Gå til innhold

AMD Athlon 64 X2 4200+

shermy

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg går da rundt her og lurer på om jeg skal få meg en ny cpu. grunnen til dette er at jeg føler at min prossesor ikke klarer å levere det som skal til lenger. Den ble kjøpt for ca. to år siden.

Det er en Intel Pentium 4 2.8gHz 512 cache (?)

Jeg har Asus p4c800 motherboard (AGP) med 1.53 gb med RAM (2x256 og 2x512 fra twinmos) Jeg har også et ATI Radeon 9700 pro all in wonder med en klokkehastighet/frekvens på 325-350 mHz.

Dette er kanskje ikke så altfor bra, og nettopp derfor "trenger" jeg nytt :) hehe...

Når jeg kjører 3d mark 05 "cpu test", da jobber cpu'en forsåvidt på 100% hele tiden, og det ligger bare i 1-2 fps all the time... Noe som ikke er så bra... Jeg hadde tenkt å kjøpe ny cpu, hovedkort (PCI-e) og kanskje ny ram (erstatte 2x256). Men har ikke penger til alt. Så jeg vil begynne med cpu'en.

Hva kan dere lærde si om AMD Athlon 64 X2 4200+ i forhold til min cpu i dag? kommer denne cpu'en til å jobbe bedre (siden det er "to" cpu'er). kommer denne til å øke fps og slutte å lagge? :p

fps'en kommer jo ganske mye ann på 3d kortet, men det skal jeg ha siden, da blir det innkjøp av ati radeon x1900xtx :D

Ser frem til svar fra alle dere som tror dere kan hjelpe meg. (lurer først og fremst på dette med cpu'en...)

Kom gjerne med tips og anbefalinger :)

Claus

Endret av shermy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser bra ut det du tenker å kjøpe, men blir jo fort noen kroner for det også da ;)

Ting du nesten er nødt til å kjøpe i samme slengen ved en oppgradering:

RAM, CPU, Skjermkort, hovedkort.

Tipset er at du kan eventuelt kjøpe en 1024 brikke først og så vente noen måneder med den neste, men det er nesten like greit å kjøpe alt i samme slengen.

Cirka priser:

X2 4200+: 3000 kroner

X1900XTX: 5000 kroner

Corsair 4000PPT 2x1024 RAM: 2000 kroner

Kabinett og PSU: 2000 kroner

Harddisk av passe størrelse, 320 GB: 1000 kroner

Godt hovedkort: 1500 kroner

Totalt: 14.5k kroner :)

Endret av kremt
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Når jeg kjører 3d mark 05 "cpu test", da jobber cpu'en forsåvidt på 100% hele tiden, og det ligger bare i 1-2 fps all the time... Noe som ikke er så bra...  Jeg hadde tenkt å kjøpe ny cpu, hovedkort (PCI-e) og kanskje ny ram (erstatte 2x256). Men har ikke penger til alt. Så jeg vil begynne med cpu'en.

5844838[/snapback]

Du får ikke noe særlig mer FPS i "CPU-testen" til noen av 3DMark'ene ved å oppgradere CPU.. selv til en langt bedre CPU. CPU er ikke egnet til å utføre 3D-"simulering" uansett..

Hva kan dere lærde si om AMD Athlon 64 X2 4200+ i forhold til min cpu i dag? kommer denne cpu'en til å jobbe bedre (siden det er "to" cpu'er). kommer denne til å øke fps og slutte å lagge? :p

5844838[/snapback]

Nei.. dersom du fremdeles har ditt 9700Pro.. (eller FX5200 for den saks skyld).. de mer populære *nye* (GPU-krevende) titler/spill vil lagge.. mer eller mindre.. selv med en [email protected].

fps'en kommer jo ganske mye ann på 3d kortet, men det skal jeg ha siden, da blir det innkjøp av ati radeon x1900xtx  :D

5844838[/snapback]

Nettopp.. skal du spille med best mulig spillopplevelse er det "GPU is king".. særlig når du da vil spille med høy oppløsning og med "eyecandy".. som betyr at GPU gjør jobben med (litt) hjelp av CPU/chipset med å blir foret med data..

PS og Edit:

Kremt's forslag er ett eksempel på en skikkelig "gamerboks"... :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

hmmm... *tenke tenke*...

Se då... Jeg hadde tenkt å gå for cpu og hovedkort i samme slengen nå i juni (eller no..)

da hadde jeg tenkt 4200 @ 2.2gHz'en (og asus sitt hovedkort til 1k.)

og så venter jeg med å kjøpe 3d kort til juli eller noe ... :p

Men det eg skjønne ikkje koffår eg må ha ny RAM asså.... må eg ha "spesial" ram tilpassa den prossesoren eg ska skaffa meg?`?? what's up with that homies?

då blir det jo faktisk dyrt då :p

eller ska eg gi beng i cpu'en og allt det der og bara fyra inn et 3d kort? (x1900xtx) ;D

å ein ting te..

eg ska ikkje ha ein HEILT nye pc da :p (sånn med HD, kabinett osv osv...:p )

men ellers takker eg for svar ;D

Endret av shermy
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ja.. det blir dyrt dersom du skal oppgradere... dvs. "full pakke".

Har du dårlig råd..og vil "kjøpe deg tid" til du en gang vil ta deg råd til en slik "rigg" som foreslått av "kremt".. da foreslår jeg dette skjermkortet..

Det vil helt klart gi deg en god spillopplevelse..

PS og Edit:

Nei... du må ikke ha ny RAM til ett evt. S939-system slik foreslått over her..

Men to sett ulike Twinmos dual? brkker er både tvilsomt mht. kompatibilitet... og ikke minst med tanke på "matchende" ytelse til en X2 4200+ i ett nyere S939-hk.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...