inoan Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Jeg har et Jensen Scandinavia moden. Trådløst. Jeg har ikke noen form for kryptering på de trødløse signalene, men jeg filtrerer MAC adressene slik at kunn de tre maskinene vi har i hjemmet har mulighet til å logge på. Så lurer jeg på om dette er sikkert nok. Har ikke registrert at det har vært andre brukere utentatt mine 3 maskiner, så skulle tro det. Vel? Lenke til kommentar
Zerblat Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Nei, ikke sikkert. Tar under 10 sekunder å komme seg inn på nettet om en av de 3 maskinene er online trådsløst. Dog, det krever jo bitte litt kompetanse, så om det ikke er noen som absolutt skal inn på nettet ditt og stjele hemmelig informasjon tror jeg du kan føle deg sikker nok. Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Så lurer jeg på om dette er sikkert nok. Har ikke registrert at det har vært andre brukere utentatt mine 3 maskiner, så skulle tro det. Vel? 5842074[/snapback] For å være ærlig, er svaret nei. Dvs. det er ikke sikkert nok. Den enkle forklaringen er at MAC-adresser kan enkelt snappes opp ved å sniffe på ditt nettverk og det trengs ikke særlig mye kunnskap for å få til det. En inntrenger kan deretter sette en slik adresse på sitt wlan-kort og misbruke ditt nettverk. Dette har forøvrig vært tatt opp en del ganger her i forumet, så trenger du mer informasjon kan jeg anbefale søkefunksjonen. Konklusjon: For å sikre ditt trådløse nettverk bør du benytte deg av kryptering, og da først og fremst WPA-PSK med en lang nøkkel (over 20 tegn) Lenke til kommentar
claus erik Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Som mange folk har sagt så er det ikke sikkert. Men det hjelper litt. Jeg tror veldig mange av de som leter etter et trådløst nett søker etter trådløst nett i winXP, ser at det er åpent, prøver å koble til, og når det ikke funker så prøver de et annet. Mot disse hjelper mac-filtrering mot. Og når du bruker macfiltrering så er det også en måte å si at du ikke ønsker at folk skal koble på. Men det er ikke sikkert. Lenke til kommentar
squabbish Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Hadde jeg vert naboen din og ikke hatt internett selv, må jeg beklage å si at jeg definitivt hadde skrevet dette innlegget via ditt nettverk. Lenke til kommentar
9hdoksaet4 Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Det som ikke er nevnt her er å skru av nettverksvisningen. Det er det som heter SSID på ruteren din, sannsynligvis. Da blir det også litt vanskeligere å koble seg til nettverket ditt, i tillegg til det som allerede er nevnt her. Lenke til kommentar
BlackDeath Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 Vil tro at med mac filtrering og SSID annonsering avslått, så skal det ganske mye til for at noen skal komme inn på nettet ditt. Mac filtrering og SSID annonsering avslått, kan ikke kalles for et godt sikret nettverk, men sannsynligvis vil det være nok. Regner med at du har en eller annen grunn for å ikke ville kjører noen form for kryptering... Kent Lenke til kommentar
jennnereer Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 Bruker bare WEP 128bit. (13tegn) skulle hatt WPA men de litt eldre nettverkskortene takler det ikke. men må nesten ha det vil ikke at noen skal koble seg opp å bruke av min båndbredde (eller værre) bruker en fra ruter fra smc ingen som kommer inn på den Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå