Gå til innhold

Opteron øker til 3 GHz


Anbefalte innlegg

Link

Link 2

Ser ut til at vi kan få AMD prosessorer på 65nm allerede i juni, ikke dårlig hvis dem får det til.

5841001[/snapback]

 

Hvis de klarer å få ut 65nm prosessorer i juni tviler jeg ikke på at de kan svare Intel med en quad core når det måtte passe dem. Det vil gjøre at AMD beholder ytelsesovertaket på servermarkedet framover også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Link

Link 2

Ser ut til at vi kan få AMD prosessorer på 65nm allerede i juni, ikke dårlig hvis dem får det til.

5841001[/snapback]

 

Hvis de klarer å få ut 65nm prosessorer i juni tviler jeg ikke på at de kan svare Intel med en quad core når det måtte passe dem. Det vil gjøre at AMD beholder ytelsesovertaket på servermarkedet framover også.

5841108[/snapback]

Ja i kombinasjon med forbedringene på AM2 så kan dette virke bedre enn jeg fryktet.
Lenke til kommentar
Link

Link 2

Ser ut til at vi kan få AMD prosessorer på 65nm allerede i juni, ikke dårlig hvis dem får det til.

5841001[/snapback]

Det høres veldig spennende ut. "bare" nesten et halvt år etter Intel?

5841149[/snapback]

sånt koster mye penger, noe Intel har mer av enn AMD. for det andre har det ikke hatt noe å si hittil i år, AMD har ligget godt foran på alle fronter fordet, at det bruker 90nm istedet for 65 har ikke hatt noe å si hittil.

Lenke til kommentar
Link

Link 2

Ser ut til at vi kan få AMD prosessorer på 65nm allerede i juni, ikke dårlig hvis dem får det til.

5841001[/snapback]

Det høres veldig spennende ut. "bare" nesten et halvt år etter Intel?

5841149[/snapback]

sånt koster mye penger, noe Intel har mer av enn AMD. for det andre har det ikke hatt noe å si hittil i år, AMD har ligget godt foran på alle fronter fordet, at det bruker 90nm istedet for 65 har ikke hatt noe å si hittil.

5841167[/snapback]

Jeg er fullstendig klar over det. Men jeg tror at det er viktig at AMD får en stabil produksjon på 65nm i god til før quad-kjernene. På sikt vil det også føre til lavere kostnader.
Lenke til kommentar
AMD kan ikke produsere quad cores på 90nm, hvis Intel klarer å lansere quad core før amd så tar de tilbake server-tronen, hvor AMD tjener mest penger.

5841488[/snapback]

Det kommer an på hvilke opteron-modeller de klarer å lage med 4 kjerner. Klarer de en 8xx serie med 4 kjerner har de fremdeles grepet på Intel, husk at det er stor forskjell på Xeon DP og Xeon MP. Xeon MP ligger LANGT bak DP i "fancy features".

 

En annen sak er at det straks dukker opp 8-sockets opteron servere, sliter litt med OS'er dog, for det er vel bare Solaris x64 som klarer å skalere til 8 CPU'er av de OS'ene som kan kjøre på disse.

 

Biffo

Lenke til kommentar
En annen sak er at det straks dukker opp 8-sockets opteron servere, sliter litt med OS'er dog, for det er vel bare Solaris x64 som klarer å skalere til 8 CPU'er av de OS'ene som kan kjøre på disse.

 

Biffo

5841671[/snapback]

Linux burde vel kjøre greit, eller?

Lenke til kommentar
AMD kan ikke produsere quad cores på 90nm, hvis Intel klarer å lansere quad core før amd så tar de tilbake server-tronen, hvor AMD tjener mest penger.

5841488[/snapback]

Det kommer an på hvilke opteron-modeller de klarer å lage med 4 kjerner. Klarer de en 8xx serie med 4 kjerner har de fremdeles grepet på Intel, husk at det er stor forskjell på Xeon DP og Xeon MP. Xeon MP ligger LANGT bak DP i "fancy features".

 

En annen sak er at det straks dukker opp 8-sockets opteron servere, sliter litt med OS'er dog, for det er vel bare Solaris x64 som klarer å skalere til 8 CPU'er av de OS'ene som kan kjøre på disse.

 

Biffo

5841671[/snapback]

 

Nå har du misforstått meg ;)

 

AMD må ha 65nm for å produsere quad cores.

 

AMD vil ha overtaket på Intel hvis de klarer å produsere quad cores, spesiellt på 4+ cpu socketer...

 

Jeg mener også at linux takler flere cores på en bra måte nå? De har ihvertfall fikset opp i multithreadingen i 2.6 kernelen ;)

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Jeg vil bare presisere litt mer om AMD K8 og skalering:

 

- AMD K8 skalerer svært bra med ytelsen.

 

- Hvis man øker klokkefrekvensen med 10% fra 2,0 til 2,2GHz så øker ytelsen med f.eks 9,5%. Altså en skaleringsfaktor på 9,5/10 = 95%. Denne skaleringsfaktoren synker etter hvert som prosessorhastigheten blir høyere. F.eks ved 2,8 til 3,0GHz (7,14% økning i klokkefrekvens) er kanskje skaleringsfaktoren sunket til 92%. Altså får man bare 6,57% høyere ytelse av 7,14% høyere klokkefrekvens. En aning lavere enn om skaleringsfaktoren holdt seg på 95%. (Da ville ytelsen steget med 6,79% i stedet for 6,57%.)

 

Oki, nå ble det veldig mye tall å forholde seg til her. Tror rett og slett jeg kapitulerer som pedagog på dette punktet. :p

Lenke til kommentar
En annen sak er at det straks dukker opp 8-sockets opteron servere, sliter litt med OS'er dog, for det er vel bare Solaris x64 som klarer å skalere til 8 CPU'er av de OS'ene som kan kjøre på disse.

 

Biffo

5841671[/snapback]

Linux burde vel kjøre greit, eller?

5842015[/snapback]

 

Det sies ikke så nei... Husk at med en dualcore 8 sockets så snakker vi 16 tråder. Skeptikerene sier at Linux vipper over ende før det... Og med 4-kjerners cpu'er så snakker vi 32 tråder.

 

Det er mye rart linux ikke gjør når det begynner å bli REAL trøkk på systemet. Og da snakker jeg ikke om den trøkken man oppnår med en PC, men når det begynner å bli 4 dualcore Opteron, mot flere Fibrechannel disksystemer.... og den faktisk lastes tungt.

 

Biffo

Lenke til kommentar
En annen sak er at det straks dukker opp 8-sockets opteron servere, sliter litt med OS'er dog, for det er vel bare Solaris x64 som klarer å skalere til 8 CPU'er av de OS'ene som kan kjøre på disse.

 

Biffo

5841671[/snapback]

Linux burde vel kjøre greit, eller?

5842015[/snapback]

 

Det sies ikke så nei... Husk at med en dualcore 8 sockets så snakker vi 16 tråder. Skeptikerene sier at Linux vipper over ende før det... Og med 4-kjerners cpu'er så snakker vi 32 tråder.

 

Det er mye rart linux ikke gjør når det begynner å bli REAL trøkk på systemet. Og da snakker jeg ikke om den trøkken man oppnår med en PC, men når det begynner å bli 4 dualcore Opteron, mot flere Fibrechannel disksystemer.... og den faktisk lastes tungt.

 

Biffo

5842454[/snapback]

 

Søkte litt på nett og fant bl.a. denne artikkelen som hinter til at linux med 2.6 kernelen skalerer svært bra.

 

http://news.zdnet.co.uk/0,39020330,39184546,00.htm

HP has demonstrated Linux running on 64 Itanium 2 processors without any loss of efficiency, and says it's seeing growing interest in open source from financial institutions
Lenke til kommentar
Nå tar jo AMD snart igjen Intel på antall Ghz - da blir det vel liten tvil om hva man velger?

5842487[/snapback]

Når det gjelder spillytelse så har det vel ikek vært noen tvil på lange tider til tross for at antall GHz ikke ser like bra ut på papiret. Det er jo flere år siden GHz-myten ble knust for ola nordmann.

 

Angående fremtiden og antall GHz så har det vært hete rykter om at Intel har en høyt klokket Conroe i ermet. Vi får se hva den evt. kan gjøre.

Lenke til kommentar
Husk at med en dualcore 8 sockets så snakker vi 16 tråder.   Skeptikerene sier at Linux vipper over ende før det...   Og med 4-kjerners cpu'er så snakker vi 32 tråder.

 

Det er mye rart linux ikke gjør når det begynner å bli REAL trøkk på systemet.   Og da snakker jeg ikke om den trøkken man oppnår med en PC, men når det begynner å bli 4 dualcore Opteron, mot flere Fibrechannel disksystemer....  og den faktisk lastes tungt.

 

Biffo

5842454[/snapback]

At det kan være problemer med nye systemer er ikke noe nytt, når det gjelder skalering generellt trenger du bare en tur innom top500 lista for å se at linux er på høyden. Mange av de systemer i verden som har mest "trøkk" kjører linux.

 

Edit: Tonet ned språkbruk, trengte bare noen timer på å roe meg ned etter slik linux bashing.

Endret av Del
Lenke til kommentar
Husk at med en dualcore 8 sockets så snakker vi 16 tråder.  Skeptikerene sier at Linux vipper over ende før det...  Og med 4-kjerners cpu'er så snakker vi 32 tråder.

 

Det er mye rart linux ikke gjør når det begynner å bli REAL trøkk på systemet.  Og da snakker jeg ikke om den trøkken man oppnår med en PC, men når det begynner å bli 4 dualcore Opteron, mot flere Fibrechannel disksystemer....  og den faktisk lastes tungt.

 

Biffo

5842454[/snapback]

Hva er det du fabler om? Vet du i det hele tatt hva du snakker om?

5843085[/snapback]

 

 

synes å ha lest opteron kan kobles 8-10 cpuer i et system, er det 1 hovedkort eller flere

pcer koblet isammen, eller hvordan funker det, spesielle plattformer/hovedkort?

hvorfor opteron 989? hvorfor laget de det, når server egentlig er 940, bare sånn lurespm?

Lenke til kommentar

pizzafordi: Det kan variere om de velger å sette sammen en cluster av noder med 1P, 2P, 4P eller 8P. Alt til hvert sitt bruk ;)

 

Opteron på sokkel 939 ble laget for å tilby muligheten å lage svært billige servere med god driftssikkerhet. Opteron er som kjent bedre testet mot feil og har større marginer for spenning og temperatur enn Athlon64. Hovedkortene er de samme så det spørs om det gjør så mye for stabiliteten på serverene, men det drar i hvertfall low-end servere ned på et lavere prisnivå.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
synes å ha lest opteron kan kobles 8-10 cpuer i et system, er det 1 hovedkort eller flere 

pcer koblet isammen, eller hvordan funker det, spesielle plattformer/hovedkort?

5843216[/snapback]

Du tenker sikkert på enten Cray XD1 for opptil 12 Opteron-prosessorer (12/24-veis) eller Iwill H8501/H8502 som er basert på 2 stk. Iwill QK8S-HT quad-Opteron hovedkort som er koblet sammen med et PathScale InfiniPath HTX-adapter for opptil 8 Opteron-prosessorer (8/16-veis):

 

H8501_f03.jpg

 

:thumbup:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...