Gå til innhold

SD-kort, 1GB 22.9/15.5MB/sec 299kr?

Anbefalte innlegg

hei. ser at mpx selger twinmos sine Secure Digital kort til 299kr for 1GB. lese og skrivehastighet oppgis til å være svæært lav og twinmos er et annerkjent merke...

hva er dealen her? er dette drømmekortet? uansett så bestiller jeg et i kveld. bare for å ta en titt på det :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om TwinMos strides de lærde. Jeg kan ikke huske å ha lest om noen her på forumet som selv har hatt problemer med dem. Selv har jeg hatt et, og det fungerer fremdeles etter 3 år. Kak har en hel haug av dem, og han rapporterer om null problemer. At de gir mye for pengene, er det i alle fall ingen tvil om.

Jeg ønsker ikke å avvise det merket. Jeg kunne tenkt meg å se en seriøs statistikk over klager på/faktiske feil med disse. Tror kanskje problemene mht pålitelighet er litt overdrevne. Selv har jeg god erfaring med alle kort jeg har hatt, TwinMos, Sandisc og No Name.

Lenke til kommentar

Det er ingen grunn til å tvile på kvaliteten til TwinMos. Jeg har massevis av minnekort, alt fra 4MB SM til 2GBCF, SD og xD-kort fra TwinMos, Crucial, Kingston, Olympus og sanDisk. Det eneste kortet jeg har hatt problem med var et 256MB sanDisk, som er det "alle" anbefaler som det beste her. Jeg har også et 1GB CF-kort fra sanDisk som har fungert helt ok, så jeg påstår ikke at sanDisk er dårlig heller.

Hastigheten har også fint lite å si på bruken. Det har ikke noe å si om kortet bruker 1/100sek lenger på å lagre et bilde. Jeg kan heller ikke si at jeg merker noen forskjell på tida det tar pr bilde å overføre fra minnekort til PC. Det er andre ting enn farta på kortet som avgjør hastigheten mest.

Lenke til kommentar

Jeg bruker Twinmos 150X 1 GB og 512 MB brikker og har på ca en måned tatt rundt 10.000 bilder. (Har en Corsair 2 GB brikke og da..)

Men uansett, ingen feil på noen av bildene tatt på Twinmos brikkene. Og de er raske. Så bra ytelse + bra pris = fornøyd bruker.

Lenke til kommentar

Som butikkmedarbeider, ser jeg mye Twinmos kort med rare feil på, og ville ikke kjøpt merket selv. Men stort sett går det bra, og her er jo prisen veldig lav så det kan kanskje være verdt risken? Bare pass på at du formaterer kortet innimellom, så er sjansen for krasj, forsvunne megabytes og tull mye mindre enn om du bare sletter enkeltbilder hele tiden. Dette gjelder forøvrig alle minnekortmerker.

Lenke til kommentar
Som butikkmedarbeider, ser jeg mye Twinmos kort med rare feil på, og ville ikke kjøpt merket selv. Men stort sett går det bra, og her er jo prisen veldig lav så det kan kanskje være verdt risken? Bare pass på at du formaterer kortet innimellom, så er sjansen for krasj, forsvunne megabytes og tull mye mindre enn om du bare sletter enkeltbilder hele tiden. Dette gjelder forøvrig alle minnekortmerker.

5848770[/snapback]

Jeg kunne tenkt meg å se en skikkelig deduktiv statistik på feilprosent. Mulig det er samme problemstilling som Elkjøp debatten, nemlig at Twinmos er mer utbredt, og at det derfor dukker opp mange flere kort med feil (p.gr. av mengden med kort som er i bruk).

Lenke til kommentar

Jeg jobber også i butikk og de kortene jeg har sett flest feil på er Kingston og TwinMos, og det til tross for at det selges flest Sandisk kort her til lands. Anbefaler kun Sandisk til de fleste kundene, og skjer det noe med de kortene kan de byttes over disk mot kvittering.

Lenke til kommentar
Jeg jobber også i butikk og de kortene jeg har sett flest feil på er Kingston og TwinMos, og det til tross for at det selges flest Sandisk kort her til lands. Anbefaler kun Sandisk til de fleste kundene, og skjer det noe med de kortene kan de byttes over disk mot kvittering.

5848816[/snapback]

Det selges flest Sandisc-brikker i fotobutikker, ja, men de fleste kjøper jo brikkene sine i databutikk.

Lenke til kommentar

Jeg har som PMnormal allerede har påpekt "drøssevis" med TwinMOS-minnebrikker, og har heller aldri hatt noen problemer med dem. Det jeg har for øyeblikket er 1x2GB TwinMOS 140x Ultra-X (508 kr hos pcutstyr.no), 2x1GB TwinMOS 140x Ultra-X og 2x512MB TwinMOS av den "vanlige" typen. Alle er Compact Flash.

Jeg har i tillegg hatt flere kort tidligere men som ikke er i min eie lengre da de ble stjålet. Vi har også TwinMOS MMC og SD-brikker her i huset.

Jeg gjentar - og har aldri hatt noen problemer.

Jeg formatterer forøvrig alltid brikkene mine når jeg har tømt dem.

Endret av kak
Lenke til kommentar
Jeg kunne tenkt meg å se en skikkelig deduktiv statistik på feilprosent. Mulig det er samme problemstilling som Elkjøp debatten, nemlig at Twinmos er mer utbredt, og at det derfor dukker opp mange flere kort med feil (p.gr. av mengden med kort som er i bruk).

5848799[/snapback]

Det rare er at vi aldri har solgt Twinmos. Skulle tro alle våre Sandisk kunder kom til oss om det var problemer og at Twinmos forhandlerne fikk vite om sine kunders problemer. Til tross for dette er andelen Twinmos kort med problemer mye større enn Sandisk kort med problemer... altså på tross av at vi aldri har solgt Twinmos. Om dette er en tilfeldighet eller ikke, vet jeg ikke, men det kan se ut som fenomenet også oppstår i andre butikker som heller ikke selger Twinmos.

Ellers selges det ikke så mye mer Twinmos enn Sandisk så vidt jeg vet. Sandisk er meget store de også.

EDIT: En mulighet til fenomenet, er at de som kjøper sine (Twinmos) kort i en databutikk ikke får hjelp og tips om formatering som de som kjøper sine (Sandisk) kort i en fotobutikk får. Uten formatering, kneler kortet mye raskere selvsagt. Men jeg tror fortsatt at Sandisk har høyere kvalitet enn Twinmos etter hva jeg har sett.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Jeg tror også Sandisc er av litt høyere kvalitet, jeg stiller meg bare litt tvilende til at Twinmos er så fryktelig dårlig. Det er bare teorier uten rot i virkelig viten jeg har om dette temaet, men som du selv nevner kan det være vedlikehold som er forskjellen. Jeg formaterte også mitt Twinmos hele tiden, likeså mine senere kort.

Det var nå bare noen teorier, uansett. Jeg er ikke redd for å kjøpe Twinmos neste gang, men foreløpig tenker jeg ikke på det i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...