Gå til innhold

Problem! d70s og 30d

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fikk ikke med meg hva slags objektiv som var brukt i den testen der, og det må jo ha hatt noe å si? Husker fotoforhandleren nevnte at AF-S-objektiv(et) var det som måtte til for å komme opp i like gode bilder på Nikon-kameraet.

5848416[/snapback]

Det var brukt tilsvarende optikk på begge kamera, et sylskarpt 50mm/f1.4.

AF-S betyr autofokus med silent wave motor og sier ikke noe om billedkvaliteten direkte.

Lenke til kommentar
Okay gutter (og jenter?), nå har saken tatt en litt ny retning.

Det viser seg at jeg kan kjøpe et 20D hus for 8000 fra en kamerat. Da følger en 2gb canon brikke med (ikke ultra extreme III brikke..!) Kameraet er lite brukt, og jeg stoler på "urørt-heten" siden jeg kjenner selgeren godt.

Nå har jeg et annet hus som alternativ... er det noen lure objektivvalg jeg kan gjøre nå- utenom de jeg allerede har vurdert?

5848726[/snapback]

Det eneste jeg reagerer på er prisen, siden du får 20D hus for 8995,- nytt, og det er mye sikrere også med tanke på garanti. Et Sandisk Extreme III 1gb kr 730,- nytt. Synes ellers det er fornuftig å satse på Sigma 17-70 som primærobjektiv ville supplert med et originalt Canon 50/f1.8 II som er billig og sylskarp, optimalt for dårlige lysforhold, og Canon's 60mm/f2.8 macro som er fin til portrett og generell fotografering også, og faktisk også mer lyssterk enn primærzoomen.

Lenke til kommentar

Som så ofte tidligere, så synes jeg brainware gir gode råd her. Personlig ville jeg i alle fall valgt noe mindre enn 105mm makro, fordi du ikke kommer til å ta bilder av insekter. Det er spesiellt da du trenger lengre brennvidder på makro. 60mm er nesten perfekt til portretter, så det ville jeg personlig ha valgt. 90mm er også flott, selv om 144mm ekv (som det blir) er i nesten lengste laget. Det er verdt å huske på at innen klassisk fotografi, er 135mm brukt som lengste portrettbrennvidde. Dette blir en lang diskusjon, hvis vi skal diskutere brennvidder til portrettbruk. Derfor vil jeg la diskusjonen ligge for min del, bare hinte frempå at Leica altid har anbefalt 90 og 135 til portrett (i ff). Tamrons 90mm har etterhvert fått klassikerstatus (det dukket opp da jeg var en ung fotograf), men Sigmas alternativ er sikkert veldig bra også. Det er en brennvidde der produsentene legger mye prestisje i å produsere topp produkter. Det vil også være fint på ff, noe EF-S 60mm ikke kan brukes til.

Når det gjelder prisen på det brukte huset, så lukter jeg en kompistjeneste her. Begge får nytt kamera, og den tanken er fin. Synes likevel kompisen din bør slå av i alle fall 500 på prisen. Uansett om det ikke er så mye brukt, så er det tjangs for at det kan få en død pixel snart. Jeg har fått en død pixel siden jul, men den forsvinner fort i PS. Jeg ville nok ikke betalt mer enn 7k for en brukt 20D, men det kan hende jeg hadde hjulpet en kompis og betalt litt mer (selv om det burde vært omvendt). Canon er desverre grotesk overpriset på bruktmarkedet, noe som skyldes at mange kjøper Canon ukritisk. Alt for mange uopplyste ser ut til å tro at det finnes noe som heter "verdens beste kamera". Det er de samme folkene som ikke vet hva et målsøkerkamera er, men det finnes mange av dem.

Uansett så er det et skikkelig godt kamera du får, hvis du satser på 20D med den nevnte normalzoomen. Du kan også vurdere om du trenger mer makro enn 1:2,3. Det er nemlig det 17-70 kan varte opp med, og det er slettes ikke verst. Kanskje en 50/1,4 er et enda bedre objektiv til supplering av den zoomen, hvis du synes 1:2,3 holder for deg. Det hadde faktisk holdt for meg.

Lykke til :-)

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Der er jeg helt enig, men jeg vet ikke hva et 20D koster nytt i dag. Bruktprisen avhenger jo av nypris, og jeg mener å ha sett 20D til samme pris nytt i disse dager (men uten minnekort, men slikt koster jo ikke så mye i dag). Er det samme kompis som skal bytte til 30D? Hvorfor vil han bytte, hvis han likevel tar så få bilder med det han har?

5848848[/snapback]

Tar få bilder med det han har? Det vet jeg nå ikke, men han irriterer seg over småmanglene ved 20D -- som det at iso verdien ikke viser i søkeren mm. Han sier han har hengt seg opp i de detaljene -- pluss at han nok skulle ventet litt til 30D kom ut før han kjøpte 20D...

Jeg er jo redd jeg vil irritere meg over samme tingene som han -- på en annen side viser jo heller ikke D70s iso verdi i søkeren -- så sånne ting er jeg innstilt på.

Lenke til kommentar
Synes ellers det er fornuftig å satse på Sigma 17-70 som primærobjektiv ville supplert med et originalt Canon 50/f1.8 II som er billig og sylskarp, optimalt for dårlige lysforhold, og Canon's 60mm/f2.8 macro som er fin til portrett og generell fotografering også, og faktisk også mer lyssterk enn primærzoomen.

5849432[/snapback]

Skjønner ikke heelt hvorfor du anbefaler Canon 50/f1.8 II i tillegg til Sigma 17-70 -- vil ikke 50mm overlappe sigmaen? Eller er det lysfølsomheten du tenker på?

Vil den ikke også overlappe 60mm/f2.8? Eller er det igjen lysfølsomheten som 50mm har - som de andre ikke har i samme grad? (er det det f1.8 og f2.8 står for?)

Lenke til kommentar
Synes ellers det er fornuftig å satse på Sigma 17-70 som primærobjektiv ville supplert med et originalt Canon 50/f1.8 II som er billig og sylskarp, optimalt for dårlige lysforhold, og Canon's 60mm/f2.8 macro som er fin til portrett og generell fotografering også, og faktisk også mer lyssterk enn primærzoomen.

5849432[/snapback]

Skjønner ikke heelt hvorfor du anbefaler Canon 50/f1.8 II i tillegg til Sigma 17-70 -- vil ikke 50mm overlappe sigmaen? Eller er det lysfølsomheten du tenker på?

Vil den ikke også overlappe 60mm/f2.8? Eller er det igjen lysfølsomheten som 50mm har - som de andre ikke har i samme grad? (er det det f1.8 og f2.8 står for?)

5851019[/snapback]

Ja poenget er at det er et skarptegnende objektiv som også er egnet til fotografering i dårlig lys på grunn av den høye lysfølsomheten. Lyset er ofte svært begrensende selv om man med 20D godt kan fotografere til 1600 ISO (å øke følsomheten på billedbrikken). Likevel får man den beste skarpheten ved 100 ISO. Skarpheten gjør den fin til portretter. Fint gatelangs også. En ser ofte bilder som er utrolig skarpe, for eksempel halvportretter. Da har man ofte brukt et slikt objektiv, selv om dyre "proff-zoomer" gir veldig gode resultater også.

Når et bilde er utrolig skarpt gir det en "wow" opplevelse. 50/f1.8 utgaven er økonomimodellen 50/f1.4 er enda skarpere. En skal også være obs på 85mm utgavene av samme type.

Nei den vil ikke overlappe 60mm. Dette er faste brennvidder hvor man ikke har zoom. Man får bevege seg mer i riktig avstand og tenke bildekomposisjon når man bruker et slikt objektiv. Riktig de vil begge overlappe Sigma-zoomen, men har altså store bruksforskjeller og spesielle egenskaper.

