Gå til innhold

lærer som har brutt taushetsplikten. hva gjøres?

MagnusW

Anbefalte innlegg

Det er en liten hendelse på skolen min som har skjedd nå. Det har vært en elev som har blitt mobbet og utestengt i lengre tid og så har en elev (venn av meg) sagt fra til læreren under elev-samtale om dette. Det ble også nevnt en nettside hvos folk har hengt henne ut. De som stod for denne siden har nå fått masse trøbbel med lærerne og politiet er også kontaktet (ikke at jeg skjønner hvorfor!). De som hadde siden har jo ikke hatt noe med dette å gjøre da det er folk som har skrevet i gjestebøker osv.

Læreren lovte og ikke si navnet hennes. og på tross av at en lærer har taushets plikt (de har det, sant?) og lovte henne å ikke nevne navnet hennes, har læreren likevel sagt det.

Nå har min vennine fått problemer med at alle er dritt sure på henne og er derfor utrolig lei seg.

Hva kan man egentlig gjøre med dette? Det er jo helt uakseptabelt at en lærer gjør dette. Venninen min kommer til å få problemer med dette i alng tid nå.

Jeg har foreslått for henne at hun hvertfall kan si i fra til inspektøren eller rådgiveren på skolen.

Noen som har forslag til hva som bør/kan gjøres?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om en uke har alle glemt det og har noen andre å plage.

Og jeg tror ikke lærere har den samme strenge taushets plikten som leger og advokater har.

Egentlig skjønner jeg ikke helt hva problemet du prøve å beskrive...da du fremlegger en sak om en jente som prøver å hjelpe en som blir mobbet. Hvis jeg hadde fått ett rykte for meg som en som stod opp for de som ble mobbet ville jeg gått med hode høyt hevet.

AKIRA

Lenke til kommentar

Det blir jo gjrot noe nå, og det er jo bra at de tar det alvorlig. De kommer sikkert til å være sure på henne en god stund så glemmer de det, gjør de ikke det er de ikke noe anet enn en stor pulje tapere. Støtt henne opp så godt du kan, og ta avstand fra idiotene som oppfører seg slikt.

Det går ann å gi tilbakemelding til læreren om at han/hun gjorde var urettferdig og at han/hun må skjerpe seg.

Lenke til kommentar

Hvorvidt en lærer har taushetsplikt er irrelevant. Det ble inngått en avtale. Muntlig avtale hører jeg? Vel, muntlige avtaler er i utgangspunktet bindende.

OM en lærer har taushetsplikt, noe jeg mener de har, så er det enda verre. Det er totalt uakseptabelt at noen bryter taushetsplikten. Tenk om en psykolog begynner å nevne ditt navn og dine problemer de til rundt deg? Nei, ærligtalt, det er et alvorlig når taushetsplikten blir brudt. Den er ment for å skape tillitt mellom fagpersonell og Kari og Ola Nordmann gjennom at man veit at personenen man snakker til vil tie stille om det. Selv om man innrømmer å ha begått et alvorlig, spesifikt lovbrudd (drap f.eks) så er det ikke grunn godt nok til å bryte taushetsplikten. Det er riktignok med to unntak, voldtekt og utuktig omgang med barn. Det er de eneste tilfellene hvor personer med taushetsplikt kan gå til politiet og si at "Nn har innrømmet til meg å gjort dette".

Edit: Lærerer har taushetsplikt. Kan forøvrig opplyse om at man får opptil 6mnd fengsel for å bryte taushetsplikten.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Taushetsplikt eller ikke. En lærer er pliktig å hindre at det skjer f.eks vold og mobbing.

Det vil f.eks være feil av en lærer å ikke gjøre noe hvis hun finner ut av at en elev blir slått hjemme.

Taushetsplikten er til for å hindre at en lærer kan fortelle om hvor dum en elev er, personlige tanker osv.

Lenke til kommentar
Taushetsplikt eller ikke. En lærer er pliktig å hindre at det skjer f.eks vold og mobbing.

Det vil f.eks være feil av en lærer å ikke gjøre noe hvis hun finner ut av at en elev blir slått hjemme.

Taushetsplikten er til for å hindre at en lærer kan fortelle om hvor dum en elev er, personlige tanker osv.

5842755[/snapback]

Joa lærere har tausehetsplikt, uansett hva som skjer.. Bortsett fra informasjon til politi naturvis.

Men det går ann å peke offer som har "sladret", det er faktisk hardt for offer.. ALLE ser ned på deg, ikke fordi at du hjalp noen. men fordi du "sladret" det betyr altså at du er ikke til å stole på. Tro meg.. Lærer har IKKE lov å si hvem, men det kan vi ikke gjøre noe med når de har nevnte hvem. Fordi at du har ikke bevis blabla. Dermed vinner de igjen som vanlig..

Endret av fox88
Lenke til kommentar

5842755[/snapback]

Altså, en lærer har i utgangspunktet ikke rett til å foreta seg noe som helst med mindre eleven godkjenner det. Det finnes noen untak som hvis man mener at liv og helse står i fare, men noe særlig utover det så må de pent tie eller snakke med andre lærerer eller personer innenfor skolen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...