Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

TV2 Hjelper deg sin verkstedtest ifm. PKK.


Zeph

Anbefalte innlegg

For dei som ikkje fekk med seg programmet kan dykk lese her og her.

 

Kort forklart: TV2 Hjelper deg gjekk til ein NAF-stasjon der ein teknisk konsulent i en egen avdeling for forbrukere i Norges Automobilforbund, og har jobbet som mekaniker i over 30 år for å ta PKK (Periodisk kjøretøykontroll), også kalla EU-kontroll på ein Volvo 240.

 

På bilen fant han eit par mangler, men for å teste verkstedene la han i tillegg inn eit par andre feil. Resultatet kan dykk lese i linkane eg har henvist til over.

 

Eg har valgt å ta PKK på NAF, det at dei ikkje utfører eventuelle reparasjonar og er ein kjent aktør i bilmarkedet var mykje av grunnen til at eg går der. Eg hadde håpt at dei skulle kjøre bilen inn på ein NAF-stasjon òg, men det gjorde dei altså ikkje.

 

Som testen viser var dette absolutt ikkje godkjent for verkstedene, den eine godkjente bilen mens den andre fant reparasjonar for 6000,-.

Spesielt reagerte eg på han som vurderte bremseklossane utan å ta av hjulet og det viste seg at klossane hadde mykje belegg igjen. Også dei som ville skifte frontrute på grunn av dårlig sikt stiller eg meg tvilande til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er skremmende (men dessverre ikke overraskende) å se at mange verksteder tar lett på ansvaret de har for å kontrollere tilstanden til den norske bilparken. Ille er det at mange finner "feil" der faktisk alt er i orden. Verre er det at flere overser farlige feil og mangler som setter menneskeliv på spill.

Lenke til kommentar
lurer mer på blinklysglasset og hjulmutteren jeg.

 

Så lenge det lyser orange fra blinklyset er det vel ikke feil? Og en mutter for lite på bil med 5bolt understell er vel heller ikke feil?

5841713[/snapback]

 

Hull i et lykteglass vil jo føre til inntrenging av fukt og med tiden kontaktfeil og defekt lampe. Ikke rart at det blir mangel.

 

En kan forsåvidt si at fire av fem bolter holder hjulet på plass, men mangelen av den femte bolten vil jo føre til mer belastning på de fire andre boltene. Husk at hvert hjul kontinuerlig er belastet med 500-700 kg, og utsettes for vibrasjoner og kraftige påkjenningener. Da er det greit at alle boltene er der!

Lenke til kommentar

Nå er det vel ikke boltene/mutterne som holder vekta. Det er vel navet. Boltene holder bare felgen inntil navet?

 

Har også hørt at man kan mangle så og så mange % hjulbolter/muttre. Og at 4 av 5 er tilstrekkelig, men 3 av 4 ikke er det.

 

Og i loven står det at blinklys skal lyse gult. Så hvis det blinka gult, med den lille bristen skulle vel ikke det vært feil? Har godkjent mange biler med sprekk i lykteglass, ingen av de har fått feil. Godkjente min bil med sprukket baklykt og gjennomsiktig teip over ryggelyset. Det lyste jo hvitt, slik et ryggelys skal gjøre i følge lovverket

Lenke til kommentar

Denne testen her viser vel egentlig at PKK er totalt ubrukelig? De finner ikke de feilen de skal, og det er garantert nesten bevisst noen av de legger på ekstra utgifter som er totalt unødvendige.

 

Det finnes selvsagt at menneskelige feil kan forekomme, men etter dette vet jeg egentlig hva pointet med denne kontrollen er annet enn å gi bileiere en ekstra utgift.

 

Spørs egentlig hvor mange av de trafikk bilene som blir luka ut allikevel.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke at NAF er så uavhengig som de egentlig skulle være.

 

I testen til TV2 og NAF, så sier de jo at de brukte god tid på bilen, slik at de skulle avdekke alle feil som evt. var på bilen.

De som testet bilen brukte jo ikke så lang tid, da de kanskje ikke hadde tid til det? Ihvertfall så brukte ikke NAf og TV2 like lang tid som er normalt på PKK, er det rettferdig mot de andre firmaene?

 

Ang sesteen sitt innlegg;

sesteen påstår at PKK er totalt ubrukelig?

 

Vel jeg var på PKK på BT og fikk ikke bilen godkjent pga. manglende klamring på bremseslangene bak. Bruk strips sier han på BT.

Jeg bruker strips og dra på etterkontroll til BT, og der blir bilen godkjent, da de mente at strips var mer enn godt nok.

 

En kompis av meg drar på et lokalt mazda verksted og tar PKK. Han har samme feil som meg, manglende klamring på bremseslanger. Han får også 2 feil. Men der sier de at de ikke er lov å bruke strips! Dermed må han gjennom mye arbeid å få festet bremseslangene i støtdemperene, da forrige eier har byttet om på venstre og høyre demper. Men bilen ble godkjent tilslutt, men ikke ved bruk av strips, men han ordnet til noe med vinkeljern og andre skruer og litt kløkt!

 

Hvem har godkjent bilene våre rett?

Lenke til kommentar

Som det ble nevnt i reportasjen, er PKK avhengig av at kontrolløren må utvise skjønn. Derfor er det svært vanskelig å oppnå samme testresultat hos to forskjellige kontrollører. Kontrollorganene har sikkert retningslinjer å gå etter, som er utarbeidet av Statens Vegsesen. Dette er som sagt retningslinjer, og de beskriver sikkert ikke ned i detalj hva som er godkjent. Derfor må folk bruke skjønn, og det er nå en gang sånn at noen er mer nøye og pirkete enn andre.

Lenke til kommentar

Selvsagt vil det være avvik, men jeg synes dette var store avvik. Selv har jeg bare hatt et pirk på de kontrollene jeg har vært i gjennom (95 mod Mondeo) alltid hatt PKK hos ford.

 

Når det er så store avvik tyder dette på at det må fås til en mye mer kursing/preisering av regler, da mye avhenger av hvor en leverer bilen om hva som skal rettes og eller godkjent eller ei.

 

Selv kontrollerer jeg bilen nøye regelmesssig, og tar grep om feil som skulle og kan på den måten være rimelig sikker på at bilen ikke faller fra hverandre. Det er jo ikke noe mål for meg å få den godkjent om den er trafikk farlig. Derfor er det viktig å få til en bedre standard, så de feil som er sikkerhetsmessig farlig rettes, og reperasjoner som langt fra trengs gjørs i stedet.

 

Og skulle man få feil på noe en synes ikke er rimelig, er det bare å få den kontrollert et annet sted og sammenligne resultatet. Da kanskje en også oppdager feil som burde ubedres og ikke ble oppdaget på første.

 

Nå er det flere som tar dette i forbindelse med en service, og da er det lettere for kontrolløren som antagelig er samme mekaniker som han som utfører servicen å se evnt feil.

 

lyspunkt er avgass kontrollen , da den utføres av kalibrert utstyr og burde dermed være nokså lik uansett hvor den foretas og dermed få biler som har for høye verdier til å rette på det.

Lenke til kommentar

PKK er nesten en slags vits. Det kommer an på personen som utfører kontrollen...

 

Har selv sett biler som har fått følgene anmerkninger:

 

Hull i setetrekk :ermm:

 

Litt slitte vindusviskere :no:

 

Litt ujevne bremser bak :roll:

 

Litt oljesvetting

 

Litt slitt frontrute :hmm:

 

 

Enten så er det en feil eller så er det ikke feil....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...