Gå til innhold

Oppgradere til opteron eller Athlon X2?

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Lurte på et par ting.

Hva er fordelen med Opteron fremfor Athlon X2?

Kan noen anbefale et godt og stabilt HK for OC til Opteron?

Dersom man i samme slengen kan gi et forslag til minne som klokker bra sammen med overnevnte HK så hadde det vært fint.

.....og selfølgelig anbefaling av kjøling :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

5843864[/snapback]

Opteron er bedre testet og har større marginer på spenning og temperatur enn Athlon64 X2. Dette gjør at de er lettere å overklokke. Alle Opteron-modellene har 2x1MiB L2 cache. Opteron kommer med en bedre standardkjøler enn Athlon64 X2. Den bedre kjøleren har blandt annet kobber i hele bunnen og heatpipes.

Lenke til kommentar

5843864[/snapback]

Opteron er bedre testet og har større marginer på spenning og temperatur enn Athlon64 X2. Dette gjør at de er lettere å overklokke. Alle Opteron-modellene har 2x1MiB L2 cache. Opteron kommer med en bedre standardkjøler enn Athlon64 X2. Den bedre kjøleren har blandt annet kobber i hele bunnen og heatpipes.

5843999[/snapback]

Hei, det hørtes egentlig ganske bra ut. Er du helt sikker på at t.o.m. Opteron 165 har den bedre kjøleren?

Lenke til kommentar

En bekjent har en 165 på et billig Asrock-kort, han har foreløpig klokket den til FX-60 hastighet med standardkjøleren og tilnærmet standard spenning. Det stopper i hovedkortet foreløpig, må vel inn med en annen bios for å komme lenger så vidt jeg forstår.

Lenke til kommentar

5843864[/snapback]

5843999[/snapback]

Hei, det hørtes egentlig ganske bra ut. Er du helt sikker på at t.o.m. Opteron 165 har den bedre kjøleren?

5844036[/snapback]

Ja. Kjøpte en Opteron 165 for ikke lenge siden. Kjøler med heatpipes.

Lenke til kommentar

5843864[/snapback]

5843999[/snapback]

Dette hørtes jo veldig bra ut. Da tror jeg at jeg satser på en Opteron 165 :)

Takker så meget for forslaget Daniel. Hadde egentlig sett for meg DFI da jeg synes dem virker meget bra.

Lenke til kommentar
Er du helt sikker på at t.o.m. Opteron 165 har den bedre kjøleren?

5844036[/snapback]

Jepp, en kamerat av meg oppgraderte fra Athlon64 X2 3800+ til Opteron 165 og fikk denne bedre kjøleren.

Jeg glemte et argument til: Hvis man vil ha 2x1MiB L2 cache og likevel skal overklokke så er den laveste modellen med Opteron (165) langt billigere enn den laveste modellen med X2 (4400+).

Edit: Jeg glemte å nevne et par ulemper med Opteron. (Man skal jo se saken fra begge sider ;) ) Ulempene er noe dårligere tilgjengelighet (færre nettbutikker som har de på lager enn X2) og lavere maksimal multiplier. F.eks for å få Opteron 165 opp til 3,0GHz så må hovedkortet takle opp til utrolige 333MHz/1333HTT. Minnet trenger ikke kjøre synkront med HTT så der slipper man unna billigere enn mange tror.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...