Gå til innhold

[Løst] CAD-pc, 15-16000kr, arkitektstudent


Anbefalte innlegg

er widescreen å foretrekke for CAD/3d arbeid? de fleste maskiner kommer med det nå, så er ikke noe særlig valg, men er dette noe jeg bør vurdere ved valg av maskin?

 

jeg mener widescreen absolutt er å anbefale ved tegning i autocad. jeg har vendt meg til å bruke selvkonfigruerte verktøylinjer mye. å ha plass til verktøylinjer på begger kantene og samtidig ha en arbeidsflate med god størrelse og form får du kun med widescreen.

 

Photoshop er det lenge siden jeg har brukt noe særlig, men har intrykk av at widescreen gir best utnyttelse av skjermflaten der også.

 

 

ArchiCAD og 3Ds MAX studio, har jeg kun sett litt på for moro skyld, og ikke brukt aktivt, så de skal jeg ikke uttale meg om.

 

Hilsen ingeniørstudent, bygg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor mye bedre, og på hvordan måte er quadrokortene mer egnet for CAD/3D-bruk i forhold til "mainstream" kortene?

 

Synes jeg husker jeg leste en test av dette her på hw.no.

Vanlige toppkort holdt følge ganske lenge med quadrokortene/andre typer kort beregnet på den type applikasjoner.

 

Men quadro kort var vel forsatt bedre egnet til den type applikasjoner.

 

Har lett etter den testen men finner den ikke, mulig jeg har lest den en annen plass men.

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg så hadde jeg ikke tenkt på å kjøpe en 17" da det blir tungt å bære på.

 

for CAd trenger du mye skjermplass.

Da hadde jeg istedet gått for en billigere 15" med et CAd egent skejrmkort, kjøpt en 19" lcd skjemr og dokkingstasjon til pc-en.

 

slik når du er hjemme plugger du bare barbære i dockingstasjonen og har enn fullverdig stasjonær pc(all kobling skjer til dockinstasjonen, utrolig praktisk)..

Når du skal ut, på skolen osv, tar du pc-en ut av dockingen og vips du har en helt vanlig tragbar pc. Genial løsning som vi bruker på jobben..

 

alt med bare et klikk...

Lenke til kommentar
Synes jeg husker jeg leste en test av dette her på hw.no.

Vanlige toppkort holdt følge ganske lenge med quadrokortene/andre typer kort beregnet på den type applikasjoner.

 

Men quadro kort var vel forsatt bedre egnet til den type applikasjoner.

 

Har lett etter den testen men finner den ikke, mulig jeg har lest den en annen plass men.

 

høres lovende ut. skal prøve å finne en lignende test. er vel dette som gjør valget vanskeligst nå... :hmm: må vite dette før jeg går videre i min søken etter den perfekte bærbar :w00t:

Lenke til kommentar
Hadde jeg vært deg så hadde jeg ikke tenkt på å kjøpe en 17" da det blir tungt å bære på.

 

tok turen til et par lokale pcbutikker og kom til samme konklusjon. 17" er alt for stort til daglig frakt. ihvertfall i mine øyne...

 

for CAd trenger du mye skjermplass.

Da hadde jeg istedet gått for en billigere 15" med et CAd egent skejrmkort, kjøpt en 19" lcd skjemr og dokkingstasjon til pc-en.

 

slik når du er hjemme plugger du bare barbære i dockingstasjonen og har enn fullverdig stasjonær pc(all kobling skjer til dockinstasjonen, utrolig praktisk)..

Når du skal ut, på skolen osv, tar du pc-en ut av dockingen og vips du har en helt vanlig tragbar pc. Genial løsning som vi bruker på jobben..

 

alt med bare et klikk...

 

 

har stasjonær pc som duger med 17" lcd. er definitivt noe jeg ville vurdert ellers. takk for tipset ;)

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg en M65 etter å ha lest alt jeg kom over av informasjon på nettet.

