Gå til innhold

Starte netcafè - Hva trengs?

Anbefalte innlegg

World of Warcraft har jo fått en gigantisk utbredelse, kanskje det er noe å satse på?

Vi har en internettkafé her i Trondheim - Spacebar - som gjør det forholdsvis godt så vidt jeg vet. De har et tilbud på fredags- og lørdagsnetter hvor man kan betale 120 kroner, og sitte hele natten. 50 maskiner eller så, sier det seg selv at det blir penger av sånt :)

Eller så kan dere jo pakke det hele inn i et spill-tema. "Raidkvelder" i World of Warcraft, "klanmøter i CS" eller kanskje diverse konkurranser med premier som f.eks rabatt ut året e.l?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er både snakk om markede og behov her. Demand and supply. Kan være negativ ja, men jeg ser på det som en økonomisk felle. Er ikke grunnlaget stort nok så har du problemer.

Og de fleste bærbare kommer med nettverks kort. Og mange hotell og andre plasser tilbyr sine gjester tilbud om trådløst internett. Jeg jobber på Rica og her tilbyr vi trådløst internett. Er faktisk mange som bor i byen som kommer hit for å surfe og treffer bekjente. Blir nesten en internett kafe av det.

Dette er en riskiko, og det er jo ikke sikkert dere heller får lån av noe bank pga at det er et såpass risikofylt prosjekt som krever en bred kundegruppe for å gå i pluss.

Kanskje begynne i det små, noen surfe maskiner og et par spill maskiner, og se hvordan det går. Går det dårlig så er den økonomiske delen lettere å svelge. Går det bra, sjekk litt opp med økonomien og behovet og utvid ettersom det kreves.

Er aldri lurt å slå på stortromma med en gang. En spinkel start med noen få maskiner og enkle tilbud er en god plass å starte. Er mye lettere å kartlegge kundene og etter behovet fremover. Kanskje de fleste heller vil surfe fremfor å spille, og da er kundegruppen du må fokusere på surferne fremfor gamerne. Og en surfer som surfer er kanskje meget interesert i litt å bite i. Også der start i det små med enkle tilbud og kartlegg etter det.

Det dere skal begi dere ut på er et prosjekt med både oppturer og nedturer. Det viktigste er å ikke gi opp men stå på. Men som sakt, ikke slå på stortromma med det første. Bygg bedriften deres opp fra en liten "kjeller" virksomhet. Kanskje dere klarer å få flere å flere til å bruke tilbudet deres etter som tiden går og folk ser det positive i det.

Kundene i fokus, hør på de, lever det de vil ha, og du skal se det kan gå :)

Lenke til kommentar

Tror stakkars trådstarter fikk litt å tygge på.

Nett-cafe'er er veldig populært i England, der inntekten kanskje ikke er så høy, men der finnes det også en tradisjon for det som kan kalles "de-sentraliserte" hushold. Ikke alle hus i England som har egen vaskemaskin, så mynt-vaskeriene har alltid hatt gode tider. På lik linje nyter nett-cafe'er tilsvarende gode tider.

Det norske marked er lagt opp under prinsippet "to i hvert hjem, og en på lån hos nabo'n", slik at behovet for nettvafe kanskje er minimalt.

"Folkelinja" og Elkjøp/Dell var vel spikern i kista.

Lenke til kommentar

jeg tror det hele med nettcafeer er forholdsvis døende, med tanke på at de aller fleste har bredbånd eller tilgang på bredbånd.

Jeg tenker da mest på gamerne. Jeg kjenner en del som drev og gikk på nett-cafeer før det var vanlig med bredbånd hjemme, men alle som driver og spiller på nettet har vel det hjemme i dag?

Jeg orker i allefall ikke å betale 50-60 kroner timen for å spille, når jeg kan gjøre det mye billigere hjemme.

Selvsagt KAN det være et marked for de som ikke bruker internett så mye til vanlig, de som bare trenger det 1 time i uken for å betale regninger og slikt, men jeg tror likevel at nett-cafeer som ikke kan tilby noe mer er et døende fenomen..

Lenke til kommentar

Som mange sier er det egentlig ikke marked for nett-cafèer i Norge.

Siden vi har relativt lite turisme, og at de fleste hotellene jeg har vært på har pcer disponible gratis, så er ikke dette en målgruppe.

Ungdommer har pcer hjemme, og har heller ikke råd til å sitte i mange timer for 60kr timen.

Eldre vet ikke hva dette går ut på, så de har ikke noe å gjøre der.

Tilogmed "regningsbetalerne" har bredbånd hjemme (evt. på jobb), 100kr for en 128k linje er jo en bedre deal enn 60kr et par ganger i måneden.

Å drive en nett-cafè høres kult ut, men det går i dass, tro meg.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte gjennom dette igjen, og kom på noe jeg mener at sikkert vil fungere mye bedre. Det er noe jeg har tro på, men siden jeg ikke kommer til å gjennomføre deg selv, deler jeg det med dere.

Start en kafe, med greie priser på små-trendy produkter, samtidig som det "tradisjonelle" også er der. Fint interiør, som gjør hele plassen litt hjemmekoselig. Sett 3-4 greie datamaskiner i et hjørne, og har trådløst nettverk som kundene kan benytte seg av. Legg også fram aviser og blader kundene kan lese mens de er der. Så gjelder det å promotere seg selv, noe jeg vil tro avgjør om prosjektet vil gå eller ikke. Lokalet må også ligge sentralt, gjerne i nærheten av en videregående skole, eller et høyere undervisningssted.

