Superior Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 Hvem bryr seg? Er jo bare en bok. Lenke til kommentar
Viking__ Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 Bokbrenning er eit sjukdomsteikn i eit samfunn; samma kva bok det måtte være. Bokbrenning gjort for å hindre andre i å lese den ja. Men i dette tilfellet har Jespersen selv anskaffet seg en bok, og han samler ikke inn andres bøker for å brenne dem. Nei. Bokbrenning er som å protestere mot ytringsfriheten. Det er ein symbolsk handling, som regel. Hvem bryr seg? Er jo bare en bok. 5844907[/snapback] Boka betyr dog veldig mykje for noken mennesker; og som sagt over, er bokbrenning forkastelig. Lenke til kommentar
Superior Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 Hvem bryr seg? Er jo bare en bok. 5844907[/snapback] Boka betyr dog veldig mykje for noken mennesker; og som sagt over, er bokbrenning forkastelig. 5845037[/snapback] Men boka finnes jo i flere eksemplarer, og jeg er ganske sikker på at han ikke hadde stjelt den. Og om det finnes en Gud, så tåler han da såpass? Lenke til kommentar
Viking__ Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 Hvem bryr seg? Er jo bare en bok. 5844907[/snapback] Boka betyr dog veldig mykje for noken mennesker; og som sagt over, er bokbrenning forkastelig. 5845037[/snapback] Men boka finnes jo i flere eksemplarer, og jeg er ganske sikker på at han ikke hadde stjelt den. Og om det finnes en Gud, så tåler han da såpass? 5845071[/snapback] Det har eg ingen formeining om; men bokbrenninga er symbolsk; det er ikkje noke fysisk gale med den, dersom du skjønner. Lenke til kommentar
Battone Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 (endret) Jeg vet ikke om jeg uttrykte meg klart nok Bliiip angående bøkene.. Ihvertfall mente jeg at jeg respekterer bøkene, men ikke at noen følger dem blindt uten å klare å tenke selv.. Om du leser innlegget forsvarer jeg ikke kristendommen, men essensen i den. Du svarer selvsagt som alle at katolismen har skapt mye elendighet. Alle er vel mer eller mindre enig i det. Egentlig så foreslår jeg Bliiip at du leser hele innlegget istedenfor å quote for å ta en setning om gangen.. Rett og slett, slutt med så bryte opp innlegget.. Det blir ikke mer oversiktlig.. Endret 31. mars 2006 av Dre@m_Lord Lenke til kommentar
Bliiip Skrevet 31. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2006 Nei. Bokbrenning er som å protestere mot ytringsfriheten. Feil. Det er ikke tilfelle i denne saken. Boka betyr dog veldig mykje for noken mennesker; og som sagt over, er bokbrenning forkastelig. Nei, bokbrenning er ikke forkastelig i alle situasjoner. Hvis jeg f.eks. brenner mine egne bøker så er det ikke forkastelig i det hele tatt. Lenke til kommentar
Bliiip Skrevet 31. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2006 Ihvertfall mente jeg at jeg respekterer bøkene, men ikke at noen følger dem blindt uten å klare å tenke selv.. Koranen er perfekt, for den er skrevet av Allah selv. Om du leser innlegget forsvarer jeg ikke kristendommen, men essensen i den. Hva er essensen i kristendommen? Du vil få like mange svar på det som det er kristne. Poenget er at du ikke trenger religion for å ha moral, og at vi har mindre moral fordi vi er mindre religiøse er tullprat. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 Koranen er perfekt, for den er skrevet av Allah selv. 5845265[/snapback] Det forutsetter isåfall at Allah er perfekt.. Noe som ikke virker spesielt sannsynlig. Lenke til kommentar
