Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Visker-bryter og bakrutetråder på Audi 80

Anbefalte innlegg

Jeg har en ganske strøken Audi 80 1987-modell, men det et par småting jeg lurer på.

1. Vindusviskerspaken er blitt veldig "slarkete", og jeg har fått bekreftet at det skyldes en ikke sjelden slitasjeskade på selve bryteren i rattstammen, som må skiftes. Er det ganske enkelt og rimelig?

2. Bakrutetrådene virker ikke, og da det heller ikke lyser i på-/av-bryteren i dashboardet, mistenker jeg at det kan skyldes en sikring. Men alle sikringene i den store "sikringsboksen" under panseret er OK. Finnes det en slik sikring et eller annet sted ellers? Hva annet kan det eventuelt være?

På forhånd takk for svar. :)

Endret av lysbryter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en ganske strøken Audi 80 1987-modell, men det et par småting jeg lurer på.

1. Vindusviskerarmen er blitt veldig "slarkete", og jeg har fått bekreftet at det skyldes en ikke sjelden slitasjeskade på selve bryteren i rattstammen, som må skiftes. Er det ganske enkelt og rimelig?

2. Bakrutetrådene virker ikke, og da det heller ikke lyser i på-/av-bryteren i dashboardet, mistenker jeg at det kan skyldes en sikring. Men alle sikringene i den store "sikringsboksen" under panseret er OK. Finnes det en slik sikring et eller annet sted ellers? Hva annet kan det eventuelt være?

På forhånd takk for svar. :)

5843683[/snapback]

På nr. 2 så kan det være jordingsfeil, eller så kan det være feil med strømførende ledning. Her må du nesten bare måle deg fram med multimeter.

Lenke til kommentar

Veldig enkelt å skifte den brytern, men du må bytte hele boksen som alle hendlene står i. Du får sikkert kjøpt den hos en audiforhandler.

Du trekker av midten på rattet (tute delen) og der finner du to bolter som du må skru av for å ta av rattet samt en ledning til tuta. Når rattet er fjernet så fjerner du kontaktene på den gamle brytern, tar den av og setter på den nye. Veldig enkelt.

Lenke til kommentar
Veldig enkelt å skifte den brytern, men du må bytte hele boksen som alle hendlene står i. Du får sikkert kjøpt den hos en audiforhandler.

Du trekker av midten på rattet (tute delen) og der finner du to bolter som du må skru av for å ta av rattet samt en ledning til tuta. Når rattet er fjernet så fjerner du kontaktene på den gamle brytern, tar den av og setter på den nye. Veldig enkelt.

5852562[/snapback]

Takk. Skal nok få det til selv da. :)

Så får jeg prøve meg fram med multimeter og sjekke noen ledninger med tanke på bakrutetrådene.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

1. Vindusviskerarmen er blitt veldig "slarkete", og jeg har fått bekreftet at det skyldes en ikke sjelden slitasjeskade på selve bryteren i rattstammen, som må skiftes. Er det ganske enkelt og rimelig?

5843683[/snapback]

Da min vindusviskerarm ble slarkete, måtte jeg bytte gjenomføringslageret ( plast). På utsiden i karosseriet. Vindusviskerarmen har da ingenting med bryteren som går ut fra rattstammen å gjøre. Bortsett fra at bryteren setter igang pusseren da.. :tease:

Lenke til kommentar

5843683[/snapback]

Da min vindusviskerarm ble slarkete, måtte jeg bytte gjenomføringslageret ( plast). På utsiden i karosseriet. Vindusviskerarmen har da ingenting med bryteren som går ut fra rattstammen å gjøre. Bortsett fra at bryteren setter igang pusseren da.. :tease:

5980442[/snapback]

Det er altså spaken ut fra rattstammen jeg kalte vindusviskerarm. Ser det med god grunn kan misforståes. Har endret det i første post.

Endret av lysbryter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...