guardianpegasus Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 TV2 nå, Holmgang... 1/5 elever kan ikke lese, skrive og regne når de går ut av ungdomsskolen. Dette er bevis for at det er for mye kos i skolen og at elevene må jobbe hardere, sier de blåeste av de blå, egofiffen i NHO, som da selvsagt ønsker seg bedre arbeidere sansyneligvis slik at de også i fremtiden kan heve fetere og fetere sjekker selv... Men alle disse tingene finnes jo faktisk av skolen. Går du ut av skolen uten å kunne lese og skrive så har ikke det noe med pensum å gjøre, men det at disse elevene ikke har gjennomført pensum. Barn har faktisk en langt mer krevende og hektisk arbeidsplass enn noen av oss. Det er også morro å se at jo eldre vi blir jo lettere glemmer vi at skolen ikke var noen lek. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Men alle disse tingene finnes jo faktisk av skolen. Går du ut av skolen uten å kunne lese og skrive så har ikke det noe med pensum å gjøre, men det at disse elevene ikke har gjennomført pensum. 5835268[/snapback] Og hvorfor har de ikke det..? Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Men alle disse tingene finnes jo faktisk av skolen. Går du ut av skolen uten å kunne lese og skrive så har ikke det noe med pensum å gjøre, men det at disse elevene ikke har gjennomført pensum. 5835268[/snapback] Og hvorfor har de ikke det..? 5835284[/snapback] Fordi pensum er å kunne å lese og rekne. Vist du ikke kan dette etter ungdommsskolen, er det kun din egen skyld, og ikke skolen. (Gjelder selvfølgelig ikke de som sliter med dysleksi eller andre problemer) Lenke til kommentar
Seether Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Det er da ikke for mye kos. Hovedproblemet er jo at så mye av læringen er overlatt til elevene. Ca alt er selvstudium og alle har ansvar for egenlæring osv.. Når det blir lagt opp til at man skal ta ansvar og greie alt selv så er det jo ikke vansklig å se at en del vil falle utenfor. Mange sliter med å konsentrere seg og komme i gang med arbeid..og når det da ikke er noen der til å sette deg i gang så er det utrolig lett å bare gi f i skolearbeidet. Lenke til kommentar
simes Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Enig. Ansvar for egen læring fungerer ikke før VK2. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Enig. Ansvar for egen læring fungerer ikke før VK2. 5835388[/snapback] Så sant, så sant. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Dette er bevis for at det er for mye kos i skolen og at elevene må jobbe hardere, sier de blåeste av de blå, egofiffen i NHO, som da selvsagt ønsker seg bedre arbeidere sansyneligvis slik at de også i fremtiden kan heve fetere og fetere sjekker selv... Tenke seg til det... At de ønsker seg kvalifiserte folk! Nei, maken til tullball Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Se det på den positive siden. Noen må ta jobbene i de lavere lønnsklassene også. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Den norske skolen er selvsagt bare tull. Det er alt for mye prosjektarbeid, lek, sang og moro. Vi må tilbake til ren tavleundervisning og lekseprøver. Førsteprioriteten til skolen skal ikke være at elevene skal ha det morsomt. Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Jeg er helt enig med LarsP her. På min skole har vi et helt forjævlig opplegg som heter "Studietime". Vi har 4-5 studietimer i uken, og i de timene kan vi gjøre lekser. Dvs at vi får rundt 16-20t i mnd med det. Alle de timene kunne vi heller ha brukt på fag som matte, norsk,engelsk osv. Lekser kan da man for faen gjøre hjemme! Desuten er det ingen som gidder å gjøre leksene selv i studietimene, alle bare skriver av verandre Nei, vekk med stuidetid. Gi meg tilbake alle de tapte timene mine, som jeg faktisk har bruk for. Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Det er mye lettere å lære av film, prosjekter, ekskursjoner etc., enn av grusom, kjedelig tavleundervisning, og forjævlige lekser. Har lært mer av en uke på Teneriffe på skoletur enn jeg har lært av to år med spanskundervisning. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Det er mye lettere å lære av film, prosjekter, ekskursjoner etc., enn av grusom, kjedelig tavleundervisning, og forjævlige lekser. Har lært mer av en uke på Teneriffe på skoletur enn jeg har lært av to år med spanskundervisning. 5837318[/snapback] Eller lærte du så fort fordi du allerede hadde et grunnlag å bygge på? Litt vanskelig med en matte-tur da. Til matteland? Lenke til kommentar
gspr Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Det er mye lettere å lære av film, prosjekter, ekskursjoner etc., enn av grusom, kjedelig tavleundervisning, og forjævlige lekser. Har lært mer av en uke på Teneriffe på skoletur enn jeg har lært av to år med spanskundervisning. 5837318[/snapback] Selvsagt lærer du mer av språk X ved å være i et X-talende land. Det samme gjelder derimot ikke for matte, fysikk, kjemi. Forelesninger, regning, forelesning, regning, det er det ENESTE som fungerer! Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Det er mye lettere å lære matte ved å gjøre praktiske oppgaver, samt å vite hvilke praktiske situasjoner man vil få bruk for matte i senere. Jeg personlig har ALDRI hatt bruk for annet enn hoderegning og geometri i dagliglivet. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Det er mye lettere å lære av film, prosjekter, ekskursjoner etc., enn av grusom, kjedelig tavleundervisning, og forjævlige lekser. Har lært mer av en uke på Teneriffe på skoletur enn jeg har lært av to år med spanskundervisning. 5837318[/snapback] Det er helt individuelt hvilken måte man lærer best/lettest på. For mange er det veldig vanskelig å få noe fornuftig ut at prosjekt. Lenke til kommentar
Ozwald Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Grunnen til dette er at alle blir strket under en kam! Folk lærer forskjellig, men det tas det ikke stilling til i den norske skolen. F.eks, jeg lærer ikke noen ting når jeg må skrive det samme læreren skirver på tavlen, for da må jeg skrive av mens hun snakker og da klarer jeg verken å konsentrere meg om det hun sier eller det jeg skriver, jeg må skrive EGNE notater for å lære. Men dette kan jeg ikke gjøre, fordi hvis jeg ikke har alle lærerens notater i boken får jeg 3-er. Jeg ville også lært mer hvis jeg var lenger på skolen, og gjorde leksene på skolen, fordi nå, når jeg komme hjem blir det slik "ååh.. neei.. Nå må jeg gjøre lekser.." og hadde jeg sluppet det hver dag, ville jeg vært mye mer motivert til å lære. (Ja dette vet jeg, fordi jeg forguder studietimer som vi sluttet med for to år siden.) PS: Jeg er ungdomskole elev. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 (endret) Folk er forskjellige, elever er ingen untak. Så det man trenger er litt mer spesialisert undervisning. Dette er vedtatt av politikere såvidt jeg vet, men det er så og si ingenting av. Untaket er spesialundervisning for folk med lese og skrivevansker, ADHD, ol. Som LarsP sier så burde ikke det være skolens førsteprioritet at elevene skal ha det gøy, men hvis elevene kjeder seg omtrent hjel og/eller har genrelt dårlig forhold på skolen så hjelper det lite. Ang. egenlærling, jeg synes man skal smått men forsiktig inføre litt av dette i ungdomskolen, så kan man pøse på mer og mer. Er vel ca. sånn det foregår nå, men jeg vil si man går litt fort frem. Ungdomskoleelever er som kjent ikke de mest ansvarsfulle i verden. Det jeg synes er det største problemet med skolen i dag er vel dårlige og uengasjerte lærere. Det virker for meg at at det er viktigere at en drittdårlig lærer har jobb enn at elever skal få god undervisning. Idiotisk praksis. Dårlige lærere burde inrette seg og bli gode eller finne seg noe annet å gjøre. Dette burde en være fulstendig nådeløs på. Men ting som å få med mer forelesninger (med gode lærere) er noe jeg stiller meg positiv til. endrebjorsvik: Mulig, men da må de lære seg deg. Å kunne prosjektarbeid er essensielt for selvstendig og arbeid med andre senere i arbeidslivet. Jeg synes derfor prosjektarbeid er en god måte å lære seg å jobbe mot et mål og få ut et produkt, akkurat som i arbeidslivet. Endret 30. mars 2006 av TLZ Lenke til kommentar
Ozwald Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 (endret) Ja, mange er ikke ansvarfulle på ungdomskolen, men det gjelder ikke alle, derfor mener jeg at en burde skille på elvene, fordi folk lærer forskjellig, folk har forskjellige mål i livet, og skoler er også forskjellige. Jeg vil ha best mulig karakterer og jobber masse for å klare det. MEN, jeg lærer bedre på andre måter enn alle andre, jeg må hvite "Hvorfor er det sånn?" det nytter ikke å fortelle meg "karbon kan maks binde seg til 4 andre grunstoffer", javel sier jeg da og glemmer dette mye raskere enn hvis læreren hadde forklart grunnen til akkuratt dette. , Endret 30. mars 2006 av Ozwald Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Og hvordan ordner vi dette med mer individuell tilpasning? Tillate private skoler for dem som ønsker det, slik at ulike skoler kan tilby ulike typer undervisningsopplegg. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Jeg personlig har ALDRI hatt bruk for annet enn hoderegning og geometri i dagliglivet. 5837749[/snapback] Javel, men hva med folk som ønsker å utdanne seg videre med matte eller andre realfag? Jeg respekterer fullt ut (med store doser hat) at kunst og håndtverk er et obligatorisk fag, selv om JEG aldri har hatt nytte av det i livet siden jeg hadde det. Jeg INNSER at andre har nytte av det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå