ashwa Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 halla, jeg har tenkt å investere penger i ny komputer nå, men lurte litt på hva som kommer av hardware fra amd og ati i nær fremtid, og hva jeg bør satse på av dette, har en totalt ca 18000 kr til dette formål men ikke nødt til å makse dette da såklart hvis jeg ikke er nødt. jeg er ikke noe serlig etter klokking og slikt, så det er ikke relevant for meg uten videre å ha noe tilpasset massiv overklokking, så hvis noen vil være vennlige og gi forslag på hva jeg bør ¨skaffe av moderkort, prosessor, skjermkort og ramm osv så bare spytt inn. Men jeg vil holde meg trofast til amd og ati eller radeon kortene rettere sagt. dual core virker som ett bra alternativ, men hørte litt om en ny type prosessor fra amd rundt juni? vel jeg lar disse detaljene være til dere selvutnevnte eksperter der ute takk for alle bidrag her Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 (endret) et nyere system som heter AM2, vet ikke når, ellers noen nye opteron, mistenker det er bare for 940, som er på 3ghz jupp fin pris på amd 2ghz og 2.2 ghz dual core, ca 2500kr for 2ghz og 3000kr for 2.2, grei pris, ellers betaler du 1000-2000 kr omtrent gjerne litt mindre for extra 512 cache, extra 200mhz. en amd x2 4200 kan være veldig aktuell 2.2ghz 512cache pr. kjerne. hørt oblivion benytter dual core systemet, bf2, counter strike benytter seg ikke av dual core, og har hørt en må skru av en kjerne for å spille disse spillene, evt andre, skal egentlig ikke være et problem, bare å disable en kjerne. spare noe strøm evt. amd har noe som kalles minnekontroller integrert inne i cpu, så den kjører noe som heter command rate T1 med 2 brikker, med mer en 2 brikker. 3-4 så blir det T2 det er kun T1 og T2, T1 er best og raskest, greit med 2x1gb ram= 2gb ram eventuelt value ram eller cl 2.5 som er ca 700 kr dyrere. bra til spill, om nødvendigt? ellers har du disse nye ati x1900xt eller xtx med 512 ram som koster skjorte 4000-5000kr. ellers et hovedkort med sata2, lydkort 7.1 eller kjøpe lydkort utenom. audigy 2/4/xi-fi 430 watt psu ++ sata2 250gb hardisker mest for pengene eller vanlig combo dvddualcd altjet -+ Endret 31. mars 2006 av pizzafordi Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 Ja enig med pizzafordi, men 430W er kanskje litt for svakt til strømforsynng. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
ashwa Skrevet 1. april 2006 Forfatter Del Skrevet 1. april 2006 takk for input sålangt, men lurte på om det er lite vits med 1-2 mb cache på prosessorene? og er det noe nytt på gfx horisonten da? eller bør jeg gå for 1900xt, xtx er den verdt de extra spenna? lydkort tenkte jeg på creative ja, men xi-fi korta er jo en del dyrere enn audigy 4. hva er det xi-fi kan gjøre for lyden som ikke audigy kan? sikter jo på spille pc så her er det opplevelsen som teller sata2 hd, 2 gig 2.5 cl ram skal nok teste dual core, spiller jo bare nyere spill egentlig. En ting jeg og lurte litt på, er hva krav jeg skal sette til flatskjerm, jeg vil ha en som yter bra til skytespill og slikt, så vil ikke ha noe ghosting etc. så kom gjerne med ett forslag der. noen som har ETA på AM2 prosessorene da? Lenke til kommentar
Tuffeluffe Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Helgetilbud på komplett: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=317151&cks=SWO Lenke til kommentar
edge Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Forslag til noe å bygge på Uansett det XTX-kortet til 4k på komplett er jo steinbillig da.. Lenke til kommentar
ashwa Skrevet 1. april 2006 Forfatter Del Skrevet 1. april 2006 hvilken type ddr ram skal jeg sikte på? ser det er mange forskjellige typer, Lenke til kommentar
edge Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 (endret) Skal du ikke overklokke er PC3200 bra nok, gjerne fra merker som OCZ, Kingston, Crutial eller noe.. Skal du overklokke ville jeg siktet på PC4000 eller bedre, men det har du ikke bruk for ellers. EDIT- Noen, få, forslag til ok minne.. Det første er det en kan kalle "entusiast"-minne, dvs. litt raskere en valute-minne, men som sagt: skal du ikke klokke klarer du deg langt og lenge med valute-minne. Endret 1. april 2006 av Edge Lenke til kommentar
ashwa Skrevet 1. april 2006 Forfatter Del Skrevet 1. april 2006 hmm går for det beste 400mhz cl2 brikkesettet da hva enn det vil bli, hvilke chipset er best ilag med radeon kortene og evt. andre ting som ram og produsent? folk snakker om nforce, men egner ATI sitt seg bedrE? Lenke til kommentar
edge Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Har du nForce4-chipset vil du kunne kjøre et radeon-kort, men skal du først ha radeon ville jeg tatt et med crossfire-hk til senere oppgradering. Lenke til kommentar
ashwa Skrevet 1. april 2006 Forfatter Del Skrevet 1. april 2006 Samsung SyncMaster 204B , denne lurte jeg på om jeg skulle skaffe, men hva er viktig for meg som skal spille spill? respons tida er vel det eneste jeg ser noe spess etter nå men det er vel andre ting? hva med hdtv? Lenke til kommentar
edge Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Det som er viktig er vel responstid og at det er kvalitet. Samsung er gode skjermer, så jeg ser ingen grunn til ikke å kjøpe den. Lenke til kommentar
ashwa Skrevet 1. april 2006 Forfatter Del Skrevet 1. april 2006 tusen takk for responsen sålangt, det er en ting jeg ønsker input på nå og det er hva merke ram og hovedkrot jeg skal ha, kjøper nok sapphire sitt 1900xtx kort, lurer enda på om det blir vits å kjøpe creatife xi-fi lydkort så lenge det følger med det på hovedkortet som velges. er det noe spesielt jeg bør se etter i hovedkortet? Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 jeg har ikke hørt det men mener det ikke er mye vits jeg har den forståelsen av at etter audigy komm på banen så var det 24 bits lydkort, noe som går virkelig unna på lyd. det er masse annet, eas, thx, surround, mye sånn finesser, som er litt extra og extra og oppgradering som en kan lett annta for hvert kort. et audigy se er bra, så har du audigy 2, audigy 4, xi-fi, slikt kan utsettes, da en får surround i vanlig audigy. skal du ha xi-fi kan du like godt kjøpe snegle høytalere, ikke sikkert at de er så bra heller, skal du være entusiast finnes det audiophile, emu og annet der ute. er sånn at du har noen extra valg i spill med xi-fi tror jeg, som du velger i options f.eks når du spiller FEAR, om du merker det, kan ingen garantere. bedre en gårsdagens thats it. men fortsatt 24 bits. samme delay kansje noe mer khz etc. har ikke satt meg inn i det, noe en bør gjøre hvis en er nysjerrig. 17 lcd går fint det, 19 hvis en må. noen anbefaler widescreen 20-24 etc. plasma tv. bare hold deg til 4ms ikke 8m eller 12ms, selv om en god del mener de umulig kan se etterslep, mens andre sier en kan framtvinge det, kansje det er skjermkortet mitt som ga etterslep med 100fps, nei jeg har 3ms, og merker en sjelden gang noe jeg tolker som etterslep. men da flyr jeg veldig fort i loop. Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 x2 4200 2x1gb cl2 /2.5 dual channel 1x7900gt/ 1900xtx i ditt tilfelle hovedkort med 7.1, sata2, sata 2 hardisker kabinett med 2x120mm vifter og hardisker foran den ene vifta, 4ms lcd skjerm står det 3 eller 2ms, så er det antageligvis 5.6 ms for det om på sort/hvit wievsonic/samsung, mye annet der ute Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå