Gå til innhold

Ang. minne og Casio EX-Z850

Anbefalte innlegg

Hadde tenkt å gå til anskaffelse av det nye Casio EX-Z850. Men som den nybegynneren jeg er, er jeg litt usikker på dette med minnebrikker. Jeg har skjønt at dette kameraet bruker Secure Digital (SD). Men det er nesten enorme prisforskjeller på de forskjellige brikkene! Jeg har også hørt at det er begrensninger på hvor mye minne de forskjellige kameraene kan takle, og at det ofte stopper på 1GB. Stemmer dette? Jeg hadde nemlig tenkt meg en 2GB-brikke. Jeg ser de har Kingston Elite Pro 2GB til litt over 600kr på komplett; er dette brukbart minne? Noen andre tips?

På forhånd takk fra en litt usikker nybegynner :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror nok kameraet skal takle 2GB minnebrikke, men du kan jo sjekke manualen, eller gjøre et søk på nett.

Et dyrere kort vil som regel være raskere. Raskere kort betyr kortere tid å tømme bufferen i kameraet til minnekortet, men siden kameraet du har ikke er spesielt rask på serie fotografering så tror jeg ikke du vil få utnyttet det. Noen kamera produsenter sier det er viktig med et raskt kort for å få lagret video raskt nok til kortet slik at du ikke får stopp i opptaket. Ditt kamera bruker Mpeg4 komprimering som resulterer i langt mindre fil størrelser på filmene i forhold til feks. Canon. Dermed trenger du ikke et spesielt raskt kort til det heller.

Et billig kort vil nok være bra nok.

Lenke til kommentar
Tror nok kameraet skal takle 2GB minnebrikke, men du kan jo sjekke manualen, eller gjøre et søk på nett.

Et dyrere kort vil som regel være raskere. Raskere kort betyr kortere tid å tømme bufferen i kameraet til minnekortet, men siden kameraet du har ikke er spesielt rask på serie fotografering så tror jeg ikke du vil få utnyttet det. Noen kamera produsenter sier det er viktig med et raskt kort for å få lagret video raskt nok til kortet slik at du ikke får stopp i opptaket. Ditt kamera bruker Mpeg4 komprimering som resulterer i langt mindre fil størrelser på filmene i forhold til feks. Canon. Dermed trenger du ikke et spesielt raskt kort til det heller.

Et billig kort vil nok være bra nok.

5843130[/snapback]

Jeg har ikke klart å oppdrive manualen på nett enda, da kameraet er såpass nytt enda. Jeg har også søkt en del; uten hell. Men jeg tror jeg tar sjansen og bestiller 2GB. Fungerer det ikke, får jeg vel bare bytte.

Men takk for svar. Regner med at den Kingston-brikken vil være bra nok til mitt bruk da. Og MPEG4-komprimeringen er jeg veldig klar over - det er ett av argumentene mine for dette kameraet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...