JKJK Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Planlegger å kjøre 2stk WD Raptor 150GB å sette i RAID 0 på en Promise Fasttrack tx4310. Hovedkortet er et Asus P4PE rev. 1.02... og jeg har for meg at dette har bare 32bits PCI buss, men dette er jeg ikke sikker på. Iflg. denne guiden, så vil en 32bits PCI bus bare kunne håndtere ca. 132MB/s, mens et slikt diskoppsett i RAID 0 vil kanskje toppe denne overføringshastigheten? Grunnen til et slikt diskoppsett er at jeg skal kunne levere data til 6 dvd-brennere samtidig, noe som viser seg å være ganske så krevende (2stk WD RE2 i raid 0 klarte det ikke). Poenget er ikke å få matet brennerene 100%, men så godt som mulig innen rimelighetens grenser økonomisk. Vil et slikt oppsett fungere? Eller vil jeg få problemer? Lenke til kommentar
arcade Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 (endret) Her vil nok PCI bussen bli en teoretisk flaskehals, og en annen flaskehals er også FSB om du skal mate 6 DVD brennere samtidig som er koblet til via PATA. Tror nok at dette vil være en utfordring, men om du setter ned hastigheten litt på brenningen så kan det være at det går helt fint. Skulle dette gått helt knirkefritt burde du hatt en PCI-E evt. PCI-X SATA kontroller hvor både disker og brennere ble koblet til, et annet alternativ er SCSI :-) Lykke til Arccade Endret 30. mars 2006 av arcade Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 30. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2006 2 av brennerene står på PATA kontrolleren på hovedkortet, og 4 står på en egen IDE kontroller. Når jeg brenner 4 DVD'er samtidig nå bruker den 40 minutter. Når jeg satte 4 av brennerene inn i en nyere pc med WD RE2 400GB disker i RAID 0, brukte den 28 minutter. Dette er jo en vesentlig forskjell hvis du skal brenne over 1000 ekesmplarer av en film. Som sagt, poenget er ikke å få 100% utnyttelse nødvendigvis, men så nært som mulig. Brennerene er allerede innkjøpt, så bytte til scsi brennere er uaktuelt. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 30. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2006 (endret) Hva om jeg kjøper et nytt hovedkort med SATA300 støtte, vil dette endre på noe? Har vurdert dette også, men det blir myyye dyrere iflg. mine beregninger. Det jeg egentlig spør om: hva vil være den billigste / enkleste måten å få økt hastigheten på brenningene? Endret 30. mars 2006 av JKJK Lenke til kommentar
formann Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Slik du kjører nå må 4 av brennerene og diskene dine dele båndbredden til PCI-bus. Ikke helt heldig med tanke på hastighet. Tror nok at det beste er å få HD bort fra PCI-bus og over på kontrollere som er integrert i chipset. Om du har SATA-porter på hovedkortet i dag, så holder det. Investere i nytt bare for å få "SATA2" er bortkastet ettersom arrayet i >99% av tilfellene vil ligge under 150MB/s. Diskene du har nå ser jeg ingen grunn til å bytte. Regner med at de du har nå er SATA, så du burde forsøke å koble dem på SATA-portene som er integrert i chipset først. Gir ikke det nok, så kan du jo teste med Raptor. Er det ikke SATA disker, så bruk PATA>SATA konvertere. De funker veldig godt, og koster ikke stort. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 30. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2006 (endret) Må vel oppklare en del ting her: Diskene i dag er IDE disker. Det er IKKE SATA kontakter på hovedkortet. Det er nå 2 disker på hovedkortet + en ekstern disk (firewire/USB2) Oppsettet pr nå er slik: Primary master hovedkort: WD IDE disk Primary slave hovedkort: WD IDE disk Secondary slave hovedkort: Benq 1655 brenner Secondary master hovedkort: Benq 1655 brenner Primary master IDEkontroller (PCI): Benq 1655 Primary slave IDEkontroller (PCI): Benq 1655 Secondary Master IDEkontroller (PCI): Benq 1655 Secondary Slave IDEkontroller (PCI: Benq 1655 Det du sier formann, er at jeg må bytte hovedkort, da jeg ikke har SATA tilkobling på dette? Endret 30. mars 2006 av JKJK Lenke til kommentar
