Gå til innhold

Smoothwall og installasjon...


JarleW

Anbefalte innlegg

1: Jeg har 2 D-link ISA NE2000-kompatible nettverkskort og 1 Realtek Pci nettverkskort.

Smoothwall finner ikke ISA-kortene under installasjonen.

Hva gjør jeg ?

 

2: Hva slags innstalasjon skal jeg velge.

Green+Orange+Red ?

Green+Red ?

eller en av de andre ?

Sånn som jeg har det idag med ADSL/NGT hvor jeg har web-server på 10.0.0.4 og Ftp-server på 10.0.0.3

vanlig arbeids-stasjon på 10.0.0.2 og 10.0.0.1 som gateway.

Noen praktiske eksempler her ?

Gjerne forslag til Ip'er på hvilke "farge-koder"

 

3: Hvordan blir det med Netopia-routern etter at jeg har satt opp Smoothwall skikkelig. Kan/skal/bør jeg disable noe i den ?

 

Takknemlig for alle svar som kan hjelpe... :wink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ingen erfaring med Smoothwall, men hadde lignende problemer med et ISA kort i ClarkConnect.

 

1.

Ta en titt her, så tror jeg du blir litt klokere: http://clarkconnect.org/docs/1.1/isanics.htm

Du må konfigurere driver og evt. IRC manuellt for ISA kortet.

 

2.

Du skal velge Grønn+rød, da Grønn+Orange+Rød er for systemer med 3 nettverkskort.

Grønn er ditt interne nettverk, mens rød er internett-sone.

 

3.

Netopiaen må settes opp med ipforwarding til Smoothwall på de aktuelle portene. Smootwallen tar seg av vider forwarding til FTP, Web server m.m.

 

Håper dette var ett skritt på vegen...

 

Solaris

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-26 19:47, skrev JarleW:

1: Jeg har 2 D-link ISA NE2000-kompatible nettverkskort og 1 Realtek Pci nettverkskort.

Smoothwall finner ikke ISA-kortene under installasjonen.

Hva gjør jeg ?


 

En del gamle ISA-kort må IRQen konfigureres manuelt. Såvidt jeg har forstått gjøres dette vanligvis med en spesiell bootdisk som du (forhåpentligvis) kan laste ned fra produsentens hjemmeside.

 

Har du prøvd å kjøre installasjonen med bare ett av ISA-kortene og PCI-kortet? Hvis problemet er at begge ISA-kortene vil ha samme IRQ kan det hjelpe.

 

En annen ting du kan gjøre er å kjøre cat /proc/interrupts. Da vil du forhåpentligvis få opp evt. IRQ-konflikter.

 

Quote:


2: Hva slags innstalasjon skal jeg velge.

Green+Orange+Red ?

Green+Red ?

eller en av de andre ?

Sånn som jeg har det idag med ADSL/NGT hvor jeg har web-server på 10.0.0.4 og Ftp-server på 10.0.0.3

vanlig arbeids-stasjon på 10.0.0.2 og 10.0.0.1 som gateway.

Noen praktiske eksempler her ?

Gjerne forslag til Ip'er på hvilke "farge-koder"


 

Red skal være internett-tilkoblingen.

 

På Orange putter du Web og FTP-serveren. Dette er strengt tatt ikke nødvendig, og de kan godt stå på grønn, men hvis du likevel har 3 nettverkskort (og du får dem til å virke) vil det kunne gi ekstra sikkerhet å ha dem på sin egen sone.

 

Vanlige arbeids-pcer skal på Grønn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...