Gå til innhold

hvilket program til deling av adsl forbindelse?

cool_boy

Anbefalte innlegg

hey,...jeg og broder'n har nettverk hjemme nå(satt oppi dag) begge kjører xp :smile:

men åssen får jeg delt adsl linja mi med han..jeg har 2 nettverkskort i pc'n,han har et og vi bruker twisted tp cabel..

er det no program vi kan bruke for å få delt adsl linja?

hvor finner jeg det hen?

kan noen plz hjelpe??

håper på svar..

hilsen cool_boy :grin:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du kjører Windows 2000 trenger du ikke noe program for å dele internettforbindelsen din.

Jeg regner med samme funksjonen finnes i WinXP, da jeg ikke har vært borti det. Satser på at fremgangsmåten er stort sett lik den i Windows 2000, som jeg bruker.

Dette er da en beskrivelse for hvordan du gjør det i Windows 2000, men grunnprinsippene er det samme, så regner med at du finner ut av det i WinXP også.

Det du gjør, er å gå på properties for den LAN-connectionen som du har satt til det nettverkskortet som TP-kabelen fra routeren/"adsl-modemet" kommer ifra. Så går du på "Sharing", helt øverst til høyre, også, klikker du "Enable Internet-Sharing for this connection".

Da har du delt den internettforbindelsen.

Du må altså ha 2 nettverkskort, ett hvor internett kommer inn,(nr.1) og ett annet som er koblet til nettverket ditt, (nr.2).

Du må også konfigurere de andre maskinene i nettverket som skal ha internett.

La oss si at den maskinen som deler internett er en server, og de maskinene som skal ha internett er klienter. "Serveren" fungerer som en gateway for de andre maskinene.

Du går da og setter følgende på klientmaskinene:

Gateway-ip'en skal være ip'en til det andre nettverkskortet som står i servermaskinen (nr.2), altså ikke det som "internett" er tilkoblet, men det andre som er tilkoblet nettverket ditt.

La oss si at ip'en på nettverkskort nr. 2 er 192.168.0.1

Da setter du gateway-ip'en på klientmaskinene til 192.168.0.1

Du trenger også ip'en til en DNS-server som din ISP (Internet Service Provider) har, hvis du har ADSL, f.eks Nextgentel eller Telenor sin DNS-server. Denne IP'en finner du på din ISP sin hjemmeside.

Du setter da DNS på ALLE maskinene.

For at dette nettverket ditt skal fungere, så må alle maskinene være i samme sub-nett.

Det vil si at f.eks maskin 1 (som deler internett)har adresse 192.168.0.1 - maskin 2: 192.168.0.2 maskin 3: 192.168.0.3 osv.

Alle maskinene må altså ha 192.168.0.* først, * indikerer at her kan du ha hvilket som helst tall (opp til 255), så lenge de tre "gruppene" med tall foran er like.

Da skal dette her virke fortreffelig.

Håper du får det til.

[ Denne Melding var redigert av: plumbo på 2002-09-27 14:47 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...