formann Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Må vel oppklare en de ting her: Diskene i dag er IDE disker. Det er IKKE SATA kontakter på hovedkortet. Det er nå 2 disker på hovedkortet + en ekstern disk (firewire/USB2) Oppsettet pr nå er slik: Primary master hovedkort: WD IDE disk Primary slave hovedkort: WD IDE disk Secondary slave hovedkort: Benq 1655 brenner Secondary master hovedkort: Benq 1655 brenner Primary master IDEkontroller (PCI): Benq 1655 Primary slave IDEkontroller (PCI): Benq 1655 Secondary Master IDEkontroller (PCI): Benq 1655 Secondary Slave IDEkontroller (PCI: Benq 1655 Det du sier formann, er at jeg må bytte hovedkort? 5837859[/snapback] Det billigste alternativet er å bytte hovedkort og kjøpe PATA>SATA konvertere. Uansett hva slags kontroller eller disker du kjøper vil du fortsatt slite med begrensningene til PCI-busen, med mindre du som sagt får diskene over på en annen bus. Raptorer + SATA RAID Kontroller blir dyrt, og du vil ikke få noe bedre ytelse. Da er det billigere å kjøpe et i865/i875 basert hovedkort. Brukt får du disse fra 300.- og opp, nytt koster det fra 700.- og opp. PATA>SATA konvertere koster rundt 100-150.- mener jeg å huske. Skal jeg svare på topic, blir svaret ja. PCI-bus er for tregt til å kjøre 4stk Brennere og RAID samtidig. Bytter du hovedkort, så kan du jo fint montere 2stk Raptor om du vil ha litt ekstra senere. Men, hvorvidt 2stk Raptor i RAID0 gjør at brenningen faktisk går raskere er vanskelig å si. For alt vi vet kan det jo hende at begrensningen i oppsettet ditt faktisk er CPU. Da hjelper det ikke stort med nytt hovedkort heller. Har du sjekket CPU-bruk når du brenner? Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 30. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2006 (endret) CPU ligger på 0 ved brenning, så der er ikke problemet. Det står en 2,4Ghz P4 i denne hvis jeg ikke husker feil (pc'en er et par-tre år gammel). Et kjempepoeng må være å kunne bytte kun hovedkortet uten å måtte bytte CPU/Minne/Skjermkort. Er det noen som har forslag på hvilket hovedkort? Hva med dette? Edit: ser at kortet bare har 2 SATA kontakter, dette blir vel et problem? Den beste løsningen vil vel bli å "bytte pc" til syvende og sist? Vil et AMD system eller et Intel-system være best skikket til formålet i såfall (med tanke på FSB kontra overføring på PATAkontrolleren osv) Ser for meg følgende oppsett hvis det blir ny pc: - 4 brennere på PATA kontrolleren på hovedkortet - 2 brennere på PATA kontroller - PCI - Eksisterende disker som systemdisker via SATA konverter på Native SATA kontroller 2x WD Raptor 150GB i Raid0 på enten "ekstern SATA-chip på hovedkortet" eller en PCI-X/PCI-Xpress Raidkontroller. Komentarer? Mange vil sikkert stille spørsmål til hvorfor i all verden man ikke sender oppdraget til et firma når det er snakk om så mange eksemplarer, men cluet er at eier av denne pc'en driver med videoredigering på hobby/veldedighetsbasis, og har fått et kjempeoppdrag som delvis skal gjøres på dugnad og delvis subsidieres via noen få kommunale kroner. Da vil det bli billigere å gjøre det slik enn å sende oppdraget til f.eks. polyvox. Endret 30. mars 2006 av JKJK Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 30. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2006 aha! Da har jeg prøvd forskjellige lavere brennehastigheter, og ved 4x brenning virker det som at eksterndisken klarer å levere nok, slik at 6 dvd'er er unnagjort på underkant av 20minutter. Dette er jo en halvering av de første tidene vi målte, så det er jo et stort framskritt. For moro skyld skal vi prøve med en PCI SATA kontroller og en WD Raptor 74GB for å se om vi klarer å brenne på 8x jevnt, men jeg har mine tvil. Blir skøy å se uansett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå