Gå til innhold

Hiper 580W Type-R på Pentium D?


Anbefalte innlegg

Vurderer en Hiper 580W Type R til bruk sammen med en Intel Pentium D 940 på et Gigabyte 955X-hovedbrett. PSUen skal visstnok ha 24-pinners ATX med 4 avtakbare, ifølge preisguiden og diverse anmeldelser og andre infokilder. Så dog nevnt her på forumet at den bare har 20-pinners ATX. Stemmer dette? Og leste i samme tråd at den ikke støtter dobbeltkjerneprosessorer. Er dette et faktum? I så tillefelle er det vel veldig rart at en middel-/toppklasse PSU ikke har 24 pinner og ikke støtter dobbelkjerner?

-G.G.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+142
Problemet ligger vel i den advarselen som ligger på hjemmesiden til Hiper. Du finner den Her.

Virker som den mangler en type kontakt, men jeg har ikke noen kjennskap til saken.

Den har 20/24 pin, men virker som det kreves noe mer (EPS12V) noe denne PSUen ikke har!

5845285[/snapback]

 

hvis du ser lenger ned på siden, ser du en tabell med hvilke kontakter den faktisk har... ;)

Lenke til kommentar

Litt usikker men 955x chipsettet fra Intel krever en spesiell PSU:

 

Despite having about 230 million transistors, the 840 still uses the LGA775 package, although once again you'll have to change your motherboard. That's because the 840 requires a motherboard with Intel's 955X chipset or Nvidia's nForce4 SLI Intel Edition chipset. Our CPU arrived in an Intel D955XBK motherboard, which was equipped with the Intel 955X chipset. Other than dual-core support, the 955X improves on the 925XE by increasing the maximum supported DDR2 frequency from 533MHz to 667MHz. However, it's still backwards compatible with 5xx- and 6xx-series Pentium 4s, and 1,066MHz FSB Pentium 4 Extreme Edition CPUs. Also new is the ICH7R Southbridge, which adds S-ATA II support.

 

 

That said, something you'll almost certainly have to invest in is a new PSU, as dual-core motherboards require an EPS12V PSU. This is the same type of PSU as those used for Xeon and Opteron motherboards, and comprises a 24-pin ATX connector and 8-pin EPS12V connector in addition to the usual Molex, floppy, S-ATA and PCI-E power plugs. ESP12V-compliant PSUs are generally quite a bit more expensive than standard ATX PSUs, so don't forget to set aside a little more of your budget than you'd expect.

 

Review

Lenke til kommentar

Da ser det ut som den ikke har EPS12V? Det var da forbaska tragisk! Nå er det like før jeg tar i bruk gloser som strengt tatt ikke passer for dette forumet. Ingen muligheter for å få den på et 995X? Hvis det da er like ille som det ser ut med hensyn til kompabilitet, har noen noen idéer til hva den kan byttes ut med som ligger i samme klasse pris/ytelsesmessig?

Endret av G.G.
Lenke til kommentar

http://www.antec.com/us/productDetails.php?ProdID=20551

 

 

What is EPS12V? EPS12V is a special, non-ATX standard adopted by the Server System Infrastructure (SSI) group to provide a more powerful and stable environment for critical server-based systems and applications. EPS12V equipment is not compatible with standard ATX or ATX12V PCs found in homes and offices. Power supplies built to the EPS12V standard include a 24-pin motherboard power connector and an 8-pin +12V connector. However, since some server motherboards also use other connectors, TruePower 550EPS12V comes with 4-pin and 8-pin +12V and 6-pin Aux. power connectors for wide SSI / EPS12V motherboard compatibility and user versatility.

 

 

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:...04;c:36217;r:pg

 

990,- inkl. mva

 

På lager: 2

 

 

 

http://www.rackmount.com/Rackacc/ATXGES.htm

 

What will happen if I use an EPS12V power supply in a motherboard that requires ATX GES or vice versa?

 

 

 

1) Motherboard will not power up

 

2) The connection may cause a short circuit and burn out your motherboard and/or power supply

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar

Er du sikker på at du trenger EPS12V ?

Når jeg titter på bildene i prisguiden ser jeg ikke EPS kontakt på det hovedkortet, og slike kontakter finner du for det meste på Xeon/Opteron og andre serversystemer.

Dersom du besøker

http://www.hipergroup.com/

kan du også lese at de nyeste Hiper strømforsyningene støtter ATX2.2 og har P4 kontakt som Gigabyte hovedkortet du ser på trenger.

 

Et eksempel på P4 kontakt på et Gigabyte GA-81955X Royal finner du her:

http://www.hardware.no/tester/hovedkort/gi...oard_flat_f.jpg

 

Og et eksempel på en EPS12V finner du på et ASUS PC-DL her:

http://www.gamepc.com/images/labs/rev-xeoncw-boardLG.jpg

 

EDIT: Når det gjelder at 955x og dualcore prosessorer fra Intel krever EPS12V så er ikke det helt sant, for etter å ha sett på en del bilder virker det som om de aller fleste har løst dette med å bruke en P4 kontakt pluss en 4pin molex i stedet.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Da ser det ut til å være håp i havet/P4-pluggen? Jeg anser ikke meg selv som nok kompletent på dette området til å trekke sluttninger utifra antallet plugger som P4-kontakta på bildet av hovedkortet har, men da er det tydeligvis flere enn meg som synes det virker ulogisk at 955X "må" ha 8-pinners P4 mens hovedbrettet har 4 pinner? Da er det nok trygt, da. Hvis ikke kan jeg saksøke Hiper fordi de påstår at Type R 580 følger ATX2.2. Takk for hjelpa folkens!

-GG

Lenke til kommentar
Hvis ikke kan jeg saksøke Hiper fordi de påstår at Type R 580 følger ATX2.2.

 

Tror dessverre du ikke kommer langt med det kravet. Bransjen burde nok opprettet ATX2.2a og ATX2.2b for å skille, men som tidligere linket her i tråden, sitat:

4.HIPER Type R 580W series does not support Intel Pentium 4 dual core CPU as it requires EPS12V (i.e. an 8 pin ATX +12V connector). Type R 580W series does not provide 8 pin ATX +12V connector. We do not recommend using any adaptor that allows conversion of any form of connectors into 8 pin ATX +12V connector.

 

http://www.hipergroup.com/English/products/hpu-4b580.html

 

 

Jeg antar at dette også er nevnt i dokumentasjonen som følger med. Poenget er at jo det vil kunne fungere, men ved å overse Hiper’s advarsel mister du alle rettigheter. Jeg er heller ingen ekspert, men det må jo være en grunn til at de advarer. Spørsmålet blir da om du er villig til å risikere 940’n din? For den må du erstatte selv.

 

Jeg er i samme båt. Hadde lyst på en selv. Nå er jeg sikker på at jeg ikke er villig til å risikere det. Vurderer for tiden selv Mist 600W.

 

Du kan også lese om noen Asus brukere som møtte samme problem:

http://vip.asus.com/forum/#1

 

og

http://vip.asus.com/forum/#2

 

Rådene der er rimelig klare. Finn noe annet.

 

Jeg trekker ut et eksempel:

The power supply may work.....but the problem is, as with any device or system that supplies power, the 'size' of the 'pipe'!  The reason that high performance mainboards have gone to 24pin EATXPWR and ATX12V and EZ Plug, in the case of Asus, is because these boards and the processors and video cards that they use demand a lot of amperage.  If, for example, you were to try to power an air conditioning compressor through a #18 guage wire, two things would happen....the air conditioner compressor would not run and in the process of trying, would burn up the wire.  The extra pins required for boards such as the P5WD2 Premium, provide a bigger 'pipe' or increase the ampacity of the power circuits, especially the important 12vdc rails.  A power supply may be rated at a kilowatt but if it doesn't have large enough power feed wiring, or enough lines to power all the power traces to supply the amperage demand of the mainboard, it is useless.

 

 

 

Som sagt dette er for Asus, men prosessoren er jo lik så det blir vel likt for Gigabyte når det gjelder ATX12V. Du får vurdere selv, eller gå for AMD.

Endret av LilleAlien
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jajaja, gammal tråd. Har latt ting ligge en stund i påvente av at noe skal skje, da dette er en maskin som blir kjøpt inn rundt 2-3 kvartal, og mye kan jo skje på den tiden. Men kom teilfeldigvis over noe oppklarende som jeg synes bør med i tråden, om ikke annet til nytte for andre i samme dilemma. Fant følgende på Bjorn3D.com:

 

Spesifications

    -Processor:

  1. LGA775 Intel® Pentium® D processor

  2. LGA775 Intel® Pentium® 4 processor

  3. Supports 1066/800/533MHz FSB

      *Note: Rev 1.0 includes 2x2 pin ATX 12V power connector. Rev 1.1 includes 2x4 pin ATX 12V power connector for Intel Pentium D Extreme Edition processor power recommendation.

 

Da vet vi vel det. Vil dette si at rev 1.0 ikke støtter P.D, bare P.4, men har 2x2-pinners 12V, mens rev 1.1 støtter P.D, med 2x4 12V? Da blir det nok en annen PSU da. Litt synd, Hiper'n så jo perfekt ut :cry:

-GG

Lenke til kommentar

Min som jeg kjøpte i starten av desember 05 hadde alle kontakter jeg trengte hvertfall.. Den har 24-pin HK kontakt med "avtekbar" 4 pins del, så den passer på gamle HK også. Den har også vanlig "p4-kontakt"

 

Edit: Er kanskje ikke helt lovlig, men PM meg om du er inntresert i å kjøpe min da (:

Endret av Andy_12
Lenke til kommentar

@ Big SturL: Ingen Intel vs. AMD her. Det blir for subjektivt og usaklig.

@ Andy_12: Ser du har en P5LD2 med 930. Den bruker også en vanlig 4-pins? Da er det vel kanskje ikke så vanlig med 8-pinners allikevel. Som nevnt i sitat over er ikke 8-pinners etter ATX2.2 og brukes tydeligvis mest i servere.

@ Alle sammen: Leste nettop enda en test på Bjorn3D, en FX60 vs. P.D og P.4. Der ble GB-kortet brukt både for P.4 og P.D. Tyder på at dette egentlig ikke er et dilemma. Men jeg får det ikke til å gå opp. Det er jo mange kilder som har blitt referert til her i tråden som tyder på at P.D 8x0 og 9x0 trenger 8-pinners, men flere kort beregna på den har vanlig 4-pinners 12V. Noen som kan oppklare?

Lenke til kommentar
@ Big SturL: Ingen Intel vs. AMD her. Det blir for subjektivt og usaklig.

@ Andy_12: Ser du har en P5LD2 med 930. Den bruker også en vanlig 4-pins? Da er det vel kanskje ikke så vanlig med 8-pinners allikevel. Som nevnt i sitat over er ikke 8-pinners etter ATX2.2 og brukes tydeligvis mest i servere.

@ Alle sammen: Leste nettop enda en test på Bjorn3D, en FX60 vs. P.D og P.4. Der ble GB-kortet brukt både for P.4 og P.D. Tyder på at dette egentlig ikke er et dilemma. Men jeg får det ikke til å gå opp. Det er jo mange kilder som har blitt referert til her i tråden som tyder på at P.D 8x0 og 9x0 trenger 8-pinners, men flere kort beregna på den har vanlig 4-pinners 12V. Noen som kan oppklare?

5903374[/snapback]

Et veldig godt råd fra meg er å faktisk ta kontakt med en kompetent webshop på tlf som netshop eller andre som fører produktene og spørre de. Så får du et korrekt svar, og om du kjøper produktene der og de sier de er kompatible så er det deres problem om det er feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...