 

Den er kanskje litt i overkant dyr med 2GHz prosessor og "alt" ekstrautstyr som bluetooth og fingeravtrykksleser++ som man selvsagt må ha :cool: Men med 1920 x 1200 skjerm må den jo være perfekt til CAD og slikt.

 

Noe annet positivt er at du får styrepinne i tillegg til den håpløse plata slik at maskinen kan brukes uten mus. Dvs. jeg liker nå iallfall styrepinne.

 

Det eneste negative med M65'en er etter min mening prisen og mangel på innebygd DVI kontakt.

 

Leveringstiden er ca en måned fra idag, så ikke kjøp denne hvis du har behov for PC raskt...

 

Er det forresten noen som vet hvor bra et slikt skjermkort som sitter i M65 er i forhold til spilling? Ikke det at det er spesielt viktig, men kan jo alltids være greit å vite....

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte meg en M65 etter å ha lest alt jeg kom over av informasjon på nettet.

 

Den er kanskje litt i overkant dyr med 2GHz prosessor og "alt" ekstrautstyr som bluetooth og fingeravtrykksleser++ som man selvsagt må ha :cool:  Men med 1920 x 1200 skjerm må den jo være perfekt til CAD og slikt.

 

Noe annet positivt er at du får styrepinne i tillegg til den håpløse plata slik at maskinen kan brukes uten mus. Dvs. jeg liker nå iallfall styrepinne.

 

Det eneste negative med M65'en er etter min mening prisen og mangel på innebygd DVI kontakt.

 

Leveringstiden er ca en måned fra idag, så ikke kjøp denne hvis du har behov for PC raskt...

 

Er det forresten noen som vet hvor bra et slikt skjermkort som sitter i M65 er i forhold til spilling? Ikke det at det er spesielt viktig, men kan jo alltids være greit å vite....

5883520[/snapback]

 

Gratulerer med pansermaskin :thumbup:

M65 står definitivt høyest på ønskelisten, men må nok avvente litt hvis jeg skal ha råd til den. Tviler sterkt på at Dell kjører tilbud på den type maskin.(?) Hva slags spec er det på maskinen du kjøpte - og til hvilken pris?

 

heldige jæ=#l forresten... :roll:

Lenke til kommentar
Synes jeg husker jeg leste en test av dette her på hw.no.

Vanlige toppkort holdt følge ganske lenge med quadrokortene/andre typer kort beregnet på den type applikasjoner.

 

Men quadro kort var vel forsatt bedre egnet til den type applikasjoner.

 

Har lett etter den testen men finner den ikke, mulig jeg har lest den en annen plass men.

 

høres lovende ut. skal prøve å finne en lignende test. er vel dette som gjør valget vanskeligst nå... :hmm: må vite dette før jeg går videre i min søken etter den perfekte bærbar :w00t:

5873345[/snapback]

 

Fant muligens noe interessant her:

 

http://www.hwb.no/test/arbeidsstasjoner/st...losninger/21051

 

http://www.hardware.no/nyheter/skjermkort/..._proffene/23277

Lenke til kommentar
M65 står definitivt høyest på ønskelisten, men må nok avvente litt hvis jeg skal ha råd til den. Tviler sterkt på at Dell kjører tilbud på den type maskin.(?) Hva slags spec er det på maskinen du kjøpte - og til hvilken pris?

5885774[/snapback]

 

Prisen er ikke så helt gal dersom man velger minst mulig med RAM og harddiskplass. Dette er mye billigere å oppgradere seinere... Kjøpte 2 stk, så dermed var det mulig å få litt rabatt også, men veldig mye kan du nok ikke regne med.

 

De viktigste punktene i konfigurasjonen ble 2GHz Dual Core, 1GB RAM, GbLAN nettverkskort, bluetooth, liten harddisk for å spare penger, største batteri, 1920x1200 skjerm og fingeravtrykksleser :D

 

Angående skjerm, så er det jo noen som synes 1920x1200 fører til litt liten skrift. Men det er jo bare å stille opp skriftstørrelse/skalering i operativsystemet. Windows Vista skal ha mye bedre funksjonalitet enn XP for dette, samt XGL for Linux funker også bra i følge rykter.

Lenke til kommentar

har lest i noen forumer om softmodding av litt eldre radeon/geforce-kort til firegl/quadro. noen som har hørt noe om dette? vurderer i såfall å kjøpe asusen med x1600 og få fireGL ytelse...mulig? :hmm:

 

andre maskiner som evt. burde vurderes i dette tilfellet?

Lenke til kommentar

"Har vurdert M70 så smått, men den er noe dyr, men jeg får vel presset ned prisen hvis jeg ringer dell? Eneste som irriterer meg med den er at det sitter to 512 minnebrikker i den, skulle gjerne hatt en 1gb brikke, med mulighet for oppgradering "

 

 

 

 

Hvis du ringer å bestiller, mao ikke bruker konfiguratoren på nett, er jeg sikker på at du kan få levert maskinen med en ram brikke på 256. Da kan du heller kjøpe den rammen du trenger hos f.eks Komplett til en billigere penge.

Endret av troutmaster
Lenke til kommentar
Hvis du ringer å bestiller, mao ikke bruker konfiguratoren på nett, er jeg sikker på at du kan få levert maskinen med en ram brikke på 256. Da kan du heller kjøpe den rammen du trenger hos f.eks Komplett til en billigere penge.

 

det hadde ikke vært så dumt nei... må likevel få greie på skjermkortene før jeg bestemmer meg for maskin. precision-maskinene er jo priset ekstra pga profesjonelle kort. jeg er vel mest usikker om det er verdt den ekstra kostnaden i forhold til et av de bedre "spill-kortene" :whistle:

Endret av trasher
Lenke til kommentar

her er et supert alternativ for bærbar til cad bilderedigering med 20" skjerm.pris ca 17000.-

20,1-tommers LCD-skjermen med WSXGA+-oppløsning (1680 x 1050) skal sørge for det.

 

Maskinen er basert på Intels Core Duo-prosessorer og Nvidias GeForce Go 7600

Acer annonserte i forrige uke den bærbare PC-en Aspire 9800

http://php.digi.no/php/bransje.php?id=4601

 

eventulet

http://php.digi.no/php/art.php?id=299413

Lenke til kommentar
her er et supert alternativ for bærbar til cad bilderedigering med 20" skjerm.pris ca 17000.-

20,1-tommers LCD-skjermen med WSXGA+-oppløsning (1680 x 1050) skal sørge for det.

 

som nevnt ovenfor er dette helt sikkert en god maskin, men som nevnt tidligere er det en 15" jeg er ute etter. alt annet blir for stort for daglig transport...takk likevel ;)

Endret av trasher
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg fikk Precision M65 maskinen levert idag. Foreløpig ser alt fint ut, ingen pixelfeil etc.

 

Skjermoppløsning på 1920x1200 blir ikke så smått som jeg hadde trodd, så dermed er det ikke nødvendig å skalere tekst.

 

Pc'en virker solid bygget, og det eneste som kanskje ikke er helt optimalt er at den har noe viftestøy + tastaturet bråker litt.

 

Fingeravtrykkleseren virker veldig bra :D

Lenke til kommentar

Er konsulent i et firma som nettopp har skaffet Dell M70 m/2GB RAM til sine ansatte. Brukes hovedsaklig til Autocad, og dette ser foreløbig svært bra ut. Disse er utstyrt med dockingstation og 1-2 eksterne skjermer, noe som fungerer helt utmerket.

 

Kan bare overbringe min beste anbefaling. Lydløs pc, og nok ytelse til at det meste går glatt. Etter det jeg vet er skjermkort fra nVidia bedre på drivere for teknsike applikasjoner med bedre støtte for OpenGL applikasjoner.

 

Litt offtopic, men spør likevel. Dell M70 er som kjent utstyrt med Quadro-kort, og nVidia lager en applikasjon som heter 'Powerdraft' som skal øke ytelsen i Autocad. Noen som kjenner til dette programmet? Evt erfaringer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...