Gå til innhold

Hjelp. Installasjon av sata harddisk og kontroller

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg en ny harddisk i dag og siden jeg ikke hadde flerer s-ata kontakter igjen på hovedekortet kjøpte jeg en kontroller også.

Problemet er at jeg ikke klarer å boote windows viss den nye harddsiken er koblet til. Alle harddiskene til og med den nye vises på boot skjermen. Men rett før der windows skal til og lastes så kommer det ''Insert boot disk'' Altså som om den bare finner den nye harddisken eller at den er satt som harddisk nummer 1.

Hovedkortet er et abit nf7-s v2.0 og kontrollerene er Sunsway/ST Lab PCI SATA 2P, SiL3112. Alle harddiskene er samsung.

Hjelp meg! Hehe, men en ting jeg kanskje tenkte kunne funke var om jeg byttet om windows harddisken med den nye, men jeg vil jo helst ha den nye harddisken på s-ata kontrolleren. :hmm::)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Gå i Bios under -advanced bios features-

Se der hvor det står Bootable Add-inn Device ----Pci Slot Device--og forandre det til

Onchip Sata.

Ellers du må alltid montere tilleggs kort først, installere nødvendige drivere og after du kan kople det du ønsker.

Jeg tar forbehold når det gjelder Bootable Add-inn device at du har ikke forandret mye i mellomtiden.

Lenke til kommentar

Fant ikke den tingen du snakker om i bios.

Bootable Add-inn Device ----Pci Slot Device.

Det er ingen steder i biosen jeg kan skifte på noe av dette. Onchip Sata nevnes ikke noen steder.

Men en ting so kan være problemet er at Sata driveren som viser alle harddiskene under boot er helt lik på hovedkortet og på kontrolleren. Samme hardware på begge kontrollerene? Men kontrollerkortes driver nummer er nyere..

Men i hverfall så kjører pc-en fint med kontrolleren installert uten harddisk plugget inn. Så det jeg tror er problemet er at når jeg plugger inn den nye harddisken blir ikke lenger windows harddisken nummer 1 og derfor finner ikke systemet windows disken og i steden for kommer det feil melding om at jeg må inserte boot disk.

Edit:

Sata chipsettet er det samme på kontrolleren og hovedkortet!

Endret av Vighilicious
Lenke til kommentar

Det er ingenting som heter Hard Disk Boot Priority i biosen min. Men sånn First boot device osv er der. Skiftet den til at First boot device er SeriaATA.

Nå når jeg bootet med den nye harddisken koblet til kontrolleren, var plutselig posisjonene skiftet om slik at de to harddiskene jeg hadde fra før av står øverst under hovedkortes sata chipsett og så står den nye under kontrollerens sata chipsett.

Veldig rart for nå er jeg jo i windows slik som jeg ville.

Lenke til kommentar
Fant ikke den tingen du snakker om i bios.

Bootable Add-inn Device ----Pci Slot Device.

Det er ingen steder i biosen jeg kan skifte på noe av dette. Onchip Sata nevnes ikke noen steder.

Men en ting so kan være problemet er at Sata driveren som viser alle harddiskene under boot er helt lik på hovedkortet og på kontrolleren. Samme hardware på begge kontrollerene? Men kontrollerkortes driver nummer er nyere..

Men i hverfall så kjører pc-en fint med kontrolleren installert uten harddisk plugget inn. Så det jeg tror er problemet er at når jeg plugger inn den nye harddisken blir ikke lenger windows harddisken nummer 1 og derfor finner ikke systemet windows disken og i steden for kommer det feil melding om at jeg må inserte boot disk.

Edit:

Sata chipsettet er det samme på kontrolleren og hovedkortet!

5840051[/snapback]

Det kan væra noe der ja. At det er IRQ fordelingen. Har du prøvd å plassere kortet på en annen PCI slot ? Ikke på PCI 1 og PCI 5 som det ser ut at de deler IRQ med Sata.

Lenke til kommentar

Jeg har det i PCI slot 4. Og for nå formaterer jeg disken! Regner med alt er i orden nå, men rart at Boot device skulle ha noe å si? Kanskje den gjorde sånn at hovedkortes eget serialata chipsett ble foretrukket?

Får restarte noen ganger etter formateringen bare for å være på den sikre siden!

Takk for hjelpen Mr. Wiberos!

Lenke til kommentar
Jeg har det i PCI slot 4. Og for nå formaterer jeg disken! Regner med alt er i orden nå, men rart at Boot device skulle ha noe å si? Kanskje den gjorde sånn at hovedkortes eget serialata chipsett ble foretrukket?

Får restarte noen ganger etter formateringen bare for å være på den sikre siden!

Takk for hjelpen Mr. Wiberos!

5840493[/snapback]

Ha det fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...