Gå til innhold

Hva er behovet for blue-ray og HD DVD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har ennå tilgode å høre noen klage over kvaliteten over dagens dvd filmer, eneste bruksområde jeg ser idag er visst å bruke det som lagringsmedium og bare det.

5838294[/snapback]

Etter hvert som folk får HD-TV'er og det som verre er blir oppløsningen på en vanlig DVD ikke så mye å skryte av lengre..

Lenke til kommentar

Lange filmer i ekte HDTV-opløsning vil vel kunne dra nytte av de nye formatene. Det samme vil utgivelser av TV-serier og annet som er lengre enn vanlige spillefilmer.

Og så kan jo produsentene virkelig gå bananas i ekstramateriele ;-)

Stein :-)

Lenke til kommentar
Jeg har ennå tilgode å høre noen klage over kvaliteten over dagens dvd filmer

5838294[/snapback]

Da får vi gjøre noe med det, jeg klager herved over dagens DVD-filmer og ønsker neste generasjons lagringsmedier for film hjertelig velkommen.

Edit: Fra litt spøk til alvor, en god DVD er ikke dårlig. Men det er ikke dermed sagt at jeg ikke ønsker noe som er mye bedre.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar
Lange filmer i ekte HDTV-opløsning vil vel kunne dra nytte av de nye formatene. Det samme vil utgivelser av TV-serier og annet som er lengre enn vanlige spillefilmer.

Og så kan jo produsentene virkelig gå bananas i ekstramateriele ;-)

Stein :-)

5838436[/snapback]

Ja jeg har fått med meg det, bare ikke sett behovet for å øke oppløsningen når dvd allerede idag tilbyr så god kvalitet.

Men vi får først se hvordan det blir når produktene blir tilgjengelige. Om det blir en nedtur eller noe folk ser behov for. Men i mitt tilfelle er det lagringsplassen jeg ser på og ikke dvd filmer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Jeg har ennå tilgode å høre noen klage over kvaliteten over dagens dvd filmer, eneste bruksområde jeg ser idag er visst å bruke det som lagringsmedium og bare det.

5838294[/snapback]

Da slenger jeg meg på, og klager herved på kvaliteten på DVD!

Men altså, ser du en film på en helt vanlig TV så vil du ikke merke forsjell uansett, har du derimot en HDTV/Prosjektor som kan takle dette så vil du virkelig merke forsjellen. Det var vel mange som stillte seg det samme spørsmålet også da de måtte bytte ut VHS samlingen ?

Jeg tok et par screenshots fra Matrix filmen til deg, så du kan se forsjellen link

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Ok, var stor forskjell. Men i mine øyne var det bare fokus problemer og ikke kvaliteten..

5839296[/snapback]

jeg tok alle screenshotsene i VLC, men forstørret DVD'en opp til 1080 sånn at det ble lettere å sammenligne. det er nok godt mulig den forstørringen gjør at bildet virker mer utydelig, men ingenting er ute av fokus. så det er nok bare laber kvalitet ;=)

edit: la merke til jeg satt feil navn på hd bildene, de er i 1080 alle sammen

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Dårligere oppløsning blir i praksis seende ut som fokusproblemer, men her var det muligens unødvendig dårlig. Når man viser DVD på en LCD-skjerm som ikke har en oppløsning på 720x480 (for NTSC DVD) eller 720 x 576 (for PAL DVD), må den interpolere, og da blir bildet litt dårligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...