Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Win XP gjemt på en skjult partisjon på disken

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke sikker på om dette var riktig kategori, men:

Jeg kjøpte min PC fra Dell nå i sommer, og siden den gang har jeg formatert og byttet fra Win XP Home til Win XP prof som min far har på CD.

Men nå klager windows at jeg har en piratkopi av win xp, så nå vil jeg ha tilbake Win XP Home, men Dell sier at den ligger på en skjult del av discen, og at jeg ikke kan reinstalere Win XP home fordi min MBR (master boot record)er borte, finnes det ingen mulighet å få den tilbake igjen? Har foresten seriekoden til min Win XP på et klistremerket på kabinettet....

Setter pris på å få hjelp! :)

--

MVH Chris

Endret av Chrisr2505
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei og velkommen til forumet!

Start opp pcen med windows-cden, og velg "recovery console". Prøv så

fdisk /fixmbr

Jeg vet ikke om det vil hjelpe, siden jeg frykter at det er MBR som lar deg få tilgang til backup-partisjonen.

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar

For å få opp recovery menyen må du trykke Ctrl+F11 når du starter pcen. Bare trykk kombinasjonen en gang per oppstart, ellers får du mest sannsynlig en feilmelding der det står keyboard error. Jeg tror ikke du klarer å få opp recovery menyen på første forsøk, jeg måtte i hvert fall forsøke meg mange ganger. Jeg tror denne recoverypartisjonen blir ødelagt hvis du innstallerer et annet oprativsystem fra cd, men du kan prøve. Hvis ikke du får recovery partisjonen til å starte må du ringe Dell, så sender de deg en cd(noen uker etter du har ringt).

Lenke til kommentar

Å ha en skadet MBR er et ting

Men å mangle en MBR "borte" som du sier er noe annet. Hvis MBR er borte så...har du ingen partition.

Solutions:

-Dell, og en maskin som ble levert for under et år siden ? De Kan levere en recovery CD ,mot betaling , men de plikter seg ikke til å holde kopier av installasjonen.Så her er 50-50%.

-Du ringer til Microsoft , gjerne på different tidspunkter ,gjerne etter vannlig arbeidstid, slik at du er sikker at du snakker ikke med den samme saksbehandler og sier at din CD er ødelagt, at din forhandler hat gått konkurs eller hva du kommer på, oppgi seriekoden din (for at koden er din, er lovlig og du har betalt for den, til tross at du vraket den til fordel for den som faren din hadde) og kankje du får kjøpt en winxp home cd for 370 kr.

-Hvis ikke den skjulte partition er ødelagt så du kan selfølgelig lage en partition på den upartitionerte delen og da du må sammenligne MBR på disken din med enn annen MBR fra en annen DEll maskin. Med litt flaks(dvs at de er like) kan du da lime MBR på disken din.

-Du kjøper en ny Winxp pro upgrade for studenter , og bruker en win 98 eller win ME som basis.

Det kan væra ande løsninger agså, men du verden , det tar tid, og ingen garanti for å lykkes.

Og du selfølgelig prøve det som andybroke foreslår.

Lenke til kommentar
  Å ha en skadet MBR er et ting

Men å mangle en MBR "borte" som du sier er noe annet. Hvis MBR er borte så...har du ingen partition.

Beklager sterkt for feilinformasjon, den er skadet :)

Dell, og en maskin som ble levert for under et år siden ? De Kan levere en recovery CD ,mot betaling , men de plikter seg ikke til å holde kopier av installasjonen.Så her er 50-50%.

Har en ekstern harddisk som jeg sikkerhets kopierer all den por... viktige filene jeg har! :whistle:

til tross at du vraket den til fordel for den som faren din hadde

Hehe, det var pappa sin idè... :innocent:

....med enn annen MBR fra en annen DEll maskin.

Vet noen hvor på en den ligger på en dimension 5000? :) Eller kan jeg bruke pappas 8300?

Og du MÅ selfølgelig prøve det som andybroke foreslår.

Har prøvd, men det lyktes ikke... :mad:

Men BTW, takk for hjelpen! :)

Endret av Chrisr2505
Lenke til kommentar

Tar jeg ikke HELT feil, så skal det være mulig å programere boot.ini filen til å gi et ekstra alternativ til å boote fra MBR partisjonen, men om den er vekke, så hjelper det vel lite uansett.....

Lenke til kommentar
Tar jeg ikke HELT feil, så skal det være mulig å programere boot.ini filen til å gi et ekstra alternativ til å boote fra MBR partisjonen, men om den er vekke, så hjelper det vel lite uansett.....

5842399[/snapback]

Det er riktig som du sier ,det hjelper lite hvis MBR er vekke for at det heile starter der. Og da skal Master Boot sector og system partition , hvor boot.ini sover skal væra i orden, dvs at han har egentlig et operativ system.

Men hvis det er en recovery partition (jeg har lest andre tråder vedrårende dette med Dell eller andre maskiner, så er det helt meningsløs å ikke ha en recovery CD)

....med enn annen MBR fra en annen DEll maskin.

Vet noen hvor på en den ligger på en dimension 5000?  Eller kan jeg bruke pappas 8300?

MBR er på cylinder 0, head 0 og sector 1 på en disk som er partitionert.(hvi det hjelper)

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Jeg frykter at trådstarter har slettet den opprinnelige XP home partisjonen når han forsøkte å installere med sin Fars XP Pro (som i praksis her er piratkopi). Trådstarter som har lovlig lisens på XP Home må låne en korrekt utgave av XP Home (OEM-utgave som DELL benytter) å installere. Husk at Microsoft ikke supporterre OEM-utgaver..

