Gå til innhold

Er Sony DSCV3 et godt valg?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har tenkt å gå til anskaffelse av et digitalkamera, og vet ikke så mye om hva som burde velges. Jeg har lest den flotte introduksjonen til Afseth og den lærte meg masse!

Men jeg synes allikevel det er så mange valgmuligheter og vanskelig å velge.

 

Jeg er ute etter et kamera som er lett å bruke, men samtidig som jeg kan styre innstillinger selv. Et kamera som passer både til barnebursdager og til å ta pene naturbilder. Jeg etterhvert tenkt å lære meg mer om å ta bilder og kanskje få et litt mer "kunstnerisk" blikk å fotografering enn det jeg har i dag.

 

Jeg har fått et tilbud på Sony DSCV3 til halvparten av salgspris, fordi det har en liten overfladisk skade, bulk. Kanskje noen har erfaring med dette kamera og kan si meg om det er verdt pengene?

 

mvh

solvikat

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Har hatt det kamera selv en periode, og var meget fornøyd. Det er et avansert kompaktkamera, som da betyr at du ikke får full manuell styring slik som på speilrefleks, men tett opptil.

 

Jeg gikk fra analog speilrefleks til Sony V3 før jeg gikk over på dSLR, og eneste grunnen til at jeg byttet var fordi mine krav til optikk ikke kunne tilfredstilles av kompakt. (les: flere objektiver, spesialisert for hvert sitt område).

 

Skarpheten i kameraet er ypperlig, og har selv printer på veggen i A3 hvor det er klin umulig uansett hvor mye pixelpeeping man driver med å se tegn til digitalisering.

 

Hvis du får kameraet til halv pris er det i mitt syn en meget god deal.

 

Eneste dårlige på kameraet er at den store ellers fine skjermen på baksiden kan være noe vanskelig å bruke i sterk sollys, og dermed må du bruke søkeren. I seg selv ikke noe problem (ihvertfall ikke for meg som har benyttet tatt mye bilder analogt), men problemet oppsto da jeg monterte på frontelement som vidvinkelforsats. Da forsvant noe av søkeren. i 99% av tilfellene er dette dog ikke noe problem.

 

I mitt syn har dette kameraet en veldig god sammenheng mellom antall megapixler og størrelse på brikken. I tillegg har du mulighet til å ta bilder i RAW, som gjør at du kan endre blant annet hvitbalanse senere uten å ødelegge bildet.

Lenke til kommentar

Jeg har dette kamraet og kan absolutt anbefale dette.

Skarpe bilder med varme naturlige farger! Jeg må nevne at bilder rett ut fra kamraet blir veldig gode, det er sjelden behov for bildebehandlig etterpå.

 

Kamraet har mulighet for ekstern blitz, jeg bruker en sony HVL-F32X. I store rom blir den innebygde blitzen svak (men det gjelder vel det meste av innebygde blitzer) I dårlig lys fokuserer kamraet lynkjapt ved hjelp av et laserhologram.

 

Blender og lukker stilles på samme måte som på et digitalt speilrefleks. Det er også mulighet for helmanuell innstilling av lukker og blender, denne bruker jeg aldri. Det er egen knapp for eksponeringskompensasjon så jeg bruker heller denne for å korrigere eksponeringen. Jeg har også et Nikon D70, men klarer ikke å legge fra meg Sonyen. De brukes omtrent like mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...