Gå til innhold

Problem! d70s og 30d

Anbefalte innlegg

Det med valg av brennvidde til makro avhenger vel av hva man skal ta bilder av. Er det levende små kryp, så er 105-150mm mest egnet. Hvis det er av planter eller døde gjenstander, så går det like greit med en 50mm makro. Personlig ville jeg valgt en 60mm, for innsekter og annet kryp ikke er på min meny (he he, i dobbelt betydning). Lengre brennvidder krever ofte stativ, og en 60mm er perfekt portrettbrennvidde også. Leica har altid hatt 90mm som portrettbrennvidde, og det er ikke uten grunn. Andre har naturligvis andre preferanser. Trådstarter bør kanskje klarlegge hvilke type makro han planlegger å ta.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
...for innsekter og annet kryp ikke er på min meny...

5842862[/snapback]

Oooh - endelig en meningsfelle! ;)

Har tatt tusenvis av makrobilder men har fremdeles til gode å ta bilder av insekter/kryp, skjønner ikke helt fascinasjonen som enkelte har med dette - det er jo folk som omtrent aldri tar bilde av noe annet med macroen sin.

Så nå har det nesten gått sport i at jeg IKKE skal ta insektsbilder i det hele tatt noen gang, men aldri si aldri. Jeg sitter forøvrig på en 105mm Sigma, så hvem vet; kanskje jeg faller for fristelsen til noe insektaktig denne sommeren.

PS: Ikke ment som noen nedrakking på insektsfolket, men det er jo en del som nærmest setter likhetstegn mellom macro og insekter og aldri prøver på noe annet, og det er jo litt kjedelig. Har du sett en flue/veps/edderkopp har du sett dem alle.

Endret av Doogle
Lenke til kommentar

Det er jo en utrolig vanskelig disiplin, og det er veldig få som får profesjonelle reslutater. Det skremmer bort meg.

Profesjonelle innsektfotografer pleier forresten å bedøve insektene først med å fryse dem ned med samme type spray man bruker på idrettskader, eller røyk av forskjellig art. For min del blir det litt mye styr å dope ned mine "portrett-objekter", så jeg står over.

Hva gjør dere som får det til, når dere skal få en flue til å posere for dere?

Ps: Jeg har sett mange spennende bilder av innsekter, og det ser ikke lett ut.

Lenke til kommentar

Dersom jeg kan få komme med et forslag, det er ikke Nikon eller Canon.

Men Konica Minolta Dynax 7D.

Med kit-objektiv 18-70mm (3,5-5,6) får du dette til 6999,- hos Japan Photo. Kameraet har innebygd bildestabilisator.

Minolta AF 70-210mm f/4 går for ca $150+ på Ebay inkl porto dvs ca 1300,- inkl mva.

Da har du fortsatt penger til Tamron AF 90mm F/2.8 kr 4000,- eller Sigma 105 mm F/2.8 EX DG 3200,-

Fortsatt vil du ha penger til overs som kan brukes på å oppgradere

normalzoomen.

Til Nikon og Canon folket som vurderer vidvinkel så vil jeg anbefale at dere kikker nærmere på Tokina ATX 4,0/12-24mm Pro DX C/AF som har fått svært gode tilbakemeldinger. Desverre er den ikke kommet med Minolta fatning enda, men jeg håper den kommer når Sony begynner å selge dSLR med Minolta fatning i bøtter og spann.

Les forskjellige anmeldelser her:

http://www.nikonians.org/html/resources/ni...tout/index.html

http://www.thkphoto.com/products/tokina/test_article.html

http://www.photographyreview.com/cat/lense...rx.aspx#review0

http://www.slrgear.com/reviews/showproduct...2/cat/33/page/1

Endret av kimare
Lenke til kommentar
Desverre er den ikke kommet med Minolta fatning enda, men jeg håper den kommer når Sony begynner å selge dSLR med Minolta fatning i bøtter og spann.

5844315[/snapback]

Hva skjer hvis Sony bestemmer seg for 4/3 standarden på sitt dSLR? Det er vel ikke usannsynlig siden Panasonic akkurat har gjort det samme i samarbeid med Olympus. Leica er også involvert i dette samarbeidet. Vil velge å ikke anbefale KonicaMinolta DSLR akkurat nå. Hele dSLR produksjonen er nedlagt. Importøren er i Sverige, men hvor lenge vil det være support? Hvor lang tid tar det før Sony har kameraet klart? Det er etter min mening sannsynlig at Sony har overtatt KonicaMinolta dSLR virksomhet på grunn av kompetansen og produksjonkapasiteten de innehar. og ikke et ønske om å produsere KM optikk eller kamera.

Endret av brainware
Lenke til kommentar

Sony har historie med å kjøpe opp produsenter for å få tilgang til deres patenter, i steden for å måtte betale lisens. Mest kjent i så måte var oppkjøpet av Ericsson. De trengte ikke ekspertisen, men de ønsket ikke å betale lisens for bruk av visse protokoller i GSM-systemet.

Årsaken til at de har kjøpt KM, er for å få tilgang til patentene. De bryr seg lite om skjebnen til de ansatte ingeniørene. En ting er sikkert, de har offisiellt tatt på seg oppgaven å yte support fra og med i morgen.

Lenke til kommentar

Har trådstarter tatt en avgjørelse på kameraene og objektiv? Sitter selv frustrasjon og lurer på hva i all verden jeg skal kjøpe. Ikke er jeg sikker på hva jeg vil ta bilder av heller, men det er antageligvis mest bybilder (sceneries), men også mennesker. Ikke så mye skikkelige portretter, men mennesker i dagligdagse situasjoner. I tillegg vil det bli brukt til å ta bilder av ulike produkter og på messer og slikt. Har aldri hatt speilrefleks, men neste uke flytter jeg til Japan og da skal jeg endelig brenne av tusenvis av hardt opparbeidede kroner på kamera etter år med digitale kompaktkamera, hvor jeg har savnet mulighetene til å gjøre mer enn å knipse i vei. Først kikket jeg på 350D, men etter å ha overbevist meg selv om at det blir for lite rent fysisk er det D70s og 30D jeg lurer på...

Vurderer dette, i likhet med trådstarter (?):

Canon 30D-kit med EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM): ca. pris i Japan kr 11 350,-

Nikon D70s (kun hus) og AF-S DX VR Zoom Nikkor ED 18-200mm F3.5-5.6G (IF): total ca. pris i Japan kr 9600,-

Jeg ser for meg at jeg vil ha behov for vidvinkel for å fotografere en del i Tokyo, og inne på messeområder, og innendørsbilder generelt. Det vil også bli mest utendørsbilder, men både natt og dag.

Tipper det er en del som leser det jeg skriver nå og håpløst himler med øynene, men jeg har aldri eid et speilreflekskamera, og objektiver, osv. Jeg er rett og slett rookie. Med tanke på det økonomiske og kvaliteten på kameraet tenker jeg som så at jeg gjør en kraftig investering her som jeg kan ha mye glede og praktisk utbytte av i forbindelse med jobb og hobby. Som trendspeider vil jeg kunne rapportere skikkelig med gode bilder av produkter, samtidig som jeg vil kunne leke meg på fritiden med bilder av mennesker og arkitektur. Templer, parker og slikt er heller ikke uaktuelt å fotografere. Uansett er jeg ikke langt unna å kjøpe 30D fordi jeg har et håp om at dette skal være en investering jeg kan nyte godt av i mange år med nye objektiver etterhvert. D70s virker ikke like fremtidsrettet, og på en annen side er det kanskje ikke noe spesiell grunn til å ta denne fremfor D50?

Hvis noen har anledning og ønske om å reflektere litt på det jeg tenker her setter jeg veldig pris på det.

Edit: Denne artikkelen tar for seg Nikon-objektivet som et objektiv til D200. Så hvordan er det egentlig å sette dette på D70s? Er det overkill? Vil det fungere godt? Er litt usikker på hva jeg skal tenke på her.

Endret av Nobu
Lenke til kommentar

Dette blir litt gjentakelse, men ok. Det er ikke overkill å ha verdens dyreste objektiv på en D70s, men det er overkill å bruke D200 på plastrøret som følger med D50. Optikken vil altid ha mest å si på bildekvaliteten, etter prinsippet garbage in, garbage out.

Lenke til kommentar
Sånn, du får heller komme med flere spørsmål hvis det skulle være mer du lurer på! ;)

5842649[/snapback]

Tusen takk kak! Det hjalp ;)

I mellomtiden har jeg vært i Ålesund og fått tatt på et D70s kamera. Jeg fikk god følelse, og følelsen av kvalitet lå virkelig i objektivet også.

Det begynner å se ut som om valget faller på D70s, så nå må vi bare få bestemt oss for hvilke objektiv og evt. ekstrautstyr vi skal ha.

Lenke til kommentar
Trådstarter bør kanskje klarlegge hvilke type makro han planlegger å ta.

5842862[/snapback]

Der har du litt av problemet mitt. Jeg har ALT på min meny, og jeg spiser det meste (i dobbel forstand!) Men skal jeg tenke tilbake i tid hva jeg tar makrobilder av er nok dette for det meste blomster/planter/objekter -- ikke så mye insekter --

Om dette er fordi jeg ikke har hatt tålmodigheten til å finne de aktuelle insektene, eller fordi jeg ikke er så interessert i insekter, skal jeg ikke si helt sikkert. Det er mulig det handler om latskap/tid.

Men seriøst; for det meste blir det nok blomster/planter og objekter.

Lenke til kommentar

Nobu: Vi er i samme båt. Jeg har også begynt på scratch her - med null peiling i utgangspunktet. Jeg har heller aldri hatt et speilrefleks før-

.. og etter å ha lest diverse reviews, fant også jeg Nikon 18-200 linsa interessant (du tenker på Nikon Zoom 18-200 VRII sant?) Den er jo ikke verdens dyreste objektiv som en sier.. selv om den koster litt.

Lenke til kommentar
I mellomtiden har jeg vært i Ålesund og fått tatt på et D70s kamera. Jeg fikk god følelse, og følelsen av kvalitet lå virkelig i objektivet også.

5848013[/snapback]

Fordelen med Canon derimot er at det er nesten ingen beviselig forskjell på billedkvalitet med de forskjellige prosessorene til 350D, 20D, 30D og 1DMkII på rundt 8- 8,2 Mpix, - mens det på Nikon's kamera er store forskjeller mellom den etterhvert utdaterte 6,1 Mpix bildebrikken, og de nye 10,2 Mpix brikkene til D200.

Forskjellene på Canon kamera ligger mest i brukeregenskaper og bygg- og kapasitetskvaliteter. Nikon på sin side har kanskje mer kvalitet i D50 og d70 serien sammenlignet med 350D, mens derimot 20D og 30D ligger langt over D70 igjen. 20D og 30D har eksempelvis mulighet for serietagning med 5 bilder/sek mot 3 bilder/sek for D70 og 2,5 bilder/sek for D50. 30D har i tillegg fått en ny lukker som plasserer kameraet mer mot proffsegmentet enn 20D, samt en del andre forbedringer. 20D har blitt satt ned over 3000 kr i løpet av noen måneder og er i praktisk fotografering nesten identisk med 30D.

Lykke til med valget !

Lenke til kommentar
Nobu: Vi er i samme båt. Jeg har også begynt på scratch her - med null peiling i utgangspunktet. Jeg har heller aldri hatt et speilrefleks før-

.. og etter å ha lest diverse reviews, fant også jeg Nikon 18-200 linsa interessant (du tenker på Nikon Zoom 18-200 VRII sant?) Den er jo ikke verdens dyreste objektiv som en sier.. selv om den koster litt.

5848074[/snapback]

Jo, det stemmer, VRII.

Det som trekker meg mot Canon er hastigheten. I følge en fotoforhandler (husker ikke hvor dette var, men i Oslo, samme gate og side som Clas Ohlson tror jeg) var Canon kjappere, forutsatt at det ble brukt USM-optikk? Ikke flå meg hvis jeg har oppfattet feil nå.

Det andre argumentet da, for Nikon er at jeg ser ut til å få et mye bedre objektiv med kameraet, til lavere pris. Når jeg så lenken om 20D vs D70 til brainlink tenkte jeg "Ok, 30D blir det" (forutsatt at dette ikke faktisk er dårligere), men så tenker jeg på optikken også. Fikk ikke med meg hva slags objektiv som var brukt i den testen der, og det må jo ha hatt noe å si? Husker fotoforhandleren nevnte at AF-S-objektiv(et) var det som måtte til for å komme opp i like gode bilder på Nikon-kameraet. Nå aner jeg jo ikke hva det faktisk vil si, selv om jeg har funnet objektivet, men jeg tar jo med meg det jeg hører (han visste forøvrig at jeg ikke skulle kjøpe der og da, så jeg tror ikke det var noe salgspress ;). Rimeligere pakke med Nikon = mer ekstrautstyr, også.

Utover det tenker jeg at 30D-kiten egentlig er en VELDIG bra pakke med et godt objektiv (ikke disse søppelsakene man får med i kiten til 350D eller den billigste 30D-kiten). Er det imidlertid noen som kan si noe om dette objektivet? Altså EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM.

Valgets kval! >_<

Endret av Nobu
Lenke til kommentar

Okay gutter (og jenter?), nå har saken tatt en litt ny retning.

Det viser seg at jeg kan kjøpe et 20D hus for 8000 fra en kamerat. Da følger en 2gb canon brikke med (ikke ultra extreme III brikke..!) Kameraet er lite brukt, og jeg stoler på "urørt-heten" siden jeg kjenner selgeren godt.

Nå har jeg et annet hus som alternativ... er det noen lure objektivvalg jeg kan gjøre nå- utenom de jeg allerede har vurdert?

Lenke til kommentar

Jeg har regnet litt på budsjettet og kommet fram til følgende. Som dere vet fra før, hadde jeg satt opp en pakke med Nikon d70s:

- Nikon D70s kun kamerahus

- Sigma 105mm

- Sigma 17-70mm

Total pris: 13 568,-

Med dette 20D kameraet og samme objektivene, kommer jeg fram til 12 295,- noe som gir meg 3 700,- til kamerabag, stativ, evt. blits eller lignende. (Det blir 12 295 selv om det høres veldig rart ut -- men dere får bare stole på meg - det ligger en forklaring bak det).

Så bottomline: Velger jeg Canon EOS 20D fra en kamerat i stedet for Nikon D70s - men med samme sigma objektiv - sparer jeg 1273 kroner (nå kan det hende jeg må bruke de pengene til å kjøpe et ultra extreme III 2gb kort siden det medfølgende kortet er for treigt, men dere skjønner tengingen)

Er dette da helt - og uten tvil det beste valget?

Lenke til kommentar

Der er jeg helt enig, men jeg vet ikke hva et 20D koster nytt i dag. Bruktprisen avhenger jo av nypris, og jeg mener å ha sett 20D til samme pris nytt i disse dager (men uten minnekort, men slikt koster jo ikke så mye i dag). Er det samme kompis som skal bytte til 30D? Hvorfor vil han bytte, hvis han likevel tar så få bilder med det han har?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...