Lenke til kommentar

Sånn kan det gå når man bruker manualer som opptenningsved ;) Microsoft vil henvise til produsent av PC så fort de ser at lisensen tilhører en OEM-versjon, og Dell vil nok kreve betaling for CD, noe de har full rett til da bruker selv har ødelagt for eller slettet gjenopprettingspartisjon.

Lenke til kommentar
MBR er på cylinder 0, head 0  og sector 1 på en disk som er partitionert.(hvi det hjelper)
Det gjør det sikkert :) Tusen takk...

TEE: Hehe, ja... Var dum der, men jeg er vandt til at det følger med en side, og en manual på 1 million sider gidder jeg ikke å røre i, så kom den dagen da det ble et helvette med PC'en min, og måtte formatere, så var jeg ikke klar over at det i praksis er ulovlig ( :nei: Herregud, microsoft ass... ) å bruke XP pro når vi er i samme husstand... :nei:

Lenke til kommentar
... så var jeg ikke klar over at det i praksis er ulovlig ( :nei: Herregud, microsoft ass... ) å bruke XP pro når vi er i samme husstand... :nei:

5842740[/snapback]

Operativsystem kan kun benyttes på en PC. Bruk på to eller flere PCer er selvsagt ulovlig (unntak: Corporate utgaven hvor lisenspapirene sier eksakt hvor mange PCer den kan installeres på). Din far hadde lisens på XP Pro på hans PC. Denne er ulovlig bå bruke på alle andre PCer. inklusive din.

Lenke til kommentar
Denne er ulovlig bå bruke på alle andre PCer. inklusive din.

5842764[/snapback]

Jaja, regler er regler, uansett hvor meningsløse de er... Kan ikke gjøre noe med det som er gjort, så derfor vil jeg ha tilbake min gamle XP og legge denne grove og kriminelle handlingen bak meg :)

Endret av Chrisr2505
Lenke til kommentar
Jeg frykter at trådstarter har slettet den opprinnelige XP home partisjonen når han forsøkte å installere med sin Fars XP Pro (som i praksis her er piratkopi). Trådstarter som har lovlig lisens på XP Home må låne en korrekt utgave av XP Home (OEM-utgave som DELL benytter) å installere. Husk at Microsoft ikke supporterre OEM-utgaver..

5842651[/snapback]

Det er alltid vanskelig selfølgelig å beherske problem stillinger når man ser ikke selv hvordan ting og tang ser ut på en harddisk.

Når det gjelder de recovery partitinioner ,sånn helt generelt, er det jo absurd at et OEM operativ system leveres ikke på en CD men at det er en recovery CD for et system som er skjult på en disk.

Noen ganger det nevnes her ting , bare ut av det "å lære litt perspektiv" når det gjelder partitioner ,formatering og andre ting ,så sant informasjon kan ikke skade trådstarteren.

I det tilfelle her det er mye mer som kan undersøkes som kan vise seg å væra beretighet til videre behandling.

Uansett dog vil væra vanskelig å komme til riktig valg på grunn av informasion som kan utveksles ., derfor uaktuelt.

Når det gjelder Microsoft så er det slik at undertegnende har kjøpt 2 exemplarer av Oem operativ system fra microsoft for maskiner som ble levert med Oem system innen rimelig kort tid. Resultatet var 4 stk Oem med 4 serial kodes som ble installert og reinstallert på samme hardware, og ble aktivert, som ble reinstallert på andre hardware konfigurasjoner og samtlige ganger ble aktivert , enten via telefon eller direkte via nett.

Det ble gjørt -----BARE for å teste det "what's going on here liksom"------.

Det er bagrunn til at jeg foreslår at han kontakter Microsoft. Og for en PC som ble levert bare noen måneder tilbake så er jeg av den oppfatning at vedkommende skal ha mulighet for det. Argumentasion for å opnå en slik handel er subsidiert .

Det er slik at man skal ikke bruke ulovlig exemplarer, men det skal være slik at man kan handle lovlig exemplarer og forhandler prisen til sin fordel.

Lenke til kommentar

Den der var saftig, men takk du, alt ordner nok seg til slutt, tror ikke Microsoft tar dette så alvorlig, de har vel godt av penger de, og jeg vil ikke være utsatt for noe kriminelt :) Jeg er storfornøyd med det microsoft leverer, og jeg vil alltid holde meg til dem... Men takk for hjelpen alle sammen, skal få dette til!

Lenke til kommentar
Den der var saftig, men takk du, alt ordner nok seg til slutt, tror ikke Microsoft tar dette så alvorlig, de har vel godt av penger de, og jeg vil ikke være utsatt for noe kriminelt :)  Jeg er storfornøyd med det microsoft leverer, og jeg vil alltid holde meg til dem... Men takk for hjelpen alle sammen, skal få dette til!

5842839[/snapback]

Ha det fint da.

Lenke til kommentar
Sånn kan det gå når man bruker manualer som opptenningsved ;) Microsoft vil henvise til produsent av PC så fort de ser at lisensen tilhører en OEM-versjon, og Dell vil nok kreve betaling for CD, noe de har full rett til da bruker selv har ødelagt for eller slettet gjenopprettingspartisjon.

5842720[/snapback]

Jeg ringte dell, fordi min recoverypartisjon var ødelagt. Og de sendte meg en gratis cd. Det fulgte med xp home på pcen men de sendte meg pro :!:

Jeg hadde tilfeldig vis en ekte pro cdkey liggende, så det gjorde ingen ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...