til innhold

Feil under oppstart

Anbefalte innlegg

Jeg har en PC, som ikke funker helt som den skal. Den kommer seg fint gjennom BIOS, men vil ikke starte oprativ systemet. Den har instalert winME og XP på to forskjellige disker og ingen av dem fungerer. Tenkte jeg skulle prøve med Linu og satte inn en Live Ubuntu CD og får følgende feilmelding:

205.859554 Code: Bad EIP value.

205.859575 <0>Kernel Panic - not syncing: Fatal exception in interrupt

205.859597

Hva er EIP? Og hva betyr feilmeldinga og ikke minst åssen fikser jeg feilen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lukter vel HW-feil... Prøv å røke ut så mye maskinvare som du kan for at pc'n fortsatt skal starte, bytt ut deler med deler du vet fungerer (RAM-brikker, skjermkort etc) helt til du (forhåpentligvis) får den til å starte...

Søkte litt på "Bad EIP value" på google, og på topp kom denne:

http://www.ussg.iu.edu/hypermail/linux/ker...302.0/0200.html

Alan Cox (en av hovedutviklerne for Linux-kjerna) sa at det det skyltes en "bug i biosen til AMD K6 - hovedkort" - du har vel ikke tilfeldigvis et slikt et? Pussige er at de jeg har sett har stort sett møtt den under shutdown - dvs når kernelen har bedt biosen om å skru av strømmen, så krasjer biosen, ikke under poweron - men så noen poster med folk som hadde hatt det når de skulle skrive ut på paralellporten etc. ...

Kort sagt: 1. kople fra allt eksternt unødvendig utstyr. Prøv.

2. Kople fra alt internt unødvendig utstyr (ubuntu live trenger HK, CPU, RAM, skjermkort og CD-rom for å starte. Kople fra allt mulig annet, og prøv gjerne å ta ut så mye ram du kan og rotere brikkene i tilfelle det er feil på en av dem. Prøv også å sette inn et eller annet skjermkort - selv et ISA-skjermkort funker, alt funker, så lenge det har en skjermkontakt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...