Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Koble paa 2 maskiner med DSL

Anbefalte innlegg

Oppholder meg i utlandet. I huset her saa har de DSL. Bredbaand via telefonlinja. De bruker altsaa oppringing med passord og brukernavn. Dette har jeg aldri vaert borti, saa jeg spor her. Skal altsaa koble paa 2 datamaskin, en baerbar og en stasjonaer. Hvordan gjor jeg det? Hva trenger jeg av utstyr? Kan oppsett av flere pc'er her i landet vaere annerledes fra andre steder i verden? Oppholder meg i kina.

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Oppholder meg i utlandet. I huset her saa har de DSL. Bredbaand via telefonlinja. De bruker altsaa oppringing med passord og brukernavn. Dette har jeg aldri vaert borti, saa jeg spor her. Skal altsaa koble paa 2 datamaskin, en baerbar og en stasjonaer. Hvordan gjor jeg det? Hva trenger jeg av utstyr? Kan oppsett av flere pc'er her i landet vaere annerledes fra andre steder i verden? Oppholder meg i kina.

Takker for svar!

5844203[/snapback]

Hei.. Du trenger to nettverkskort i den maskinen som kobler opp internettet, uten om dette trenger du en switch, eller om du bare skal ha 2 pc er i nettverket så kan du bruke en krysset kabel. Du kan også kjøpe en router som fikser alt dette her. Dvs at du ikke trenger 2 nettverkskort eller krysset kabel. Den kobler opp til internett og deler ut til de andre maskinene som er koblet til den. Du må selfølgelig skrive inn brukernavn og passord osv i router innstillingene..

Hvordan ting ser ut i kina bør jeg vel kansje ikke si så mye om, Men Windows skal være helt likt, bare ett annet språk trodde jeg...

Lykke til :)

Endret av chemical
Lenke til kommentar

Takk for svar. Det var noe sånt jeg tenkte meg. Det som forvirret meg mest var passord og brukernavn,siden man ikke trenger dette med vanlig bredbånd. Jeg skal kjøpe router idag og en ekstra kabel. Har aldri prøvd dette med krysset kabel. Jeg tror jeg har 2 nettverkskort i laptopen. Men tror dette blir tungvint siden jeg ikke vet hvordan jeg skal gjøre dette.

Må altså sette passord og brukernavn i routeren? Slik at begge maskinene kan komme på nett? Trenge vi da å ringe opp hver gang med passord og brukernavn, eller blir det automatisk nå? Dvs at internetten er på konstant?

Lenke til kommentar
Det som forvirret meg mest var passord og brukernavn,siden man ikke trenger dette med vanlig bredbånd

Telenor gjør det

5847896[/snapback]

Teknikken kalles PPoE (for Telenor). Brukernavn/passord kan enten legges direkte i DSL-modemet eller på hver enkelt maskin som benyttes.

Lenke til kommentar
Takk for svar. Det var noe sånt jeg tenkte meg. Det som forvirret meg mest var passord og brukernavn,siden man ikke trenger dette med vanlig bredbånd. Jeg skal kjøpe router idag og en ekstra kabel. Har aldri prøvd dette med krysset kabel. Jeg tror jeg har 2 nettverkskort i laptopen. Men tror dette blir tungvint siden jeg ikke vet hvordan jeg skal gjøre dette.

Må altså sette passord og brukernavn i routeren? Slik at begge maskinene kan komme på nett? Trenge vi da å ringe opp hver gang med passord og brukernavn, eller blir det automatisk nå? Dvs at internetten er på konstant?

5847879[/snapback]

Som de sier ovenfor, Telenor har også brukernavn og passord. Men de leverer ofte routere som brukernavn og passord allerede er lagt inn på. Dvs at du ikke merker noe til det. Og ja du er på nett hele tiden, så lenge du ikke skruer av router eller at telenor er nede.. Kjøper du en router trenger du ikke annet en nettverksledninger til de maskinene som skal ha internett.. :) Altså så trenger du ikke noe krysset kabel.

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...