twarr Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 Hei! Det er en jungel der ute av trådløse broer, switcher, osv. Men jeg er n00b når det gjelder trådløst nettverk, så vær så snill og hjelp meg :smile: Jeg og en nabo skal sette opp trådløst nettverk, det er under 100 m i luftvei mellom dei to punktene tror jeg. Det er nesten garantert. Nå er det slik at jeg skal ha den stasjonære, og kanskje den bærbare tilkobla (han har den basa, aksesspunkt eller hva det er, han har ikke kjøpt enda altså), de skal også ha en bærbar tilkobla, i tilegg skal han ha sin stasjonære tilkobla med vanlig kabel. Om ikke det skulle være nokk, :smile: så er det enda mer. En anna nabo har trådløst nettverk heime med seg, og alt (mine datamaskiner, han sine datamaskiner) skal i tilegg kommunisere med hans maskiner. Er dette mulig? Hvilket utstyr trengs? Gi gjerne med en link. Er VELDIG glad for svar!! :smile: Please help! mvh Twarr Lenke til kommentar
Folo Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 for den første løsningen så skulle det vel bare holde med en basestasjon med god rekkevidde, når det gjelder den andre basestasjonen så er jeg ikke helt sikker på hvordan det virker..det skal jo gå å lage en wireless forbindelse mellom 2 trådløse kort. så da skal det vel ikke være noe problem med 2 basestasjoner. sjekk ut Wlansupply.no ops [ Denne Melding var redigert av: Folo på 2002-09-26 23:51 ] Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 Heisann, En kamerat av meg og meg har satt opp et trådløst lan, det funker kjempe fint for oss. Grunnen til det er at jeg flytter til utlandet og betale 2000kroner for å få installert ADSL ble for dyrt, så kameraten min hadde alt utstyret. Vi satt opp en base stasjon hos han. D-link DWL900/1000 (husker ikke helt) med en 5m kabel til en omni-directional antenne på 15dbi hos meg så bruker jeg følgende: PCI-pcmcia adapter m/Avaya wirless card, 2,5m pigtail som er koblet til en 15m lang skjøt kabel til en Directional antenne på 19dbi. hos oss så har vi fri sikt (nesten) det er endel trær imellom, så når det kommer regn så mistet jeg all kontakt tidligere, det jeg gjorde var å gå til skrap handleren, kjøpte en 3m lang aluminiums rør. Så plasserte jeg antennen så langt vekk fra huset som jeg kunne, slik at det ble bedre sikt til kameraten min. Så var det bånn pine. Dog, så blir det jo endel tapi kabelen i og med det er lengde på kabelen og skjøtingene. Det jeg kan anbefale dah er å invistere i en 100mW forsterker hvis du har penger til det :wink: Frankey Lenke til kommentar
twarr Skrevet 27. september 2002 Forfatter Del Skrevet 27. september 2002 Er det nokk med Denne ? Og selvfølgelig trådløst nettverkskort i mine og hans pc'er. Er det nokk? Lenke til kommentar
mascot Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 Quote: Jeg og en nabo skal sette opp trådløst nettverk, det er under 100 m i luftvei mellom dei to punktene tror jeg. Det er nesten garantert.Nå er det slik at jeg skal ha den stasjonære, og kanskje den bærbare tilkobla Vil du at de skal ha trådløs forbindelse seg imellom, eller holder det med å koble disse sammen via switch? Hvis du kobler disse til en switch, kan du ut fra switchen tilkoble til den en DE Ethernet Klient med en Vertical Flat Panel antenne og 5m SMA kabel siktet mot Aksesspunktet hos den andre. Quote: (han har den basa, aksesspunkt eller hva det er, han har ikke kjøpt enda altså), de skal også ha en bærbar tilkobla, i tilegg skal han ha sin stasjonære tilkobla med vanlig kabel. Her kan f.eks BG-2000 eller AP-200 gjøre nytten. Quote: Om ikke det skulle være nokk, :smile: så er det enda mer.En anna nabo har trådløst nettverk heime med seg, og alt (mine datamaskiner, han sine datamaskiner) skal i tilegg kommunisere med hans maskiner. Her ville nok DE Ethernet klient gjøre nytten sin igjen :smile: Dette skulle nok være løsningen tror jeg. Har litt dårlig tid nå, så fikk ikke tenkt nøye gjennom dette, men jeg tror det skal fungere :smile: Lenke til kommentar
filter69 Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 Ville lagt kabel til han som er 100m borte. Frem med vinkelslipere og litt sement viss det er asfalt i veien :smile:... er mulig 100m blir litt drøyt, men det skal i prinsippet fungere helt fint. Hvordan skal nettverket være? En server(dhcp) som deler ut inet? har dere flere internettforbindelser dere skal bruke? For å koble sammen 2 nettverk (hvert nettverk med flere maskiner på) må du bridge dem. Anbefaler d-link 900ap+ til en 16-1700kr stykket. Du trenger 2 av dem (en på hver side). Forstod jeg det rett at naboA (han første du nevnte) skal ha en base som du skal koble deg på)? Uansett dette er den mest fleksible løsningen: (naboA)bærbar-1000ap-hub(til andre stasjonære maskiner)-900ap <--trådløst-->(deg)900ap-hub(stasjonære maskiner og 1000ap-bærbare)-900ap <--trådløst-->(naboB)-900ap-hub(til stasjonære maskiner)-1000ap til bærbar med denne løsningen har du altså fire 900ap+ og tre 1000ap 900ap bridger altså kun sammen nettverkene.. mens 1000ap her fungerer som en vanlig basestasjon til hvert enkelt hus. Det vil koste drøye 10500kr for alle de ap'ene. (1359kr per 1000ap, 1640kr per 900ap+) Nå vil dere ha et slikt nettverk at man kan koble på så mange maskiner man vil i alle husene, både stasjonære og bærbare, og alle ser alle. Du kan hvor som helst i nettverket også sette opp en server (dhcp)... dele inet. Han ene fyren (naboB) hadde vel allerede en ap(basestasjon)? Da kan du trekke fra en 1000ap. Du sier ikke helt klart hvordan du skal koble opp til naboB. Regner med du mente trådløst. Graver du en kabel i tillegg til naboA sparer du en 900ap også. Husk kabel er alltid best mellom husene så fremt det er mulig... 10 ganger kjappere. Og mye billigere :smile: Det er også mulig å koble 3 900ap+ sammen i en point to multipoint system. Men da må en av 900ap kunne få inn begge de andre husene. Så her kommer det litt an på avstander og vinkler mellom husene deres. Dermed kan du i beste fall spare enda en 900ap :smile: Men bakdelen med dette er at dere taper hastighet. Viss hus A bruker linja vil det gå utover begge de andre husene. Det vil ikke skje viss du har en egen 900ap hos deg ut til hver av naboene. mitt endelige løsningsforslag: kjøp 300m cat6 skjermet tp kabel (koster vel 6-7-800kr?).. litt ekstra ledning trengs alltid :smile: grav bort til naboA. naboA trenger: en hub/switch og en 1000ap til sin(e) bærbare maskiner. Han trenger dessuten et pcmcia nettverkskort til hver av sine bærbare maskiner (820kr per stykk). Du trenger: en hub/switch, en 1000ap og en 900ap, og evt pcmcia kort til bærbare maskiner. naboB trenger: hub/switch, en 900ap , evt en 1000ap(med mindre han hadde en basestasjon fra før) og pcmcia kort til bærbare maskiner. Du har ikke sagt noe om avstand til naboB. Derfor har jeg ikke tatt med antenner her nå. Viss det er snakk om kanskje 500m uten spesielle hindringer trenger du en f eks en 8dbi antenne som koster vel en 7-800kr. en hos deg og en hos naboB. og du trenger 2 antennekabeler. Koster en del antennekablene også.. jeg mekket mine selv. fant ut hva slags plugger og bestillte kun dem og mekket på en gammel koaks kabel. Til slutt.. det blir litt rot med ap'er her nå.. du ar flere muligheter. Det har kommet ut 900apPLUSS og 1000apPLUSS. PLUSS = en ny standard som er 22mbit men som er helt bakoverkompatibel med vanlig 11mbit (900/1000ap UTEN PLUSS :smile: Slik jeg har satt opp priser her så mener jeg 900apPLUSS mellom husene.. dvs 22mbit.. mens 1000ap er kun 11mbit. Viss du legger på 300kr per 1000ap kan du heller bytte dem med 900apPLUSS. 