Battone Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 Ihvertfall mente jeg at jeg respekterer bøkene, men ikke at noen følger dem blindt uten å klare å tenke selv.. Koranen er perfekt, for den er skrevet av Allah selv. Om du leser innlegget forsvarer jeg ikke kristendommen, men essensen i den. Hva er essensen i kristendommen? Du vil få like mange svar på det som det er kristne. Poenget er at du ikke trenger religion for å ha moral, og at vi har mindre moral fordi vi er mindre religiøse er tullprat. 5845265[/snapback] Du tuller meget da... Først, som sagt før, sett alt inn i samme quote og skriv så dine innspill.. Har ennå ikke lest reglene, men håper det er en forumregel om unødvendig mye quoting.. Tilbake til sak. Muslimene påstår ikke at Allah har skrevet koranen, og om noen gjør det så foreslår jeg at du kommer med faktaopplysninger/kildehenvisning. Essensen i kristendommen er i utgangspunktet de 10 bud og det er nok de fleste enig i.. Og som leveregel og moralsk pekepinn er disse ikke dumme.. Jeg sier ikke at man har mindre moral bare p.g.a. at man er mindre religiøs, og da går jeg tilbake til at du bør lese hele innlegget.. Jeg sier vi mangler en samlende moralsk bevegelse som ikke har noe med religion å gjøre, vi trenger ikke religion, men moralen/ideologien bak er nødvendig.. Mennesket skal/bør alltid hige etter å bli bedre, mer rettferdig og ha høy moral, men uten viten/lærdom om hva moral er så vil man aldri kunne handle moralsk riktig. Lenke til kommentar
kjetil_b Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 Svar til Bliiip: Jespersen kan godt benytte seg av ytringsfriheta si, men som sagt, tv2 trenger ikke sende det. Jeg tror nok de kristne i Norge er mer enn nok vant til å bli herset med. Jespersen er bare et av eksemplene på dette. Media elsker å sette kristendommen og kristen i dårlig lys, og dette finner det mange eksempler på, uansett hvor mye du prøver å benekte det. Hvorvidt vær-varsom plakaten gjelder for all publisering vet jeg ikke, men den gjelder for både trykket presse, radio og tv. Du mener at ytringsfrihet gjelder foran alt. Uansett hva. Vi har vel en del unntak om ytringsfriheta, har vi ikke? Nå snakker jeg om lover, og denne gangen ikke om blasfemiloven. Såklart jeg reagerer når han går kvast ut over min religion. Jeg har selvironi så det holder, og kan flire godt av kristenvitser, men når det skal foregå brenning av bibelen på tv, da synes jeg det er på tide å si at dette synes jeg er feil, siden jeg føler meg støtt av dette. Ja, TV2 mottok masse mailer, men bør ikke dette si noe om saken? Du kan kalle det oversømmelse, jeg kan si at det er folks mening som kommer fram. Som nevnt av noen andre, så viser det at kristne i allefall sier ifra på en positiv måte, ikke ved vold eller andre midler. Og denne saken har ingenting med Muhammed-karikaturene å gjøre, og muslimenes kritikk av kristendommen å gjøre. Og hva i huleste har SvenO med dette å gjøre? Sammenligner du bibelbrenning med SvenO, så er du ut på tynn is. Det er noe av det mest tåpelige jeg har hørt! Slike sammenligninger kan du bare spare oss for. Lenke til kommentar
Viking__ Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 Nei. Bokbrenning er som å protestere mot ytringsfriheten. Feil. Det er ikke tilfelle i denne saken. Boka betyr dog veldig mykje for noken mennesker; og som sagt over, er bokbrenning forkastelig. Nei, bokbrenning er ikke forkastelig i alle situasjoner. Hvis jeg f.eks. brenner mine egne bøker så er det ikke forkastelig i det hele tatt. 5845257[/snapback] Jespersen brente andre bøker også; men desse ganske så sikkert av ein annan grunn enn den han brennte GT for. Jespersen liker neppe innhaldet i Bibelen, så når han brenner ein del av den, så blir det som ein protest mot ytringsfriheten. Ein ting er å vera uenig med innhaldet i ei bok; ein ganske annan ting er det å øydeleggja boka. Lenke til kommentar
-mAdz- Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 Gå for Otto Jespersen! Og jeg mener det. La dem få se Bibelen brenne. Var visst ikke så kult å få boka si brent likevel. Rart det der. "Nei,nei, vi reagerer ikke på dette fordi vi er kristne, vi synes bare det er galt"" Lenke til kommentar
whom Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 Hørte nettopp et intervju med Otto Jespersen, der han sier at så lenge man respekterer andre, vil samfunnet fungere best. (skal se om jeg kan finne intervjuet på sikt). Ser ikke hva Otto beviste med å brenne biblene. Det trenger ikke å være ulovlig for folk å brenne bibler, men det er ekstremt at TV 2 valgte å sende dette. Er kristen, og føler meg støtt. Ironisering av kristendommen kan være morsomt, men dette er noe helt annet. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 La dem si sin mening. På egne nettsider. Uten å drive organisert nett-terror mot andre som benytter seg av sin ytringsfrihet Så lenge det ikke er spamming, som SVJV er ulovlig, er det eneste TV2 kan gjøre å innstallere et filter. Godt poeng. TV2 er hyklerisk dobbeltmoralistiske - de viste ikke Muhammed-tegningene forde de ikke ville støte muslimer, men å støte kristne er tydeligvis helt ok Magefølelsen min sier meg at dette har mer med frykt å gjøre. Se hvordan muslimene verden over klikka i vinkel over en tegning. Hva tror du de hadde gjort om en nordmann brant koranen? Da hadde ikke hovedstaden vår stått til påske. Bokbrenning er eit sjukdomsteikn i eit samfunn; samma kva bok det måtte være. Hvorfor det? Det er veldig absolutt argument. Hva med å brenne gamle bøker som mangler sider og faller sammen, eller bøker med ulovlig innhold? Bokbrenning i politisk øyemed er ytring og går under ytringsfrihet. 4.3 Vis respekt for menneskers egenart, privatliv, rase, nasjonalitet og livssyn Det er vel presseforbundet som står for disse reglene? Hvordan er de egentlig forbundet med norske myndigheter? Og hvorfor har dette forbundet politisk makt over norges grunnlov? Problemet som oppstår nå som vi ikke trur på noe og moralen er borte, er at vi sitter igjen med en gjeng med respektløse mennesker som absolutt må gjøre hva som helst for å tviholde på en falmende karriere.. Respekt er noe man gjør seg FORTJENT til. Ikke noe man får ved å true andre til stillhet. Og nettopp derfor er det viktig at vi fornærmer fundamentalister og utfordrer deres konvensjoner og virkelighetsoppfatning, slik at verden faktisk kan gå fremover. Boka betyr dog veldig mykje for noken mennesker; og som sagt over, er bokbrenning forkastelig. Hvor kommer egentlig denne formeningen fra? Så lenge det er MIN bok jeg brenner må jeg da faen meg få lov til det? Så lenge det ikke bryter brannforskrifter eller miljølov? Koranen er perfekt, for den er skrevet av Allah selv. Snodig da, at nesten alle muslimer følger diverse politiske og nasjonale hadither av nyere dato, og ikke koranen. Og at religionene er så fulle av motsigelser og selvmotsigelser. De hevder jo å være perfekte og diktert av gud alle sammen. Dessuten så kan de jo ikke ALLE være sanne eller hva? Nei, la de religiøse fjolsene sloss seg imellom... og sett ikke våre friheter i fare. Det er ikke troende tjent med heller, og jeg synes synd på de som ikke forstår såpass, og som mener at makt at gjør rett. Lenke til kommentar
Battone Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 (endret) Problemet som oppstår nå som vi ikke trur på noe og moralen er borte, er at vi sitter igjen med en gjeng med respektløse mennesker som absolutt må gjøre hva som helst for å tviholde på en falmende karriere.. Respekt er noe man gjør seg FORTJENT til. Ikke noe man får ved å true andre til stillhet. Og nettopp derfor er det viktig at vi fornærmer fundamentalister og utfordrer deres konvensjoner og virkelighetsoppfatning, slik at verden faktisk kan gå fremover. 5847672[/snapback] Problemet er ikke at vi fornærmer fundamentalister ved brenning av bibel og koran, vi fornærmer den vanlige religionsutøver og kan i de mest ekstreme tilfeller skape fundamentalister.. Du har rett på en måte, vi må ta et oppgjør med fundamentalistene innenfor Islam, men spørsmålet er om man bør utvikle 3. verdenskrig i prosessen.. Det er ingenting fundamentalistene, både kristne og muslimer, ønsker mer enn en konfrontasjonspolitikk. Alle religioner fortjener til en viss grad respekt så lenge den ikke utøves slik at det er snakk om frihetsberøvelse av individet, og da kommer vi tilbake til det jeg har sagt tidligere, og jeg ber deg og andre lese hele innlegg istedenfor kun å se en setning separat.. Det er en kunst, men kan gjøres. Man får da helhetsbildet og meningen bak innlegget. Fundamentalister fortjener ikke respekt, men religionen fortjener det, og da også koranen og bibelen som bøker... Endret 1. april 2006 av Dre@m_Lord Lenke til kommentar
johnj Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 (...) men det er ekstremt at TV 2 valgte å sende dette. (...) 5847644[/snapback] For å klargjøre dette: Det er ikke bestemt om innslaget blir sendt i det hele tatt, og i så fall vises det for publikumet i studio under innspillingen onsdag kveld og sendes på lufta torsdag kveld. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Heldigvis finnes det behandlingstilbud for mennesker som strever med sin religiøse legning: Dr. Kvarmes reorienteringsklinikk (Ikke medlem av Psykiatriforbundet) hjelper deg til å gjenvinne en balansert, sekulær personlighet. Lenke til kommentar
kjetil_b Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 (endret) Heldigvis finnes det behandlingstilbud for mennesker som strever med sin religiøse legning: Dr. Kvarmes reorienteringsklinikk (Ikke medlem av Psykiatriforbundet) hjelper deg til å gjenvinne en balansert, sekulær personlighet. 5848531[/snapback] Artig kommentar, men synd at den ikke har rot i noe som helst. Hvis du leser mitt innlegg i en tråd her på dette forumet, så skjønner du hvorfor: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=5822387 Kvarme hadde aldri sagt det som kom fram i media. Og det som er mest tåpelig er at de homofile som var tilstedet på det aktuelle foredraget ikke sa noe før etter at Kvarme hadde gikk ut en pressemelding om at ryktene ikke var sanne. Endret 1. april 2006 av kjetil_b Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Jeg har aldri påstått at biskop Kvarme har sagt noe som helst. Jeg har heller aldri anbefalt kristne å gå til psykolog for å bli "behandlet" for sin religiøsitet. Jeg har bare antydet at andre mennesker kan ha hatt godt utbytte av en slik behandling. Men jeg vil gjerne presisere dette: Jeg mener ikke at det å være kristen er en sykdom. Uansett hvilket syn en har på kristne, skal de aksepteres og respekteres med sin identitet. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Nei. Bokbrenning er som å protestere mot ytringsfriheten. Feil. Det er ikke tilfelle i denne saken. Boka betyr dog veldig mykje for noken mennesker; og som sagt over, er bokbrenning forkastelig. Nei, bokbrenning er ikke forkastelig i alle situasjoner. Hvis jeg f.eks. brenner mine egne bøker så er det ikke forkastelig i det hele tatt. 5845257[/snapback] Jespersen brente andre bøker også; men desse ganske så sikkert av ein annan grunn enn den han brennte GT for. Jespersen liker neppe innhaldet i Bibelen, så når han brenner ein del av den, så blir det som ein protest mot ytringsfriheten. Ein ting er å vera uenig med innhaldet i ei bok; ein ganske annan ting er det å øydeleggja boka. 5846447[/snapback] Sistnevnte må deles i to kategorier: o Brenner man en kopi av boken man selv eier og har kjøpt lovlig, har man sitt på det tørre. o Organiserer man brenning av alle bøker, også de en ikke eier, er dette åpenbart både umoralsk og ulovlig. Det er vel ingen som tror at Otto stjal Bibelen før han brant den? Det er i hvertfall det ENESTE argumentet jeg kan se som holder vann for hvorfor TV2 skal unnlate å sende dette.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå