Gå til innhold

Hey skal kjøpe ny cpu.....


Anbefalte innlegg

den gamle cpuen dro til himmelen og jeg må kjøpe en ny.. så jeg lurer på va som egentlig er best og kjøpe(har 0 peiling på cpu greier) :blush:

 

INTEL PENTIUM 4A 2.8GHZ SKT478 FSB533 1MB CACHE koster 1700 eller

INTEL CELERON D 335 2.8GHZ SKT478 FSB533 256KB CACHE koster 700

 

hva er egentlig l2 cache? har det noe med ytelse og gjør? har jeg bruk for det? :D

 

 

takker alle som orker og gi meg et svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Har tenkt til å kjøpe meg ny cpu snart jeg å, hvis jeg hadde vært deg hadde jeg ikke godt for noen av dem, hadde heller gått for en amd athlon, de er billige og har bra ytelse. Men hvis du skal velge en av dem, hadde jeg tatt den nederste. Jeg har intel celeron selv, den er helt grei, men hvis du skal spille mye, så er det et dumt valg. Det sier jeg bare :) Cache er minne på prossesseron, har ikke så mye greie på det selv, men det er hvor mye cpu'en din husker. Det har ikke noe å si for ytelse å gjøre.

 

Håper du ble litt klokere av rådene mine, hehe :D

 

Hilsen Petter....

Lenke til kommentar

Hei! L2 cache trenger du strengt tatt ikke bry deg så mye om, CELERON er billigversjonen av P4, som du strengt tatt burde holde deg unna viss du skal spille .. Viss du bare skal bytte prosessor må du huske å sjekke at hovedkortet ditt støtter den du eventuelt ender opp med!

Lenke til kommentar

går for den intel pentium 4A 1mb cache jeg da, manualen på hk sier at det er socket478 opptil 533fsb som funker, vet ikke hva noe av dette betyr :blush: , men tror cpuen jeg har valgt komer til of funke

 

 

takker for alle svar.

Endret av crapzors
Lenke til kommentar
Hei. Har tenkt til å kjøpe meg ny cpu snart jeg å, hvis jeg hadde vært deg hadde jeg ikke godt for noen av dem, hadde heller gått for en amd athlon, de er billige og har bra ytelse. Men hvis du skal velge en av dem, hadde jeg tatt den nederste. Jeg har intel celeron selv, den er helt grei, men hvis du skal spille mye, så er det et dumt valg. Det sier jeg bare :) Cache er minne på prossesseron, har ikke så mye greie på det selv, men det er hvor mye cpu'en din husker. Det har ikke noe å si for ytelse å gjøre.

 

Håper du ble litt klokere av rådene mine, hehe :D

 

Hilsen Petter....

5836852[/snapback]

Her har vi peiling hører jeg :roll:

Celeron er billigutgaven av P4, de lages av chiper som det ble for mye feil med til at de kunne kjøres som P4.

Det de da gjør for å få til å bruke de, er at de tar bort 1/2 eller 3/4 av cache-minnet, setter ned FSB bus hastigheten og senker klokkefrekvensen på kjernen.

Når det gjelder Intel har cache ganske stor betydning for hvor mye en CPU yter, mens på AMD er det ikke så prekært, denne forskjellen ligger i totalt forskjellig arkiketektur (måte å lage CPUer på)

Håper du ble litt klokere nå:

:)

Lenke til kommentar

hmmm, etter manualen så liker ikke hk 800fsb kun 533 fsb, og det støtter ikke northwood, kun prescot og celeron.

har hørt at di blir veldig varme, funker d bra med vannkjøling? klarer nok og skifte prossesoren selv, har gjort det et noen ganger selv og d gikk helt fint.

Lenke til kommentar

Den støtter bare prescott 2,8 / 533fsb,

men den støtter northwood opp til 3,4 med 800 fsb :)

 

http://xc.aopen.com.tw/Cube-m-specificatio...uno=7&mdstyl=25

 

http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=853

 

Socket 478(Support Intel Pentium 4 with HT Technology, up to 3.4GHz, Prescott 2.8G/FSB533 and Prescott Celeron D)

 

... this motherboard can handle even the fastest Northwood Pentium 4 processors without a hitch.

Lenke til kommentar

heh, har en northwood, og den funket ikke :(

så jeg sendte mail til aopen og spurte om hva som var problemet, di sa at det var en feil med hk.

har noe med at jeg har en gammel versjon+ den nye versjonen er vist ikke helt bra heller, en kompis har akkurat samme pcen bare nyere med northwood,starter bare 50% av tiden lol. aopen er bare dritt.

men jeg fikk et fint skjermkort for all faenskapen da.

pcen kostet meg bare 2500kr uansett, med harddisk, skjermkort og masse annet tull. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...