Endret av brainware
Lenke til kommentar

Takk for all hjelp så langt! Nå har jeg sendt prisforespørsel til fotovideo.no -- og hvis alt går bra, skulle vi ha bestillingen under veis i morgen.

Jeg skal gi dere statusoppdatering ang. hvilke objektiver jeg bestiller! :)

Har forresten noen her erfaring med stativer? Jeg ser de selger Prozigma Tripod AT-200 til 850,- på fotovideo.no. Er dette bra for meg? Kan det også brukes til makrofotografering?

Lenke til kommentar

Har selv Velbon Sherpa 600, som kan dras ned mot bakkenivå for macro (29cm høyde over bakken).

Anbefaler egentlig Proserien til Velbon som har separat kulehode og macroslider (tilleggsutstyr). Kan dras ned til 10-12 cm.

Prozigma er et nytt og ukjent merke, kanskje fotovideo's eget merke. Anbefaler det ikke. Ser heller ikke at FotoVideo har utstyr som gjør det egnet til macro.

Stativet du nevner har ikke inkludert kulehode, og selger heller ikke egenproduserte prozigma hos fotovideo. Synes det virker som en blir pådyttet en masse kvalitetstilbehør (Manfrotto etc.) til et dårlig stativ. Et dårlig valg.

edit: linker:

Velbon 600N primær

Mono sport action panorering

Mini, bord, macro

Forstår at de viktigste valg med hensyn til kamera og optikk er gjort. Gratulerer !

Endret av brainware
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Bor nå i Japan og har skaffet meg 30D. Overraskende nok var det norsk menyvalg på kameraet (samme over hele verden, antageligvis), men alt av manualer og annet i esken er på japansk. Er det noen som er i besittelse av .pdf-manualer på engelsk eller norsk, eventuelt hvor jeg kan få lastet det ned? Fant det ikke på Canons hjemmesider.

Jeg kan jo eksperimentere meg fram i vildens sky, men ettersom dette er mitt første SLR er det kjekt med noen kjappe referanser...

På forhånd takk!

Lenke til kommentar

Heisann,

jeg har ikke rukket å lese gjennom hele tråden men stemmer gjerne i med noen velmenende råd. Jeg har ingen spesielle preferanser mellom Nikon og Canon. Min erfaring er at man venner seg til det ene eller andre merket etter en tids bruk, og at begge er meget gode. Jeg synes Nikons kameraer føles bedre bygget enn Canon, men valgte Canon selv siden denne hadde mindre støy ved høy ISO da jeg måtte velge mellom 300D og D70. Dessuten var 300D litt billigere. (Nå har jeg forøvrig en 20D).

Mine tanker rundt valg av kamera er:

- Velg et rimelig hus og legg pengene i optikk. Hus faller i pris med tiden og kan lett oppgraderes. Dette taler for D50 eller 350D, alternativt en 20D brukt dersom du har store hender. Jeg ville definitivt ikke betalt 5000 ekstra for en 30D i forhold til en 20D brukt...

- Ikke kjøp optikk med for stort zoom-omfang. Disse har generelt dårligere kvalitet enn objektiver med mindre zoom-omfang (i samme prisklasse)

- Hvis du velger Canon ville jeg vært forsiktig med å kjøpe Sigma-optikk. Jeg har hatt to objektiver, en 28mm f1.8 og en 70-200 f2.8. 28mm objektivet har alltid slitt med å fokusere riktig. 70-200 objektivet røk etter et år og kostet nesten 2500 å reparere (fordi jeg var dum og kjøpte hos ITECH som gikk konkurs). I tillegg har jeg hatt to Sigma EF500 DG SUPER blitzer som begge gikk i stykker etter ca et år. Hvordan Sigma fungerer med Nikon vet jeg imidlertid ikke, så her vil jeg ikke komme med noen råd.

- Må ha - optikk: Canon 50mm f1.8 til 950 kr. Du får så mye bildekvalitet for pengene i denne linsa at det nesten er en skam å ikke ha ;-) Dessuten er det veldig lærerikt å fotografere med fastlinser, du blir tvunget til å tenke anderledes på komposisjon. Og så er det en god linse i dårlig lys, og du lærer mye om bruk av liten dybdeskarphet. Jeg regner med at Nikon sin 50mm er et like godt kjøp.

Mer kommer hvis jeg kommer på noe :-)

Mvh

Espen

Lenke til kommentar

Jeg skal også kjøpe meg digital speilrefleks.

Jeg tenkte først på canon 350d, men den var for liten og plastaktig.

etter det tenkte jeg å kjøpe Nikon d70s, men til mitt bruk var det litt for tregt.

Jeg så deretter på 20d m/ 17-85mm IS USM, og ettersom dette kameraet er på vei ut av markededet, hadde japanfoto et tilbud med kamera, 17-85 is usm og 2gb minnekort til 15k.

Jeg er tillhenger av å kjøpe det nyeste, så derfor tror jeg det blir 30d istedet med 1gb kort og canon ef 50mm f/ 1,8 II, som er canons billigste 50mm, men likevel skal være et godt objektiv.

Trenger du hastighet lønner det seg for all del å gå for canon 20d eller 30d, uansett optikk, for objektivutvalget kan du jo bedre etterhvert.

Lenke til kommentar

Husk at hastighet også er avhengig av optikken. 5 bilder i sekundet er ikke nødvendigvis hensiktsmessig hvis ikke autofokusen holder følge. USM objektiver, og objektiver med stor blenderåpning vil fokusere betraktelig raskere. :)

Lenke til kommentar

Det skal jeg huske på.

Er det ikke slik at hvis man låser autofokusen vil kameraet kunne ta 5 bilder/sek uansett optikk, eller er det jeg som har misforstått?

Er det noen som vet om noen alternative linser til denne EF 50mm f/1.8 II, helst under 2000,-?

Endret av ozm
Lenke til kommentar
Det skal jeg huske på.

Er det ikke slik at hvis man låser autofokusen vil kameraet kunne ta 5 bilder/sek uansett optikk, eller er det jeg som har misforstått?

Er det noen som vet om noen alternative linser til denne EF 50mm f/1.8 II, helst under 2000,-?

6004334[/snapback]

Riktig det, men om du tar bilder av et objokt som er i bevegelse er du avhengig av at kameraet klarer å fokusere på nytt mellom hver bilde.

Neste 50mm fra Canon er 50mm f1.4 USM, men den koster over 3000,- Såvidt jeg vet har ikke Sigma noen alternativer, ikke så rart egentlig, siden Canon har en ypperlig og rimelig linse i EF 50mm f/1.8 II.

Lenke til kommentar

Mht hastighet, så tror jeg få trenger hastigheten til 20D. Har det selv, men ser ikke poenget i hastigheten for min del. I praksis er de alle like raske, når man tar hensyn til fokushastighet osv. Hvor mye betyr egentlig forskjellen mellom 3 og 5 bilder i sekundet? Hvor ofte trenger man de to bildene ektstra? Til nå har jeg ikke sett et eneste bilde i bildkritikken hvor et bilde har vært muliggjort av 5 bilder i sekundet.

Dette er et ærlig spørsmål til dere som har valgt 20D p.gr.av hastigheten: Har dere noensinne vært i en situasjon hvor de to bildene har vært alfa og omega for resultatet?

En annen sak er at AF er raskere på 20D enn 350D. Det er et mye bedre argument.

Når det gjelder støy, så lurer jeg på om hvilket kamera som har minst støy av D50 og 350D. For meg virker det som om D50 har helt rå egenskaper på iso 1600.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...