Gå til innhold

finner ikke dvd rom/cd brenner

Anbefalte innlegg

hei

Har problemer med og finne gammel dvd rom/cd brenner etter montering av dvd brenner.

1. monterte dvd brenner nec 3550 som master i tidligere dvd rom plass som også sto stilt som master.

2. drivverk nr 2 dvd rom cd brenner fikk fortsatt stå som slave, men etter at jeg monterte dvd brenner finner jeg denne ikke? denne nr 2 ble montert i fjor høst og ingenting er gjort med denne.

Har nettopp hatt maskina inne til undersøkelse og fikk reinnlagt microsoft proffesional 2 pga problemer med programvarer/kompalitet.

Hvorfor finner ikke maskina denne dvd rom/cd brenner som står slik den har gjort siden jeg monterte den, mens den finner den nye dvd brenner, er ikke noe stort problem men siden drevet er bare noen måneder og fungerte fint vil jeg ha det i bruk.

fint om noen hadde noen tips

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, irriterende problem.

Dobbeltsjekk at jumpere står riktig, master jumper på master device. Dersom dette ikke fungerer, sett device som tuller på "Cable Select".

Har du gammel BIOS ? Noen bioser må settes opp med disker, det er ikke alle BIOS'er som finner alt automatisk. "Detect IDE-Devices" er vel det du burde se etter. Dersom du finner rette plassen, kan du sette opp antall sylindre og størrelser med mere. Settingen "Auto" løser mye, og dette burde settes for optiske drev.

"Force Update ECD" kan også hjelpe, tvinger maskinen til å updatere listen over ting som kobles til.

Det kan også oppstå konflikter med to drev på samme kabel. Jumperer er ikke alt, visse drev vil ikke samarbeide dersom de må dele på kabelen. Sett en på Primary IDE og den andre på Secondary IDE.

Endret av Ulkesh
Lenke til kommentar
Hmm, irriterende problem.

Dobbeltsjekk at jumpere står riktig, master jumper på master device. Dersom dette ikke fungerer, sett device som tuller på "Cable Select".

Har du gammel BIOS ? Noen bioser må settes opp med disker, det er ikke alle BIOS'er som finner alt automatisk. "Detect IDE-Devices" er vel det du burde se etter. Dersom du finner rette plassen, kan du sette opp antall sylindre og størrelser med mere. Settingen "Auto" løser mye, og dette burde settes for optiske drev.

"Force Update ECD" kan også hjelpe, tvinger maskinen til å updatere listen over ting som kobles til.

Det kan også oppstå konflikter med to drev på samme kabel. Jumperer er ikke alt, visse drev vil ikke samarbeide dersom de må dele på kabelen. Sett en på Primary IDE og den andre på Secondary IDE.

5848633[/snapback]

Det er en celeron 2.67 ghz maskin kjøpt i fjor høst, skal prøve som du sier, dette drev som nå streiker fungerte fint helt til jeg hadde den inne for reinnlegg av microsoft xp se, og har hele tiden stått som slave skal prøve dine forslag, takker for hjelpa.

Lenke til kommentar
Dersom det ikke funker, burde du sjekke drevene for ødelagte eller bøyde pinner. Det kan også skje. Jeg har også klart å sette inn kabelen feil vei, selv om dette egentlig ikke skal gå.

Mye gøy å feilsøke !

5851350[/snapback]

fant ikke ut noe i bios, men skal prøve og koble drev nr 2 som ce?, nei ingen pinner er ødelagt, drevet har ikke vært rørt siden jeg sist brukte det, har bare reinnstalert xp proff 2 pga programvarekonflikt og senere byttet ut dvd rom, men får prøve som du sa ovenfor.Kabelen er satt inn rett men kan også være som du sa at disse 2 drev ikke går på samme kabel, fikk ikke satt combodrevet som master og dvdrom som slave i fjor høst, men omvendt gikk det.

drevet som jeg ikke får kontakt med er ibm fru 26k5379 ibm p/n 26k5378

dette er ett 48x32x48x16xspeed ide combodrive

Ser at dette drevet går igjen under mange andre merker, men har jo brukt det før til nylig.

Ellers vil jeg si at jeg er fornøyd med nec 3550 drevet jeg monterte brenner raskt på dvd-r men er ennå raskere på dvd+r

Har noen erfaring med hvilke dvd,er som passer dette drevet best?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...