900ap+ kan nemlig være både bridge og basestasjon (ikke begge deler på en gang). Men skal dette ha noen mening må du bytte ut alle pcmcia nettverkskortene til de bærbare maskinene med nye 22mbit pcmcia (kister bare 100kr mer = ca 850kr per stykk) med andre ord viss du skal ha et rent 22mbit tvers gjennom kjøper du kun 900ap+ (1640kr per stykk). Jeg må vite mer hva dere allerede har før jeg kan anbefale noe mer konkret. Oppgi avstand til naboB... og strekk deg langt etter å grave ned kabel til dem :smile: Hva med deling av internett? hej då Filt Lenke til kommentar
twarr Skrevet 27. september 2002 Forfatter Del Skrevet 27. september 2002 Hei! wohoo, dette var avansert!! NaboB er på en måte imellom meg og naboA. Så visst eg får signal ifraq NaboB er eg i alle fall innenfor rekkevidde. Eg har 200 m med nettverkskabel (vanntett), som er kan legge opp til naboB eventuelt. Visst vi skal legge nettverkskabel til NaboA, må vi over en vei. Korleis gjere dette?? Lenke til kommentar
filter69 Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 Hva slags vei? En liten vei noen få meter bred? en riksvei? Viss det er en liten vei ville jeg ha brukt en vinkelsliper og slipt en stripe tvers over veien der jeg legger nedi kabelen... evt fullt oppi den stripa etterpå med noe sement...(trenger ikke det engang :wink:) Ingen legger merke til en bitte liten smal stripe i veien... Viss jeg har forstått deg rett er det under 100m fra deg til naboA.. mens naboB er mellom der en plass... da er det jo enkelt :smile: ikke bruk trådløst i det hele tatt mellom husene. Legg kabel fra deg til naboB og kabel fra naboB til naboA (deg)hub- <--kabel--> (naboB)hub- <--kabel--> (naboA)hub- Da vil alle se alle i nettverket. Skal dere koble på de bærbare maskinene deres trådløst må man også ha en 1000ap(basestasjon) i hvert hus som man setter rett i hub'en. Men fortell meg da om dere skal dele samme internet :smile: Det kan bli problemer viss hver enkelt av dere skal ha sin egen internet. og samtidig være i nettverk med alle andre. [ Denne Melding var redigert av: filter69 på 2002-09-27 14:55 ] Lenke til kommentar
twarr Skrevet 27. september 2002 Forfatter Del Skrevet 27. september 2002 Hei! Vi har alle isdn, som vi ikke skal dele, altså alle har internett-tilkobling for seg sjølv. Men, han eine naboen min skal ha trådløst uansett da, for å ha til den bærbare maskine som dei skal kjøpe. Men, et anna problem er at kabelen må først over våre 2 gress, så over en gress med dem. Grave dem ned? Er ikke kult visst jeg kutter den opp når jeg klipper gras liksom :smile: Lenke til kommentar
mascot Skrevet 28. september 2002 Del Skrevet 28. september 2002 Grav den 10 cm ned så er det ihvertfall ikke noe pes. Legg den også i plastrør. Det anbefales! Da er det også enklere å bytte kabelen hvis den blir dårlig med tiden. Lenke til kommentar
twarr Skrevet 30. september 2002 Forfatter Del Skrevet 30. september 2002 Plastrør? Hvor kan eg kjøpe det? Hva koster det? Lenke til kommentar
mascot Skrevet 30. september 2002 Del Skrevet 30. september 2002 Plastrør får du hos din lokale elektriker. Ekke dyre greiene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå