Gå til innhold

Olje utvikling utenfor Lofoten og Vesterålen

Anbefalte innlegg

Hva mener dere om at det skal bli olje industri utenfor lofoten og vesterålen.

Jeg mer at det er bare bra. Jeg er selv fra Vesterålen og hvis det blir olje utvikling her så er det bra for oss, vi får flere arbeidsplasser.

Men nu er det ikke sikker at det blir noe i det hele tatt. Jeg forstår ikke hvorfor ikke vi har Russere som seiler så nært kysten her at vi kan se den, og de trålene er ikke akkurate mer sikker enn oljeplatformer, det er jo mest bare "rust". og sjansen for at den får et olje er mye større.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det jeg irriterer meg mest over i den saken er Natur og Ungdom (forsåvidt andre anturvern organisasjoner også). De er jo så stae og er ikke villige til å høre. Hvis man hører på den, får man den oppfatningen av at det ikke er mulig å ta opp olje/gass på en forsvarlig måte. Med dagens teknologi er det fult mulig. Faren min er i oljebransen og der skjønner de ikke hvorfor de ikke er villige til å inngå noen konpromi.

HATER Natur og Ungdom, de er ungdom som vil være opprørske og de har ikke peiling på hva de snakker om.

EDIT: må legge til at de også bare er PR kåte, DUMME ungdom som kan BRENNE I HELVETTE! Jeg blir kvalm hver gang jeg ser han Natur og Ungdom lederen på TV. Fy faen for en underutviklet liten fnott.

uff æsj!

Endret av MagnusW
Lenke til kommentar

Vet ikke helt hva jeg skal si om den oljeutvinningen. En ting er jo arbeid, det er jo positivt at det blir mer arbeid til folket. Desverre er jeg en av dem som er litt redd for hva en utslipps katastrofe vil gjøre med lofoten og vesterålen. Vi her i lofoten gjør jo bruk av naturen for å selge lofoten til turister, og hva kan man selge vis det er tilgriset av olje?

Nå har det jo ikke vært noe nevneverdig store katastrofer her i norge de siste årene så man får jo håpe at det heller ikke blir å skje.

Jeg har miksete følelser angående dette prosjektet, men som sakt, det positive er jo arbeid, og kan dette gjøres på en forsvarlig måte slik at naturen ikke blir skadelidene så er jeg ikke imot dette.

PS: Er ikke noe "tree hugger" men er meget glad i naturen rundt meg da jeg er frilufts mann. Ikke kom med de svarene at jeg er noe tree hugger eller noe i nærheten. Takk.

Lenke til kommentar

det jeg irriterer meg mest over i den saken er Natur og Ungdom (forsåvidt andre anturvern organisasjoner også). De er jo så stae og er ikke villige til å høre. Hvis man hører på den, får man den oppfatningen av at det ikke er mulig å ta opp olje/gass på en forsvarlig måte. Med dagens teknologi er det fult mulig. Faren min er i oljebransen og der skjønner de ikke hvorfor de ikke er villige til å inngå noen konpromi.

HATER Natur og Ungdom, de er ungdom som vil være opprørske og de har ikke peiling på hva de snakker om.

EDIT: må legge til at de også bare er PR kåte, DUMME ungdom som kan BRENNE I HELVETTE! Jeg blir kvalm hver gang jeg ser han Natur og Ungdom lederen på TV. Fy faen for en underutviklet liten fnott.

uff æsj!

5835874[/snapback]

[/quot

Tar du ikke vel hardt i nå?

Personangrep på NU-lederen va rnok ikke det mest saklige du kunne finne på?

Forvaltningsplanen for nordområdene legges fram i morgen på pressekonferanse, så da for vi se...

Jeg er fra akkurat samme sted som trådstarter og deler hans syn.

Vi må innse at fiskeri og reiseliv ikke kan redde distriktene i området fra å bli hyttegrender. Naturligvis kan vi gjøre tiltak for å gjøre fikseriyrket mer attraktivt for ungdom (f.eks. gode kvoteordninger, stipend og div.) men på sikt vil ikke dette opprettholde bosetning i distriktene, ikke på langt nær. Fø i tiden var det annerledes, da var det stort sett opplagt at en ble fisker dersom en bodde i slike distrikter, særlig hvis ens far det, slik er det ikke lenger, fordi samfunnet har endret seg.

Mao, utelukkende satsing på primærnæringer vil ikke gi slike distrikter jeg bor i nubbesjangs til å overleve.

Så, soleklart ja til olje! :w00t:

Jeg er meget spent framfor morgendagen. Jeg har håp på at Nordland VII åpnes, men er forberedt på verning, noe som vil skyve oljeaktiviteten en del år ut i tid, det vil være katastrofe for distriktene i Vesterålen/Lofoten ang. bosettning.

Men når en tenker gjennom det, så skulle en nok tro at SV får gjennomslag for vern av Nordland VII fordi det å godta dette vil være en kjempekamel for dem å svelge og da har de tapt såpass mangre saker at de egentlig bør vurdere å gå ut av regjering. Slik sett fårtstår jeg det sett fra SVs side.

AP er presset knallhardt av sine politikere i Nordland, det samme er SV av miljøbevegelsen. En av parteen vil altså måtte godta resultatet og bli kjempeskuffet. Dette er mao. en kjempevanskelig sak som avgjøres gjennom tautrekning på øverste nivå. Da får vi bare håpe Jens greier å snakke Halvorsen til fornuft.

Lenke til kommentar
Tar du ikke vel hardt i nå?

Personangrep på NU-lederen va rnok ikke det mest saklige du kunne finne på?

Forvaltningsplanen for nordområdene legges fram i morgen på pressekonferanse, så da for vi se...

jo, hehe. tok kanskje litt mye i, men jeg var trøtt og sulten på samme tid og da går det sånn :p

Se på tidspunktet det ble skrevet også, 11 er sent på kvelden for meg når det er skole..

Håper ingen ble såret over det jeg skrev.

Lenke til kommentar
Hva mener dere om at det skal bli olje industri utenfor lofoten og vesterålen.

Jeg mer at det er bare bra. Jeg er selv fra Vesterålen og  hvis det blir olje utvikling her så er det bra for oss, vi får  flere arbeidsplasser.

Men nu er det ikke sikker at det blir noe i det hele tatt. Jeg forstår ikke hvorfor ikke vi har Russere som seiler så nært kysten her at vi kan se den, og de trålene er ikke akkurate mer sikker enn oljeplatformer, det er jo mest bare "rust". og sjansen for at den får et olje er mye større.

5835572[/snapback]

Hva slags arbeidsplasser er det snakk om? Tviler på at Vesterålen og omegn får "alle" jobbene. I Nordsjøen er det ansatt folk fra mesteparten av landet.

Noen snakker om "overdrevet oljeeventyr"

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_nordland/5577476.html

Lenke til kommentar

Situasjonen i Norge i dag er slik at vi ikke er avhengige av å starte utvinning av nye forekomster av olje og gass før om 20-30 år, når eksisterende forekomster begynner og gå tomme, og jeg personlig ser derfor ikke noe poeng i å starte leting etter nye forekomster før om tidligst 10-15 år. Dessuten er det jo alltid greit og ha litt i bakhånd (dersom det viser seg og være forekomster som det er lønnsomt og utvinne der oppe) til de eksisterende feltene begynner å bli tomme. En annen fordel med å utsette letingen og eventuell utvinning av olje og gass i de nevnte områdene er at teknologien blir bedre og bedre med tiden. Det vil si at om 15 år vil man ha mer effektive metoder for både leting og utvinning, noe som vil gjøre det mer lønnsomt og utvinne feltene i fremtiden enn det er i dag. Med andre ord vil utvinningskostnadene i fremtiden sannsynligvis være lavere pr. fat olje enn det er i dag, samtidig som at oljeprisen mest sannsynlig vil ligge på et høyere nivå relativt til i dag.

Jeg er fornøyd med at det ikke vil skje noe der oppe før tidligst 2010 (kunne gjerne vært 2020). Selv om dette ikke er så bra for sysselsettingen blant lokalbefolkningen tror jeg landet som en helhet er bedre tjent med å vente.

Lenke til kommentar

Vi har minst 3000 milliarder tonn metanholdig kull å utvinne også da, som med dagens forbruk vil vare ca 850år. Norges inntekter er sikre for den forutseelige fremtiden. Jeg synes vi burde være mer bekymret over hvordan vi skal beskytte ressursene våre militært. Verden kan fort forandre seg, og vi trenger en langsiktig strategi.

Lenke til kommentar

Jeg mener å ha hørt om en ganske ny men interessan teknologi.

Norge kan bygge gasskraftverk med CO2-renseanlegg.

Teknologien går ut på at dette avfallet kan pumpes ned i kull-lagrene og vil reagere slik at kullet danner ny naturgass som igjen kan pumpes opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...