Gå til innhold

Portrettbilder tatt med storformatkamera

S_A

Anbefalte innlegg

Har hatt gleden av å få fordype meg innen foto på skolen min de siste tre ukene og var så priviligert at jeg fikk bruke storformatkamera.

Nå ønsker jeg litt tilbakemelding på to av portrettbildene jeg tok i perioden. Bildene er tatt i studio og jeg har fremkalt dem selv i mørkerom.

post-96957-1143739693_thumb.jpg

post-96957-1143739711_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disse bildene måtte jeg laste ned, for å nyte gråtonene skikkelig. Flott arbeid med begge bilden, så jeg skulle nesten ønske de var større. Likte portrettet av Marian (?) best. Hun er svært fotogen, og utsnittet du har valgt er stilig og uvanlig. Tryllekunstneren falt jeg ikke like mye for (han er langt fra like deilig, he he), men det er godkjent også. Skulle kanskje ønsket meg mer skarphet på bildet av tryllekunstneren.

Flott å se slike bilder her på kritikken.

Lenke til kommentar

Hmmmm...

Fine bilder, jeg tror kanskje at jeg likte det med tryllekunstner på best. Begge er fine og bærer preg av å være fotografert med storformat i den grad at de er velkomponerte og godt planlagte slik man gjør når hvert bilde koster 12-13 kroner å ta.

Hva slags film og format er det?

Bildekvaliteten er vanskelig å få et inntrykk av med de små bildene, men selv disse små filene viser tydelig at slikt utstyr lett parkerer betydelig dyrere digitalt utstyr.

Lenke til kommentar
Hmmmm...

Fine bilder, jeg tror kanskje at jeg likte det med tryllekunstner på best. Begge er fine og bærer preg av å være fotografert med storformat i den grad at de er velkomponerte og godt planlagte slik man gjør når hvert bilde koster 12-13 kroner å ta.

Hva slags film og format er det?

Bildekvaliteten er vanskelig å få et inntrykk av med de små bildene, men selv disse små filene viser tydelig at slikt utstyr lett parkerer betydelig dyrere digitalt utstyr.

5841018[/snapback]

Fint du likte bildene :)

Må helt ærlig innrømme at jeg ikke helt har det i hodet hva filmen heter, men mener det var Agfa(pan?) isoverdi 100. Notatene og filmen ligger igjen på skolen. 4"x5" film

Lenke til kommentar

Likte meget godt portrettet av jenta. Som PM sier, meget fotogent motiv. Olemm trekker frem et viktig poeng. Med digitalt utstyr er det altfor lett å fyre i vei og glemme å ta seg til til å visualisere og planlegge et bilde før man trykker på avtrekkeren. Det er jeg sikker på at alle som har erfaring fra film SLR tidligere vil kjenne seg (tidvis) igjen i.

Bedre med 2 bra enn 250 middelmådige bilder

Lenke til kommentar

Jeg synes også det siste var veldig fint. Bra komponert og bra kontakt, og sikkert sylskarpt i stort format. På det første ble bukseselene alt for dominerende/lyse, og trekker fokus vekk.

Men jeg tror jeg må ha skjermen min stilt på for høy kontrast, for disse fine analoge gråtonene finner jeg ikke mye av - her er det meste kullsvart?

Lenke til kommentar
Likte meget godt portrettet av jenta. Som PM sier, meget fotogent motiv. Olemm trekker frem et viktig poeng. Med digitalt utstyr er det altfor lett å fyre i vei og glemme å ta seg til til å visualisere og planlegge et bilde før man trykker på avtrekkeren. Det er jeg sikker på at alle som har erfaring fra film SLR tidligere vil kjenne seg (tidvis)  igjen i.

Bedre med 2 bra enn 250 middelmådige bilder

5843170[/snapback]

Ja, planla alle bildene jeg tok iløpet av ukene (ca. 30) veldig nøye. Dette er faktisk ikke noen av bildene jeg leverte som ferdig produkt, er to bilder jeg er enda mer fornøyd med. Men de har jeg desverre ikke scannet inn negativene til enda, kun forstørret de i mørkerom.

Lenke til kommentar

Her var det en del snacks ja, særlig for oss som i tillegg digger s/h.

Begge er gode, men portrettet av jenta skiller seg ut og er helt klart best. Jeg har ingenting negativt å si om dette, det er helt topp. Perfekt utsnitt, god kontakt og flott belysning. Skal man tenke tradisjonellt kan man kanskje klage på at øynene ikke er 100% i fokus, men jeg syns du har gjort et riktig valg her. Det er tydelig godt planlagt og veldig godt utført, så tradisjonelle regler kan seile sin egen sjø. Har du godfølelsen for et motiv, eksponering eller annet, gå for det og glem hva som er "riktig".

Lenke til kommentar
Kan du ikke bare scanne printene da? Hvis de er bra, så vil scanningen også bli brukbar (hvis de ikke er for store).

5844914[/snapback]

Der sa du problemet ja. forstørringene er litt for store for scanneren. Pluss de er allerede innrammet og hengt opp på veggen. Men skal få scannet de inn på mandag..

Lenke til kommentar

Likte virkelig disse to bildene, Det første likte jeg egentlig best, selv om det kanskje ikke var det "teknisk" beste av de to.

Det at han faktiskt kaster de kortene av gårde gjør bildet litt mer interresant for meg, også likte jeg egentlig kontrasten til bukseselene veldig godt.

Det andre har det blitt sagt mye om, og jeg kan si meg enig i allt sammen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...