Gå til innhold

Hvor finner jeg lov om ytringsfrihet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk. :) Jeg trodde at ytringsfriheten kun gjaldt ikke-injurierende ytringer, men der tok jeg visst feil... :confused:her står det faktisk

ytringsfrihet ~s|frihet rett til å uttale seg fritt, men ikke injurierende, om forhold av offentlig interesse
Lenke til kommentar
Takk. :) Jeg trodde at ytringsfriheten kun gjaldt ikke-injurierende ytringer, men der tok jeg visst feil... :confused:her står det faktisk

ytringsfrihet ~s|frihet rett til å uttale seg fritt, men ikke injurierende, om forhold av offentlig interesse

5843840[/snapback]

Er vel ca det samme som står i loven, litt forkortet. :)

Lenke til kommentar

Paragarafen om ytringsfrihet finner man i grl. § 100 og EMK art. 10. I grl. § 66 har man en utvidet ytringsfrihet for våre stortingsrepresentanter.

Edit: Vi har selvfølgelig straffebestemmelser om rasistiske ytringer etc. i straffeloven.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar
Hva menes da med "injurierende"? Tenker på denne teksten...

Edit: Ikke det forfatteren skriver, men det biskopen sa. Kanskje ikke direkte inrurierende... :shrug:

5843942[/snapback]

Ah.. nei, må nok sterkere kost til. :). F.eks. hvis man sier at en person er .. pedofil. Uten at han er det. Da kan det bli spenstig.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Er det ikke noe om at jeg har lov til å si: "Jeg syntes du er en dritt" men ikke "Du er en dritt"??

Mener å huske at en snakket med en politimann om det i fylla, og sa: "jeg syntes du er en ***, jeg syntes bla bla bla" osv... og han kunne ikke gjøre noe...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...