Lenke til kommentar

Ja ideen din er OK Sluffy, men du glemmer å legge et annet punkt til grunnen for ideen din.

Folk har tilgang til en PC uansett. Om du er en forbruker som bruker data lite, så bruker du den du har på jobb. Er du en som bruker maskinen litt eller mye så har du en løsning hjemme. Det er slikt samfunnet er blitt i dag. Uansett hvordan du snur og vender på det, du har tilgang til en datamasking uansett per i dag.

Lokalet må også ligge sentralt, gjerne i nærheten av en videregående skole, eller et høyere undervisningssted.

Tror nok neppe at en internett cafe som ligger nær en videregående skole eller høyere undervisnings sted trekker mere folk. Envær videregående og høyere skole har PC i dag, og de aller fleste har også kantine. Så istede for at folk betaler for å surfe litt, så sparer de heller pengene og surfer der de har maskinen gratis. Så det nytter ikke.

Vi er et modernisert samfunn hvor vi bruker en PC mer eller mindre hele tiden i vårt daglige arbeid. Internett cafeer var mer i vinden før når en data ikke var noe alle hadde. I dag er data nærmest allemanns eie, og det alene gjør at internett cafe nærmest blir umulig å drive med økonomisk pluss. Blir mere tap enn inntekter. Thats life and time.

Lenke til kommentar

Greit nok at man har pc hjemme, men jeg savner til tider å kunne sette meg i en godstol/stressless på en eller annen cafè, bli servert, lese papir-aviser og slappe helt av i rolige omgivelser. Blir ikke det samme å sitte på en pc-lab med masse folk og en dårlig stol. Om man skaper en møteplass for studenter for eksempel så er jo det en inntektskilde.

Man kan jo høre med studentsamskipnaden om dem er interessert å være med på et slikt prosjekt, om dem ikke har dette fra før..

Lenke til kommentar

Bear^: Det at folk har PC selv, er grunnen til at jeg heller ville satset på en vanlig kafe, med mulighet for å bruke en datamaskin (noe jeg ofte kunne tenkt meg når jeg er forskjellige steder). Folk forlater også skolen i fritimer og matfriminutt, kafeer blir hyppig besøkt. Dette kan gjøre at du har kunder på dagtid også.

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg at dere kan få problemer med finansieringen? Låne penger? Isåfall bør dere starte et AS, som krever aksjekapital på 100.000,-. Det er en ihvertfall en dårlig idé å låne penger som privatperson, da plikter du personlig for gjelden..

Lenke til kommentar

Størsteparten av dei cafèane som allerede eksisterer i Ålesund har jo gratis trådløst internett, i tillegg til at eit par av dei har nokre PC-er til fri bruk.

Eg ville heller satsa på å starte opp ein cafè som (gamle) Lille Løvenvold: Ein koslig cafè med god mat og gode kaffiprodukter. :)

Lenke til kommentar

Ja, se der. Kom en god del innlegg her nå.

Vi har vel lagt hele prosjektet på is, så og si. Vi har planer om å starte opp noe nytt, og lufter tankene våre, men prosjektet angående en nettcafè er i grunn og bunn lagt på is. Eller under isen, for den del.

Takker hvertfall for alle svar hittil! ;)

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Hei!

Jeg er selv selvstendig næringsdrivende, og vil med dette dele noen ord.

Det viktigste er at man bør starte i det små, med mindre du har kalkyleler og markedsundersøkelser som backer opp om at det er ett så stort marked for næringen at en storsatsing kan være aktuelt.

Om jeg hadde vært i dine sko ville jeg satset på et billig lokale. Kjøp inn en billig med kurant nettverksløsning (både wifi og kabel). Kjøp kontormøbler brukt (her er konkursbo tingen!:D). Brukerne kan selv ta med laptops/pc. Kjøp inn tre-fire skjermer, for de som fortsatt har gamle crt skjermer.

Noen vil kanskje påstå at litt av vitsen med netcafe er borte når brukeren selv må ta med skjerm og pc (evnt laptop), men slik jeg ser det i dag (uten at jeg kan alt for mye om dette) er internetcafe til for å samles, og spille sammen osv..

Kanskje jeg er litt på bærtur, med tanke på løsningen med datamaskinene, men jeg ville bare komme med mine synspunkt på satsingen i nyetableringen.

Lenke til kommentar

Som gamer selv kan jeg vel komme med noe som funket da jeg var i utlandet.

Jeg spiller ET:QW for 4Kings og har vært på en del LAN rundt om i Europa. Senest var jeg i Nederland på et LAN der selve nettcafeen hadde gjort en utrolig smart ting. De hadde gjort det slik at det ikke BARE var for gamere. Det var en bar i midten av hele saken, PC-er rundt langs veggen, og det var MASSE folk der i 40-50-årene som var i baren eller chillan på bordene rundt, mens gamere satt og spilte. Det var en helt utrolig stemning og jeg tenkte at dette var en genial løsning. Ved å ikke gjøre det for "nerdete" kan man tiltrekke en hel del andre mennesker også, om man får til en løsning som tiltrekker flere brukermasser.

Bare en tanke, om du skulle ville vært interessert :)

EDIT: Bilder fra stedet og cafeen: http://www.wzzrd.nl/?page=18

Endret av Bandidos-Pelle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...