Gå til innhold

Engelsk prosjekt om musikk

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg og to andre har et prosjekt i engelsk timene om musikk, og vi har da hver vår problemstilling.

Problemstillingen min er "Hvordan er forholdet mellom de forskjellige musikksjangrene?"

Altså, det jeg vil finne ut er om f.eks rockere har fordommer mot folk som hører på rap, trance osv, og selvfølgelig den andre veien også. Dette gjelder da forøvrig i statene, og ikke her i Norge.

Noen som kan gi meg noen inspill om hva dere tror, eller vet? Og kom gjerne med kilder!

Mvh,

Andreas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil først si at jeg syns du har en svært upresis problemstilling. Når jeg hører "forholdet mellom de forskjellige musikksjangrene" tenker jeg på hva som faktisk skiller dem. Hva er forskjellen på f.eks. rock og metal? Dette er jo ikke hva du har tenkt ser jeg. I problemstillingen spør du etter forholdet mellom sjangrene, mens det du egentlig er ute etter er forholdet mellom de som hører på de forskjellige sjangrene. Noe som egentlig blir noe helt annet. Syns du burde forandre til en problemstilling som får klart frem hva du er ute etter. Syns også du har valgt deg en meget vanskelig oppgave. Dette tror jeg vil ende opp med veldig mye spekulasjoner og lite fakta.

Folk er forskjellige, så enkelte rockere har nok fordommer mot folk som hører på rap. Samtidig som andre rockere overhodet ikke har dette. Jeg vet selv at når jeg møter noen med samme musikksmak som jeg selv har liker jeg han/hun godt med en gang. Hvis jeg f.eks. møter noen med Katatonia genser på seg ute på byen vil jeg med en gang føle at vi har noe til felles. Det vil garantert gi meg et positivt førsteinntrykk av han/hun. Hvis jeg derimot møter noen med en "yoyo motherfucker" Eminem genser vil jeg ikke føle dette fellesskapet. Det at denne personen tydeligvis er interessert i musikk får ikke noe positivt utfall på førsteinntrykket når det ikke er samme typen musikk som jeg selv liker. Dette betyr ikke at jeg ikke kan være venn med noen som liker rap. Det er bare ytterst få av mine nære venner som faktisk liker samme musikk som jeg gjør. Det spiller en rolle på førsteinntrykket, ja, men jeg kan bli like god venn med en Eminem fan som med en Katatonia fan. Selvsagt er det kjekt å ha ting til felles...

Du kunne kanskje knyttet dette opp mot f.eks. fotball. Noen liker Liverpool mens andre liker Manchester United osv. Man U fansen vil nok også føle et fellesskap, men dette betyr såklart heller ikke at Man U fansen ikke kan være venner med Liverpool fansen. Jeg tror immidlertid at det blir litt annerledens når det gjelder musikk. Dette fordi musikk er mye mer personlig enn fotball er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...