Gå til innhold

Linux og noen Windowsprogram?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg ønsker å kjøre linux på laptoppen. Men jeg er avhenig å kunne lese og lage Microsoft Acces databaser, og bruke Visual Basic. Det virker kanskje sært, men skolen jeg går på bruker disse vertøyene og jeg er avhenig å kunne bruke disse hjemme. Finnes det emulatorer eller alternativer som gjør det mulig å bruke disse vertøyene?

Jeg ønsker også å kunne logge meg på et Windows-nettverk med domene, og et program som gjør at jeg kan endre MAC-adressen til det trådløse-nettverkskortet.

Har en Dell X1 og ønsker å bruke Ubuntu, siden jeg er litt kjent med dette fra min stasjonære. Noen som har erfaringer med det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Huff og huff, idiotiske skoler som tvinger folk til å benytte seg av lukket programvare når det finnes så glimrende åpne alternativer...og tilogmed måtte betale for det.

5844212[/snapback]

Forsåvidt enig med deg, men skal tas med at skolen er på vei. Det lå lenge i planene at VB6 og Acces skulle bort, og inn med Java og MySql, men det kommer ikke før neste år.

Domene pålogginga kan jeg komme utenom, siden jeg har en MAC-adresse jeg kan logge meg på en router utenom å logge inn med domene, men vil ha muligheten til å logge på domenet hvis jeg er et sted på skolen hvor jeg ikke finner den andre routeren.

Lenke til kommentar
Huff og huff, idiotiske skoler som tvinger folk til å benytte seg av lukket programvare når det finnes så glimrende åpne alternativer...og tilogmed måtte betale for det.

5844212[/snapback]

Forsåvidt enig med deg, men skal tas med at skolen er på vei. Det lå lenge i planene at VB6 og Acces skulle bort, og inn med Java og MySql, men det kommer ikke før neste år.

Domene pålogginga kan jeg komme utenom, siden jeg har en MAC-adresse jeg kan logge meg på en router utenom å logge inn med domene, men vil ha muligheten til å logge på domenet hvis jeg er et sted på skolen hvor jeg ikke finner den andre routeren.

5844242[/snapback]

Godt å høre at noen skoler er på bedringens vei :D

Lenke til kommentar

Programmene kan ikke kjøres direkte gjennom VMware, men windows kan kjøres under VMware :)

VMware er en virtuell maskin som du kan installere windows inn i programmet.

Men VMware anbefales ikke til sånn jobbing, for det vil oppleves som seigt.

Jeg har selv en AMD Athlon Xp 4400+ dual-core med 2gb ram, og VMware går til tider gaanske seigt.

Har ikke en gang giddet å ta meg tid til å installere VMware på laptopen min.

Screenshot

Endret av BeFs
Lenke til kommentar

Nichotin.

Jeg fortalte bare min erfaring, og at jeg ikke ville anbefale det.

Jeg sa ikke noe om at det ikke ville fungere.

Om han vil prøve, så skal han få lov til det.

Men synes du at 2GB ram er for lite? Hva er "nok" ram til VMware da?

Lenke til kommentar

Går an å se hva man får kjørt under Wine, sjekk ut winehq.com. Eventuelt er muligens crossover office et alternativ, men det koster penger. Jeg tror likevel at problemet her blir Visual Basic. Aner ikke hvordan programmet oppfører seg i wine, men jeg kan tenke meg at det fort blir interessant å teste programmene man har laget og da kan du trenge et fullverdig OS, i f.eks. vmware.

I linux kommer du ikke til å logge på noe domene, men du kan få tilgang til f.eks. et hjemmeområde med samba/smbfs. Skriver kan du sikkert sette opp direkte med cups, eventuelt kan også det gjøres gjennom samba.

VMware vil jeg si er ganske uaktuelt på en maskin som trådstarter har (Dell X1, 1.1Ghz Pentium M). Min erfaring med denne pc-en er at den er ganske treig, men så har jeg kun hatt "gleden" av å prøve den i windows. Hvis VMware er eneste mulighet så skader det ikke å prøve. Spesielt hvis vedkommende har 1024MB minne og en en god del ledig diskplass. Legg merke til at VMware workstation koster penger.

Angående VMware og ytelse, er det etter min mening ganske brukbart. Men VMware server er kun i beta nå med debugging slått på og da går det litt treigt. Det gjør ikke meg noe da den er gratis og jeg bruker det på desktop.

Lenke til kommentar

Har brukt VMware før, da fra Windows, og syns det har vært ganske sirup, og det med kraftigere marskiner enn denne. Forøvrig har jeg 1280MB ram på X1n. Jeg skal prøve å se hva jeg får til med Wine på desktopen min, så får Windows leve enda en stund på laptopen.

Lenke til kommentar

Ev. så har du quemu med kjernemodul. Tror tom. Redhat har laget en finfin gui for å sette det opp (så en flash demo av det, hvor de forklarte hvordan sette opp en virituell maskin for å teste OLPC (one laptop per child) - de små grønne boksene med sveiv kjører faktisk en variant av fedora)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...