Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

VFD funker ikke?

Anbefalte innlegg

Hei og hå, jeg sitter med en Ahanix D.Vine 5 htpc med Hitatchi VFD display

http://www.ahanix.com/ahanix_product.asp?pid=8

Jeg har da kjøpt et PCI parallel printerkort for dette ( siden hovedkortet mitt ikke har printerport )

Hovedkortet er et DFI Lanparty NF4 Ultra, jeg kjører XP med nyeste LCD Smartie og installert parallel port driverene, driverene for VFD skjermen og driverene til PCI printerkortet..

I LCD Smartie har jeg satt på riktige instillinger og riktig port LPT1 = 0x378

Men det kommer ingenting opp på skjermen!!

Prøvd å tukle litt i bios men finner ikke noe som hjelper..

Noen som har tips til meg her?

Er den død? vil det ikke funke med PCI printerkort? hjeeelp

Endret av Whoracle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei ..

har du innstalert "DLportI/O" ?

er du sikker på at printer kortet kommer opp som en lpt port? skjekk d ..

hviss det er "ok" så si alle innstillingene på "HD44780 Settings"

og post dæm hær...

:)

-DjgunnaH ;)

Lenke til kommentar

Ja har installert DLportI/O ( så fremt det er port95nt.exe som du finner på ahanix? ) den kommer opp som LPT3, jeg setter den til LPT1 og da skal vel det stemme med at det blir port 0x378 i LCDSmartie.. men det er fortsatt ikke no liv! kan være DOA ?

Resten av instillingene i LCD Smartie har jeg satt skjerm størelsen til 2x16 og ellers er det satt til default i parallel settings.. prøvde sette timings til 5, som visst nok sku hjelpe i noen tilfeller

Endret av Whoracle
Lenke til kommentar

Hei jeg har nå skjkket ... jeg har innstalert DLport i/O og deaktivert alt av skrivere ting osv i lcd smartie så har jeg 2x40 ( som er mitt ... i ditt tilfelle blir det jo 2x16) inne på HD44780 settings har jeg port 378 driver boot...1 og timing multipler 5 prøv mellom 1 og 5 og husk og slå av "Ude alternative adressing"

-DjgunnaH

Endret av Djgunnah
Lenke til kommentar

jeg har det kortet dær i usb og det funker fett .... men avinnstaler alt du har og innstaler DLport I/O istedenfor det vet jeg funker ... så da blir det lettere og feilsøke :p

så må du innstalere sånn at prineter kortet blir lpt 1 port og så lcd smartie

skjønner ... kan legge ut DLport I/O filene hær men har de ikke på pc`n hær men legger ut om ca 1-2 t ... :roll:

-DjgunnaH

Lenke til kommentar

Hær er den DLport I/O opne .rar fila "extract`e" og gå inn i innstall mappa så innstall åpne . exe fila... :thumbup: men avinnstaler alt annet som kan blokkere..

sånn som "port95nt.exe" for og være sikker ... du kan jo og avvinnstalere alle drivere til pararell kortet og innstalere de på nytt.. :tease:

-DjgunnaH

Lenke til kommentar

Problemet ditt er mest sannsynlig at VFD'en krever at LPT porten er satt til EPP.

Mens det pci kortet du har kjører en kombinasjon av EPP/ECP.

Hadde samme problemet med et gLCD (240x128) som jeg skulle bruke sammen med LCDStudio.

Endte opp med å kjøpe nytt HK.

LCD og VFD kjører best ved EPP 1.9

ECP vil ikke fungere i det hele tatt, og kombi av ECP/EPP vil kun skape trøbbel.

Edit.

Dette står nevnt på support siden til kabinett produsenten.

To make your new D3/4/5/6 Media Center Enclosure's VFD work properly you will need to ensure that your parallel port is set for "EPP" in your motherboard's BIOS.

Med andre ord, du vil ikke få din VFD til å fungere med PCI kortet ditt, da du ikke har mulighet til å sette det til EPP

Endret av DeViLoN
Lenke til kommentar

Ikke gi opp enda

Problemet ditt er mest sannsynlig at VFD'en krever at LPT porten er satt til EPP.

Mens det pci kortet du har kjører en kombinasjon av EPP/ECP.

Hadde samme problemet med et gLCD (240x128) som jeg skulle bruke sammen med LCDStudio.

Endte opp med å kjøpe nytt HK.

LCD og VFD kjører best ved EPP 1.9

ECP vil ikke fungere i det hele tatt, og kombi av ECP/EPP vil kun skape trøbbel.

Edit.

Dette står nevnt på support siden til kabinett produsenten.

CODE

To make your new D3/4/5/6 Media Center Enclosure's VFD work properly you will need to ensure that your parallel port is set for "EPP" in your motherboard's BIOS.

Med andre ord, du vil ikke få din VFD til å fungere med PCI kortet ditt, da du ikke har mulighet til å sette det til EPP

du har rett i at han må kun bruke epp men han kan bruke kortet sitt fordi , jeg bruker det da men bare i usb versjon og det i epp .... siden du har er pci kort skjekke om det kommer opp i bios som eksterne kort og viss det er en meny som styrer det sett til EPP ...

på cd`n din var det kun drivere elr var det også et programm ... viss det var det siste så gå inn på programmet , så skal det være en konfig til det

skjønner

-DjgunnaH

( Ikke gi opp :tease: )

Lenke til kommentar

det som er greia er at det ikke fulgte med noen cd med det kortet! komplett som har tullet? Jeg har vært i Bios men har ikke funnet noen instillinger som kan gjøre ECP til EPP :( er det noen PCI printerkort som er kun EPP da? ikke krise om jeg må kjøpe nytt ettersom disse kortene ikke koster noe..

Lenke til kommentar

Se nederst på siden hær : link dær står det at det skal følge med driver cd da.. i min usb utgave så fulgte det med cd ...

men viss jeg har væært deg ville jeg kankje skjekket med en anna pc .... MED HELT LIKE INNSTILLINGER SOM DU HAR NÅ så du kan finne ut om det er kortet innstillinger elr en ting jeg ikke har tenkt på enda kankje dispå er uheldigvis deffekt..:S så derfor kan du jo teste med en anna pc...

-DjgunnaH

( post resuultater da.. :tease: )

Lenke til kommentar

hah, ja etter alt det trælet her så er det typisk at det displayet er doa.. jeg har planer om å teste det på kontor pc'n min, bare jeg får tid så.. men har nesten gitt opp, vurderer å kjøpe et nytt display med usb istedet, høres så idyllisk ut :cool:

Lenke til kommentar

hmm... hvor bor du ? :tease: sen pm duu .... det skal jo funke..:p kankje dumt men har du sotte i strøm. ? :tease::tease::tease::roll: hehe ... tipper du har gjort det men bare for og dobbelt skjekke....

si ifra når du får testet da

-DjgunnaH

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...