El Fantasma Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 Litt usikker på hvilket forum denne skal i, men prøver her! Installerte en ny S-ATA disk her om dagen uten store problemer. Partisjonerte den opp i 2 partisjoner, og installerte Win XP på den ene. Da hadde jeg fortsatt XP installert på en gammel ATA disk. Etter en problemfri installasjon, formaterte jeg den gamle disken med gammel XP. Problemet oppsto da jeg kom inn i Win igjen, etter formateringen. Da hadde plutselig den nye partisjonen (med ny XP) blitt en "oppstart" disk. (som det står i diskbehandling). En av de gamle lagringsdiskene (forøvrig uten en eneste system fil), hadde plutselig blitt en "system" disk!! Dessuten bytter diskene stasjonsbokstav som de selv vil! :!: Hva skjer? Hva er egentlig forskjellen på "oppstart" disk og "system" disk? Det jeg mener er at den nye disken, som er den eneste med XP på nå, er en "oppstarts" disk og ikke en "system" disk.... PS:jajaja...vet jeg er elendig å formulere meg! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 System partisjon er den som booter først, Boot (eller "oppstart") er den som inneholder operativsystem. Vanligvis vil man ha begge disse på samme partisjon. Og det skjer automatisk hvis man følger standard prosedyre. Det er mange muligheter for hva som kan ha skjedd hos deg, men du har nok fjernet system partisjonen da du reinstallerte, og så fant installasjonsprogrammet en annen primærpartisjon som ble system. En god grunnregel er å koble vekk alle andre disker mens man installerer. Lenke til kommentar
El Fantasma Skrevet 31. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2006 Tenkte meg noe i den retningen selv ja... System partisjon er den som booter først, Boot (eller "oppstart") er den som inneholder operativsystem. Det er ikke motsatt altså? Man skulle jo nesten tro at "oppstart" var den som booter først, mens "system" inneholdt operativsystemet? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 (endret) http://support.microsoft.com/?kbid=314470 The boot partition refers to the disk volume that contains the Windows operating system Hvis man har flere operativsystemer, så vil System starte en boot manager hvor du velger det du vil bruke. Så booter den partisjonen du har valgt. Endret 31. mars 2006 av hårek Lenke til kommentar
El Fantasma Skrevet 31. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2006 Okidok! Takker for svar! Case closed! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå