Gå til innhold

Bøker av Matthew Pearl - diskusjon

Anbefalte innlegg

" 'Matthew Pearl is the new shining star of literary fiction - a heady, inventive, and immensely gifted author. With intricate plots, classical themes, and erudite characters… what's not to love?'

Dan Brown, author of the Da Vinci Code "

Matthew Pearls første roman er 'The Dante Club', som jeg har skrevet om i en annen tråd.

Det er rett etter den amerikanske borgerkrigen, og en klubb med kjente amerikanske poeter o.l. har bestemt seg for å oversette Dantes 'Divina Commedia' fra italiensk til engelsk. De prøver å samles regelmessig for å gradvis oversette hele diktet, men siden de er de eneste i distriktet som kan italiensk, blir de spurt om å assistere politiet med noen oversettelser som kan være til hjelp ved å oppklare et mord som er blitt begått. Klubben oppdager at det de blir bedt om å oversette er fra 'Divina Commedia', og før de vet ordet av det er et nytt mord inspirert av 'Divina Commedia' blitt begått. Slik blir klubben dratt inn i politiets etterforskning, men politiet er ikke til å stole på. Klubben må derfor løse mysteriet for egen regning, og helst bør morderen finnes før et tredje mord blir begått. Under hele prosessen blir det gjort mye for å stikke kjepper i hjulene for klubbmedlemmene. Morderen blir ikke funnet før det tredje brutale mordet blir begått, og etter dette mordet innser klubben at mordene skjer i takt med deres oversettelse. Er et av klubbmedlemmene morderen?

4623340[/snapback]

Dette er en bok som det er absolutt verdt å lese, og som jeg vil anbefale de fleste. Boka har en egen hjemmeside som kan finnes ved å klikke her.

Men nå kommer det snart en ny bok fra karen, nemlig 'The Poe Shadow'. Gjett hvem som skal skaffe seg den. ;)

Til dere som har lest 'The Dante Club', hva er deres meninger? Noen som gleder seg til ny bok?

Edit: Spoileren ble på mystisk vis borte. :hmm:

Edit2: Fortsatt borte. :hmm:

Edit3: Fjernet spoiler og la til quote.

Endret av -Knuð
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt vittig at Dan Brown står kommentert på vaskelappen til boka. Leste Pearl lenge før Brown, og det er ingen tvil om jeg synes er best. The Dante Club er en fantastisk bok. Poe Shadow skal skaffes.

Om du liker Pearl vil jeg anbefale Arturo Perez-Reverte. Han har bla skrevet El Club Dumas, den ble senere filmatisert med herr Depp under navnet The Ninh Gate. Fantastisk film. Har ikke lest El Club Dumas av Arturo, men derimot en som heter The Flanders Panel. Google it. Den er bra. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...