Gå til innhold

Strømuttak feil til oppvaskmaskin

Anbefalte innlegg

Har flyttet og det er oppvaskmaskin der. Men jeg har en fra før som er bedre på mange måter. Derfor vil jeg bytte. Men jeg ser det er et litt annet uttak her. På min nyere maskin er det helt vanlig stikk-kontakt 2 pin. På det uttaket som er her tilknyttet oppvaskbenken er det et stort 3 pin uttak, akkurat som på komfyren min.

Hva gjør jeg med dette? Er det vanlig at det blir krøll på dette? Når jeg kjøpte oppvaskmaskin så var det aldri noe spørsmål om strømuttaket. Det oppvaskuttaket ser ut til å ha en egen kurs i strømskapet så det ville jo vært en stor fordel å bruke det. Jeg tror heller ikke jeg har noe alternativt uttak i nærheten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
...eventuellt bare bytte kontakten på oppvaskmaskinen. Dette er noe du selv kan gjøre, uten at det er ulovlig.

5835184[/snapback]

Okei, går det an å si noenlunde kort hvordan man gjør det?

5838114[/snapback]

Så lenge du kobler jord der jordtegnet er, så burde det meste gå greit. Husspenning på 220V er vekselstrøm, derfor har ikke strømlederne noen bestemt pluss og minus...

Kontakter får man kjøpt hos din lokale elektrobutikk/elektriker, og montering krever bare skrujern.

Du klipper simpelthen av den gamle kontakten på oppvaskmaskinen med en avbitertang (ikke saks, og pass på at kontakten ikke står i et veggstøpsel.), og deretter avisolerer du ledningene (med en skarp kniv eller liknende) slik at metallet er synlig. Skru deretter fast ledingsstumpene i den nye kontakten.

...eller ring en elektriker hvis du er usikker på noe.

Lenke til kommentar

...men, kremt, kremt... ledningen frå kontakten til maskina er ikkje berekna for vernet som blir brukt. Det skal jo ikkje eigentleg gå ein større straum enn 16 A der, men du veit jo aldri.

Det beste ville vel ha vore å bytta sikring og stikkontakt til 16A vaneleg to-pol? Dette arbeidet må då utførast av elektrikar, men det kan jo umuleg ta særleg mykje tid. Det gjer jo ingenting at kabelen toler mykje meir enn vernet vil slsppa gjennom...

Lenke til kommentar

Grunnen til at det er 25A flatstiftkontakt til oppvaskmaskina er at komfyrkursen takler en oppvaskmaskin samtidig som oppvaskmaskin og komfyr sjelden eller aldri brukes samtidig, dette er noe som blir gjort der det kun er lyskurs og komfyrkurs i kjøkkenet fra gammelt av , gjerne med et lite eller underdimansjonert sikringsskap.

Skaff deg et 25A flatstiftstøpsel og koble på.

Vær nøye med å tvinne lederne godt og gjerne tape litt rundt ytterkappa der strekkavlastninga skal sitte ellers så blir bare støpselet hengende i lederne som er uheldig da du kan trekke ut lederne når du trekker ut kontakten.

Det er ofte store tilkoblingsskruer i støpselet så det er bare en fordel om du snurrer lederen en gang rundt skruen før du trekker til, da blir det best kontakt.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
...men, kremt, kremt... ledningen frå kontakten til maskina er ikkje berekna for vernet som blir brukt. Det skal jo ikkje eigentleg gå ein større straum enn 16 A der, men du veit jo aldri.

Det beste ville vel ha vore å bytta sikring og stikkontakt til 16A vaneleg to-pol? Dette arbeidet må då utførast av elektrikar, men det kan jo umuleg ta særleg mykje tid. Det gjer jo ingenting at kabelen toler mykje meir enn vernet vil slsppa gjennom...

5841446[/snapback]

Spurte en på en Expert som visstnok hadde greie på sånt. Han sa det var bare å kjøre på med den løsningen jeg skisserte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...