McLuddis Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 Leser på dagbladet.no om at man har funnet bombelignende gjenstander rundtomkring (usas ambassade og en mega butikk?) I den forbindelse kommer jo det mest innlysende spørsmålet fram; hvordan ser en bombelignende gjenstand ut egentlig? Lenke til kommentar
Propaganda Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 en bombe kan jo se ut som hva som helst... Lenke til kommentar
nomore Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 Det er vel få, bortsett fra de som har laget den, som kan identifisere 100% sikkert bomben. Men ut av egen oppfatting vil eg tro at en "bombelignende gjenstand" er en gjenstand som ser rar i ut forhold til normalt, er plassert i unormale omstendigheter, eller har ligget unormalt lenge på et sted. Eksempel 1: splitter ny treningsbag som ser tom ut(bomber trenger ikke å være store), som har ligget upasset over lenger tid. Eksempel 2: uadressert gråbrun pappeske som også står upasset over lenger tid. Eksempel 3: pakke fra noen eg ikke kjenner/noe eg ikke har bestilt. Eksempel 4: to små 140l søppeldunker utenfor samme byggning, eller en også for den saks skyld. eventuelt i områder hvor det er kildesortering: 1 ekstra kildesorteringsdunk(1 papp, 2 bio og 1 rest, eller lignende). Noen av disse eksemplene er tross alt typiske filmeksempler. Men det gjelder ofte å holde øynene åpne. Mener eg da... Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 Kort sagt er vel bombelignende gjenstander (utover eksemplet til jlarsen83 ) gjenstander som man anser som unaturlig, uforklarlig eller på andre måter er mistenkelig i den sammenhengen den er. Koffert (eller bagasje generellt) som står alene uten noen merkelapp på f.eks. Spesielt koffert eller bagasje som gir fra seg lyd og tikker nomore gir forøvrig noen gode eksempler på det. Lenke til kommentar
allyse Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 Det essensielle i en bombe er trykket, så en sylinder av en sort er det beste for en bombe. Moro å lage bomber, men livsfarlig, så ikke gjøre det hvis du ikke veit hva du gjør Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 (endret) C4 er vel mye brukt? Endret 31. mars 2006 av ThaAndre Lenke til kommentar
sixx Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 C4 er vel mye brukt? 5844401[/snapback] C4 er veldig vanskelig å lage eller skaffe seg. så det er nok ikke så populært. pluss at det må antennes med strøm. Såkalte "terrorbomber" er nok mest utbredt...enkle å lage pluss at de er utrolig kraftig! Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 Noe så enkelt som en glassflaske med plasttrekk (slike det ofte kommer voksebrus på), kan jo skjule en bombe kraftig nok til å ta liv, så de behøver slettes ikke være synlige til enhver tid. Eller spørs vel kun hvordan bomben ser ut på formål, kraft, tennladningen, pris samt oppfinnsomhet. Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 Eksempel 3: pakke fra noen eg ikke kjenner/noe eg ikke har bestilt. 5843091[/snapback] Bestemor fikk en pakke i posten her om dagen, fra en hun ikke kjente, og hun hadde ikke bestilt noe, men hun sprengte ikke i lufta fordi. Lenke til kommentar
McLuddis Skrevet 1. april 2006 Forfatter Del Skrevet 1. april 2006 Takker for forklaringen, føler meg ikke akkurat tryggere nå, men... Lenke til kommentar
nomore Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Eksempel 3: pakke fra noen eg ikke kjenner/noe eg ikke har bestilt. 5843091[/snapback] Bestemor fikk en pakke i posten her om dagen, fra en hun ikke kjente, og hun hadde ikke bestilt noe, men hun sprengte ikke i lufta fordi. 5847032[/snapback] Det var da et eksempel. Eg har også gått forbi gjenglemte gymbagger uten å ha tatt skade av det. Lenke til kommentar
danno_O Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Eksempel 4: to små 140l søppeldunker utenfor samme byggning, eller en også for den saks skyld. eventuelt i områder hvor det er kildesortering: 1 ekstra kildesorteringsdunk(1 papp, 2 bio og 1 rest, eller lignende). 5843091[/snapback] Hahah. Dagens morsomste Jeg tror en sånn "24-bombe" som man ser i MacGyver og 24 er vanligst, men what do I know. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 #Person 1: Jeg SA jo at Oda kom til å ryke ut av idol! #Person 2: "Bombe"! Lenke til kommentar
Den Røde Tsar Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 (endret) Bomba er sprenglegeme med en detonator på seg. Som de fleste sier er det innpakningen som kalles bombeliknende. For amerikansk sikkerhetspersonell er vel det alle gjenstander som de ikke vet hvorfor er på gitt sted. Mine favorittbombeinnpakninger: 1: Boieng 747, utrolig mye plass til bombe, og faktisk ikke vits med noen bombe i det hele tatt! 2: Stor kassevogn. Som over, men må fylles med noe som smeller. Hvis bilen er av god kvalitet kan man fylle den heeeelt opp:D 3: Dokumentmappe. Sååååå klassiker. Endret 1. april 2006 av Den Røde Tsar Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 en bombe for meg er de røde dynamitt kubene som du ser i filmer og tegnefilmer Lenke til kommentar
IkkjeOleJørgen Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Et stoff og en detonator kan være nok, detonatoren har kanskje en antenne/klokke av noe slag på seg. Lenke til kommentar
Even. Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Even's liste over potensielle bomber ™ * "Gjennglemt" varebil i sort utførsel. Sjåføren pleier å ha finnlandshette og løpe fort vekk. Ofte parkert utenfor viktige byggninger, skoler eller barnehager. * Dokumnetmappe plassert på jernbanestasjoner, rutebilstasjoner og andre steder med mye folk. En klassiker som aldri går av moten. * Pakker uten avsenderadresse er ofte bomber. Speiellt de som tikker * Klassisk bombe. Sort kule / dynamittkube med lunte som freser og lager gnister. * Molotov Cocktail. Alle opprøreres favoritt. Glassflaske m/ bensin eller noe annet brennbart blir satt fyr på og kastes på biler, folk, byggniger, butikker og annet spennende. Her setter bare kreativiteten grenser. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 IED (improvised explosive device) kan være mye rart.. hælen på en sko, en hel varebil, en mobiltelefon, en klokke... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå