chokke Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 (endret) Nå begynner jeg å gå litt lei ordene som blir brukt på skolen, spesielt i naturfag siden det er et komplisert og vanskelig fag for mange. Men allikevel... Noen eksempler: "så husker huskecellen at den har sett bakterien før og sier ifra itl hjernen at vi trenger antistoff her og her" "etecellen spiser opp de slemme bakteriene fordi den kjenner igjen antistoffet" Alt jeg kom på nå. Men hva er deres synspunkt i saken for "oss smarte" Og nei, norsk er ikke mitt sterkeste felt med tanke på skriving . Endret 29. mars 2006 av chokke Lenke til kommentar
Der Kommissar Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Hehe, vi har akkurat om det samme nå, men lærerstudenten som har og skal ha oss i noen uker sa noe á la dette: Boka inneholder mye feil (Fokus på Natur og Miljø, elns). Dvs, den utelater endel, og gir feilaktig informasjon som blir misvisende. Altså, ikke ordrett av det hun sa, men jeg tolket det slik. Og ja, det er jævlig teit ordbruk i diverse skoleverk Lenke til kommentar
chokke Skrevet 29. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2006 har jo også en norsk/engelsklærer som alltid skal sammenligne med idiotiske historer osm ikke handler om en skit.... Lenke til kommentar
roac Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Nå begynner jeg å gå litt lei ordene som blir brukt på skolen, spesielt i naturfag siden det er et komplisert og vanskelig fag for mange. Men allikevel...Noen eksempler: "så husker huskecellen at den har sett bakterien før og sier ifra itl hjernen at vi trenger antistoff her og her" "etecellen spiser opp de slemme bakteriene fordi den kjenner igjen antistoffet" 5835526[/snapback] Nå er ikke jeg akkurat i skoleverket, men jobber med noe tilsvarende. Forenklinger av dette slaget er vanlig, og tidvis nødvendig for at alle skal få med seg det som foreleses. Vær klar over at læreren ikke bare er der for de smarte, men skal ha med seg alle i klassen. De som er smarte kan forsøke å se et mønster i måten å forklare på, slik du tydeligvis har gjort, og forsøke å tenke i de samme baner selv, og komme med tilsvarende beskrivelser. På den måten kan du/dere bli bedre til å forklare ting til andre, og det vil dere kanskje etter vært finne ut at kan være svært lærerikt. Det er en av grunnene til at jeg har en jobb der en del av arbeidet mitt er å være instrutør/foreleser. Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Mye bedre å lære de riktig ordene fra begynnelsen av, så slipper man å måtte lære det på "nytt" seinere. Slipper oxo mye forvirring og misforståelser når alle de forskjellige lærerene rundt om i landet lager sine egne navn og tolkninger. Dette er rett, dette er feil = Mye enklere. Lenke til kommentar
henrik_s Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Mye bedre å lære de riktig ordene fra begynnelsen av, så slipper man å måtte lære det på "nytt" seinere. Slipper oxo mye forvirring og misforståelser når alle de forskjellige lærerene rundt om i landet lager sine egne navn og tolkninger. Dette er rett, dette er feil = Mye enklere. 5836310[/snapback] Og du har enda ikke lært det rette ordet som er "også"? Lenke til kommentar
chokke Skrevet 30. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2006 Nå begynner jeg å gå litt lei ordene som blir brukt på skolen, spesielt i naturfag siden det er et komplisert og vanskelig fag for mange. Men allikevel...Noen eksempler: "så husker huskecellen at den har sett bakterien før og sier ifra itl hjernen at vi trenger antistoff her og her" "etecellen spiser opp de slemme bakteriene fordi den kjenner igjen antistoffet" 5835526[/snapback] Nå er ikke jeg akkurat i skoleverket, men jobber med noe tilsvarende. Forenklinger av dette slaget er vanlig, og tidvis nødvendig for at alle skal få med seg det som foreleses. Vær klar over at læreren ikke bare er der for de smarte, men skal ha med seg alle i klassen. De som er smarte kan forsøke å se et mønster i måten å forklare på, slik du tydeligvis har gjort, og forsøke å tenke i de samme baner selv, og komme med tilsvarende beskrivelser. På den måten kan du/dere bli bedre til å forklare ting til andre, og det vil dere kanskje etter vært finne ut at kan være svært lærerikt. Det er en av grunnene til at jeg har en jobb der en del av arbeidet mitt er å være instrutør/foreleser. 5835694[/snapback] ja, forstår jo det, men de sinker jo de som forstår stoffet og gjør de lite motiverte, som meg... Dette gir da utslag på karakteren når du ikke noterer ivrig og ser oppslukt ut Lenke til kommentar
henrik_s Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 (endret) Forresten, hva er 'etecellen' og 'huskecellen'? Kan du si noe om hvilken klasse du går i? Jeg går i tiende og vår N&M-bok er intelligent angående språk Den bruker jo noen språklige bilder, men hva så? Du lærer vel ikke mindre av det? Endret 30. mars 2006 av h3nrik Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 (endret) Forresten, hva er 'etecellen' og 'huskecellen'? 5839835[/snapback] Immunsystemet i blodet, altså deler av de hvite blodlegemene.Spisecelle = makrofag Huskecelle = B-lymfocytt Drepecelle = T-lymfocytt Han går sikker på Grunnkurs på VGS. Endret 30. mars 2006 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
chokke Skrevet 30. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2006 Forresten, hva er 'etecellen' og 'huskecellen'? 5839835[/snapback] Immunsystemet i blodet, altså deler av de hvite blodlegemene.Spisecelle = makrofag Huskecelle = B-lymfocytt Drepecelle = T-lymfocytt Han går sikker på Grunnkurs på VGS. 5839876[/snapback] gåår grunnkurs ja, men det verste er at vi ikke lærer noen andre ord enn de, jeg hadde aldri vist hva de lymfocyttene er osv grunnet vi aldri får vite de "vitenskapelige" ordene osv.... Samme med celledeling (mitose), startfase, midtfase, sluttfase selv om det heter profase, metafase osv osv, husker ikke hva som er hva nå Lenke til kommentar
cyberPanda Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 hehe. for noen uker siden hadde vi et eksempel i 3mx matteboka hvor veien Mari Maur måtte gå for å komme tilbake til tua var gjitt ved en parameterframstilling. læreren syntes det ivertfall var litt morsomt (den fjotten). jeg er litt enig i at mange lærebøker ikke tar elevene seriøst (men så er det også mange elever som er dumme som brø da) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå