Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

SATA-disker og master/slave?

Anbefalte innlegg

Saken er at jeg skal hjelpe en venn med pc'en hans. Den leser ikke harddisken og vil følgelig ikke start og det synes som om jeg må formatere harddisken hans. Derfor har jeg har fått sata-disken av han og jeg skulle gjerne tømt den for info - filer etc før formatering. På både min og hans pc ligger Win XP pro som operativsystem, men vidt forskjellige pc'er ellers. Hvordan kan jeg sette hans disk inn i min pc og starte med min harddisk og få hans som slave - eller er det andre muligheter å gjøre dette på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

S-ata disker har ikke noe master/slave funksjon.

Du skal bare plugge disken til kompisen din i en ledig s-ata kontakt og starte opp.

Hvis maskinen din nå booter fra hans disk må du i bios og forandre boot-rekkefølgen, men prøv først uten å forandre noe i bios.

Lenke til kommentar

Du kan koble hans harddisk til en av dine SATA-plugger å nå den. Er disken over 128Gb må du ha SP1 eller SP2 for å nå stor harddisk. Master/Slave-begreper eksisterer som sagt ikke på SATA (Khvor det kun er en enhet pr kabel hvor IDE kan ha 2 enheter pr kabel).

Lenke til kommentar

Takk, det ante meg at det var slik (mener å ha hørt noe om dette) så da skal jeg prøve. Har flere (4?) Sata-tilkoblinger på min pc, men kun 1 sata-disk, men 2 IDE i tillegg. Er jeg ikke på nett i morgen gikk min pc føyka også, men satser på at det går bra.

Disken til min venn er på 160Gb, men jeg har alt av oppdateringer for Win XP og også SP II

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...