Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan bytte topp-pakning på Opel Kadett?


LiamH

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en Opel Kadett E, 1,3l '86, der topp-pakninga begynner å bli dårlig. Det pipler litt olje ut på et lite område når motoren er i gang, men den har enda ikke begynt å lekke på kjøleveska...

 

Jeg har derfor lyst å bytte denne pakninga (det er en av de får tingene jeg enda ikke har gjort på alle de gamle bilene jeg har skrudd på). :)

 

Uansett, så kvier jeg meg litt til dette, siden jeg ikke helt vet hva jeg går i vente. Jeg vet at det tar tid og at det er enkelte ting man må passe på. Jeg har fått høre at det koster ca. 12 -14.000 kr på et verksted, så det må m.a.o. være en ganske omfattende jobb... :ermm:

 

Jeg trenger derfor en del tips om fremgangen og de tingene jeg må passe ekstra godt på og hvilket verktøy jeg trenger.

 

Noen som gidder å ta en innføring? :whistle:

 

P.s: Er det ikke like greit å skifte stempelringer evt. andre ting inni motoren med det samme?

 

Informerer samtidig om at jeg foreløpig er ganske uviten på dette feltet, så jeg tar forbehold om at jeg kan stille en del dumme spørsmål... :blush:

 

Liam

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har ei haynes bok kan du lese om "cylinder head - removal and refitting".

 

Står ganske mye i ascona boka (samme motor), så vil helst slippe å gjengi alt ;)

 

I korte trekk går det i å tømme av kjølevæska, koble fra batteriet og skru. Er mulig å ta av toppen uten å skru av innsug og eksosmanifolden (da må du sikkert skru av eksosanlegget på en lur plass).

 

Hvis du skrur av innsug og eksosmanifold så får du legge dette til side og jobbe deg nedover. Registerreima må vel også av.

Lenke til kommentar
Hvis du har ei haynes bok kan du lese om "cylinder head - removal and refitting".

 

Står ganske mye i ascona boka (samme motor), så vil helst slippe å gjengi alt ;)

 

I korte trekk går det i å tømme av kjølevæska, koble fra batteriet og skru. Er mulig å ta av toppen uten å skru av innsug og eksosmanifolden (da må du sikkert skru av eksosanlegget på en lur plass).

 

Hvis du skrur av innsug og eksosmanifold så får du legge dette til side og jobbe deg nedover. Registerreima må vel også av.

5841147[/snapback]

 

Takker for svar! :thumbup:

 

Joda, har tenkt på det og har også lest en del i Haynes, men det er greit å få en kort innføring på norsk og samtidig få gode tips.

 

Også greit å få råd om de tingene som er veldig viktige å tenke på og de tingene som er avgjørende for at dette skal bli gjort riktig. Trenger også svar på, som skrevet i det første innlegget, om det lønner seg å skifte bl.a. stempelringer eller noe annet, når man først er i gang og om hvilket verktøy som trengs?

 

Kunne også tenkt meg å få hørt om noen erfaringer fra de som har gjort dette før... :)

 

Liam

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Stille inn ventiler å registeret på nytt, vist nødvendig...

Merk dette med en syl eler lignende!

Det står spesifikasjoner på ventiltider å ragisterrem i haynes bok også.. dette er vel de største utfordringen!

legg på et lite lag med olje på pakningen sånn at den blir litt myk, og utvider seg bedre under press!

 

Husk MOMENT!!

 

så er det bare å kose seg i garasjen med øl å mat! =)

Lenke til kommentar

Du burde også få planet toppen når du har den av siden denne slår seg litt pga varme/kulde forskjeller (aluminium)

 

Dette er en bil jeg har skrudd mye på selv, men bytte av toppakning fikk jeg aldri gjort da jeg heller byttet motor fordi den gamle motoren var sliten :)

Lenke til kommentar
så er det bare å kose seg i garasjen med øl å mat! =)

5847856[/snapback]

 

Hehe... Vanskelig å kose seg i -15 grader, men skal bytte ut øl med kakao og gi det en sjangse... :D

 

Pluggen: Hva er å plane toppen og hvordan gjør man det? :blush:

 

Har en ny motor stående som jeg skal skifte, men jeg har også akkurat begynt på voksen-opplæring for å bli bil-mekanier, så jeg tenker at det kan være en god del erfaring og lærdom i å bytte pakningen selv. :D

 

Learning by doing! :w00t:

 

Liam

Lenke til kommentar

Det er nok mellom topp og blokk den lekker..

Vanlig svakhet på disse motorene..

 

Dra på Mekonomen å kjøp nye strekkbolter (380,- for alle 10)

Planing vil si at toppen blir helt flat igjen, og gjøres ved at du spenner den opp i en planbenk (ikke noe alle har, så sett det bort om du ikke vet hvordan det gjøres/du ikke har benk til det) og rett og slett høvler den flat igjen..

Denne jobben koster mellom 300 og 700 alt ettersom hvem som gjør det osv. osv...

Lenke til kommentar

Takker for alle svar! :thumbup:

 

Det er mellom topp og blokk det lekker, ja. Skal få noen til å plane den og kjøpe nye bolter.

 

Er det da noe spesielt jeg burde tenke på?

 

Kort forklart så skal jeg: Tappe av olje/kjøleveske, skru av toppen, skifte pakingen, få planet toppen og så sette den på med nye bolter ved bruk av moment-nøkkel og stille inn motoren?

 

Stemmer det sånn nogenlunde? :blush:

 

Kan det være greit å skifte noe annet i motoren med det samme?

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Hvis det er den motoren jeg tenker på så burde du ta å bytte termostaten da registerreima må av hvis den skal skiftes senere.Skal du skifte regreim så skift vannpumpa også.Mellom kamakselhus og topp skal det kun pakningssement,ikke ta for mye da det tetter oljekanal til kamaksel.Når du skal trekke toppen trekk først til momentet som er anvist(25 nm) så merker du alle boltene med en tusj-strek mot fronten av motoren el,deretter er det bare å trekke litt og litt på alle boltene til tusj-strekene har gått en halv omdreining (180 grader) Så slipper du å tenke eller lure på om du har glemt en bolt.

Lenke til kommentar

Hvorfor dra til med mer enn annvist moment?

Ikke at jeg sier det er feil, bare lurer på hvorfor :)

 

Mener for øvrig at det er litt mer moment, men siden jeg ikke har Haynesboka mi her, så skal jeg ikke si det sikkert..

 

Følg rekkefølgen som står annvist i boka, det er en spesiell rekkefølge boltene skal skrus til på..

Lenke til kommentar
Hvorfor dra til med mer enn annvist moment?

Ikke at jeg sier det er feil, bare lurer på hvorfor :)

 

Mener for øvrig at det er litt mer moment, men siden jeg ikke har Haynesboka mi her, så skal jeg ikke si det sikkert..

 

Følg rekkefølgen som står annvist i boka, det er en spesiell rekkefølge boltene skal skrus til på..

5851831[/snapback]

Beklager den dårlige forklaringen min.Grunnen til at jeg skrev det er at jeg vet at mange hjemme mekanikere henger seg opp i grader boltene skal trekkes.I dette tilfellet: Trekk 25nm så vri bolten 60 grader så 60 grader så 30 grader så 30 grader(totalt 180 grader.En halv omd).Det vil med andre ord si at du skal vri nøyaktige mål 50 ganger før du er ferdig(10 bolter).Det kan bli litt forvirrende for noen serlig hvis du blir avbrutt.Min oppskrift er enklere da du trekker alle boltene 25 nm så lager du merkene.Så kan du trekke boltene uten å bruke hodet.Selv bestemor kan klare det.Det eneste du skal se er at strekene du lagde skal alle sammen peke bakover i stedenfor forover når du er ferdig.Enklere kan det ikke bli.det gjør ingenting om du må spise middag eller gå på dass inne i mellom.Har vont av de som kjøper grademåler å ligger å knoter med den 40 ganger når det ikke er nødvendig + at det blir mere unøyaktig.

Endret av Morten B
Lenke til kommentar

Da skjønner jeg :)

 

Hadde sikkert vært lettere å forstå om jeg hadde hatt boka mi her, men det har jeg altså ikke..

 

Da takker jeg for god forklaring og et knakende godt tips ;)

Edit: Dette på veine av Opel-freakene LiamH (forhåpentligvis) og meg ;)

Endret av Pluggen
Lenke til kommentar
Da skjønner jeg :)

 

Hadde sikkert vært lettere å forstå om jeg hadde hatt boka mi her, men det har jeg altså ikke..

 

Da takker jeg for god forklaring og et knakende godt tips ;)

Edit: Dette på veine av Opel-freakene LiamH (forhåpentligvis) og meg ;)

5852048[/snapback]

 

Enig! Takk fra meg også! :thumbup:

 

Hilsen

 

Liam (Opel-freak fra topp til tå!)! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...