Gå til innhold

Kreditorer nowadays. Verre enn noensinne

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er som mange andre en fattig arbeider som sliter hardt for mine penger. Og det er ikke alle regningene jeg klarer å betale hver måned. Men jeg prøver ekstremt hardt.

Saken er at jeg synes det er blitt en svært markant forverring av friheten diverse finansselskaper kan ta seg.

Det er blitt blitt kortere frister på purringer virker det som. Og det er ikke lenger 3 purringer - så innkasso. Men 2. Noen prøver seg til til og med på 1.

Gebyrene blir bare rarere og rarere.

Skriver du til selskapet og forklarer din situasjon er det ikke mye positivitet å møte. Derimot er det en vegg av umulighet og pessimisme. Løsninger og forståelse for at det sitter faktisk en menneskelig jævel med lommeboka si på vidt gap og betaler så det går på helsa løs finner du ei. Forklarer du dette er det ikke noen som bryr seg likevel.

Viktigere å tenke på hva man skal ha til kaffen i matpausen enn hva man kan gjøre for å hjelpe dem som sliter.

Verst er nok Hafslund og lånekassen som glimrer med sitt fravær i menneskelighet og forståelse. Der sitter roboter med bare "nei"-svar innspilt og negavitetsprogram kjørende. Selvtenking og initativ til løsning er ikke nevnt i den store sorte boken man alltid må forholde seg slavisk til. Dermed fins det ikke..

"Nei det går ikke, nei det kan vi ikke, nei det er umulig, nei, nei, og atter nei"

Hvor er det blitt av dem som skal beskytte oss nordmenn i dette samfunnet fra kapitalistsvin som dette? Det tar jo aldeles helt av med en helt vanvittig bemerkelsesmessig oppblomstring av finansselskaper og innkrevingsnemder. Og de er ikke lite frekke heller.

Kjell_Magne_Bondevi_169548c.jpg

Mens storkarene sitter på stortinget og ruller sine importerte sigarer og tenker hvor meget de elsker sin egen stemme - og når de snarest kan få stå foran en forsamling igjen om prate tullprat i sitt favorittstemmeleie til måpende tilhengere?

Når skal den norske regjering ta tak i den grove utnyttelsen som blomstrer opp her i Norge?

* Undres *

Endret av Patience
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med "Tæring etter næring"?

Regninger skal betales senest ved forfall. Allerede når kreditor må purre 1. gang påløper utgifter. Normalt er de faktiske utgiftene ved å følge opp en ikke betalt regning samt sendt ut et ekstra betalingsvarsel over 100 kroner.

Lenke til kommentar
Hva med "Tæring etter næring"?

Regninger skal betales senest ved forfall. Allerede når kreditor må purre 1. gang påløper utgifter. Normalt er de faktiske utgiftene ved å følge opp en ikke betalt regning samt sendt ut et ekstra betalingsvarsel over 100 kroner.

5835142[/snapback]

Litt smånaivt svar, men generelt korrekt.

Men prøv å sette tæringen etter næringen når du blir veltet av uforutsette ting som at boligselskapet ditt har gjort feil med målernummeret ditt. Og du må betale en baksmell på over 10.000,- kroner.

Nøkkelen er selvsagt sparing. Men min konto var desverre tom.

Lenke til kommentar

Er dessverre blitt slikt at hvis man ønsker seg forståelse og lojalitet her i livet så skaffer man seg en hund, dog ingen hjelp mot pengerproblemer...

Er faktisk flere som klager over behandlingen man får hos de virkelig store aktører

hva gjelder "forståelse"

ps. lykke til...

Lenke til kommentar

Slik går det når vi har et så høyt skattenivå her i landet at vi betaler andres regninger før vi betaler våre egne. Det er ikke kapitalistenes skyld, for de vil gjerne ha lavere skatter så folk har muligheten til å klare seg selv også, og ikke bare se at mer enn halvparten av det de tjener blir brukt til å sy puter under armene på andre, ofte folk som ikke jobber selv, og som får alle regninger betalt av staten, eller det vil si de som jobber og må betale sine egne.

Lenke til kommentar
Hm, jeg har gernelt sett fått et inntrykk av at lånekassen pleier å være veldig behjelpelig med å utsette betalinger. Hva var det de ikke ville hjelpe deg med?

5836898[/snapback]

Det kommer litt an på hvem man møter i den andre enden.. ;)

Lenke til kommentar
Verst er nok Hafslund og lånekassen som glimrer med sitt fravær i menneskelighet og forståelse. Der sitter roboter med bare "nei"-svar innspilt og negavitetsprogram kjørende. Selvtenking og initativ til løsning er ikke nevnt i den store sorte boken man alltid må forholde seg slavisk til. Dermed fins det ikke..

"Nei det går ikke, nei det kan vi ikke, nei det er umulig, nei, nei, og atter nei"

Hvor er det blitt av dem som skal beskytte oss nordmenn i dette samfunnet fra kapitalistsvin som dette? Det tar jo aldeles helt av med en helt vanvittig bemerkelsesmessig oppblomstring av finansselskaper og innkrevingsnemder. Og de er ikke lite frekke heller.

5834427[/snapback]

Hvorfor skal man alltid skylde på kapitalismen? Dette er jo et større problem i det offentlige, der man er monopolister som ikke har behov for å tilfredstille 'kunden', fordi man uansett har all makt, og der de ansatte er bundet på hender og føtter av et rigid system som ikke tillater dem å tenke selv, og på den måten skaper roboter som er mer opptatt av å få unna bunken med jobb og komme seg ut døre kloken fire, enn de er av å faktisk hjelpe folk.

Hver eneste gang jeg er i kontakt med det offentige så opplever jeg det samme. Man er et nummer i rekken og paragrafrytterne kommer med sine one-size-fitts-all løsnnger og generelt ingen er egentlig spesielt inteessert.

En privat bedrift derimot, der de ansatte har frihet til å tenke litt selv, og der bedriften er avhengig av fornøyd kundemasse for å overleve i lengden, der finner man mye oftere velvilje og forståelse.

Så slutt å skylde på kapitalismen for alt som er galt. Behov for å spare penger og bruke ressurser fornuftig har ikke noe med kapitalisme å gjøre. Det behovet vil alltid eksistere. Det finnes selvsagt mange kapitalisters som gir blaffen i andre enn seg selv, men sosialismen skaper også et kalt og kynisk smafunn der man overlater medmenneskeligheten til et offentlig byråkrati som gir enda mere faan i den enkelte.

Lenke til kommentar

5834427[/snapback]

Hvorfor skal man alltid skylde på kapitalismen? Dette er jo et større problem i det offentlige, der man er monopolister som ikke har behov for å tilfredstille 'kunden', fordi man uansett har all makt, og der de ansatte er bundet på hender og føtter av et rigid system som ikke tillater dem å tenke selv, og på den måten skaper roboter som er mer opptatt av å få unna bunken med jobb og komme seg ut døre kloken fire, enn de er av å faktisk hjelpe folk.

Hver eneste gang jeg er i kontakt med det offentige så opplever jeg det samme. Man er et nummer i rekken og paragrafrytterne kommer med sine one-size-fitts-all løsnnger og generelt ingen er egentlig spesielt inteessert.

En privat bedrift derimot, der de ansatte har frihet til å tenke litt selv, og der bedriften er avhengig av fornøyd kundemasse for å overleve i lengden, der finner man mye oftere velvilje og forståelse.

Så slutt å skylde på kapitalismen for alt som er galt. Behov for å spare penger og bruke ressurser fornuftig har ikke noe med kapitalisme å gjøre. Det behovet vil alltid eksistere. Det finnes selvsagt mange kapitalisters som gir blaffen i andre enn seg selv, men sosialismen skaper også et kalt og kynisk smafunn der man overlater medmenneskeligheten til et offentlig byråkrati som gir enda mere faan i den enkelte.

5837109[/snapback]

Mener du altså at invest og finansselskapene ikke har kapitalistiske hensikter?

Lenke til kommentar

5834427[/snapback]

5837109[/snapback]

Mener du altså at invest og finansselskapene ikke har kapitalistiske hensikter?

5842735[/snapback]

Selvfølgelig vil selskapene tjene penger.

Det kan man ikke nekte for.

Men selskaper som lettere kan bli byttet ut vil jo i hvertfall prøve å gjøre noe for å beholde deg som kunde.

Hafslund Nett har jo et naturlig monopol, noe annet hadde ikke vært mulig.

Hafslund Nett har faktisk også inntektsbegrensninger fra statens side...

Endret av Lomz
Lenke til kommentar
Litt smånaivt svar, men generelt korrekt.

5835751[/snapback]

Dette er ikke så naivt som du tror. Jeg har venner som alltid kommer i kjedelige økonomiske situasjonermed inkasso m.m. Disse vennene har intet problem å brenne av flere tusen på byen i løpet av weekenden, samtidig som regningene hoper seg opp uåpnede. pengene de sløser bort kunne hjulpet dem å få styr på økonomien.

Andre bekjente har egentlig god råd. Det vil si rikelig til å betale regninger. Allikevel venter de til de får purringer og ekstra omkostninger før de betaler.

Ovenfor en gitt kreditor kan det være greit å ha en god betalingshistorikk. Da er det alltid letter å en ordning når man er i knipe. Men ordningen må være akseptabel for kreditoren også.

Det eneste naivi i mitt innlegg var å benytte tallet 100 i forbindelse med utsendelse av betalingsvarsel. Tallet er nok høyere en dette. Næringslivet regner med at reelle omkostninger (arbeid etc etc) ved å betale en faktura lå på 75 kroner og det var bortimot 10 år siden.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke firmaene har blitt verre. Men problemet deres er alle de som IKKE betaler regningene.

Når det gjelder inkasso så er ikke dette nødvendig i det hele tatt av firmaene. Se på det som en ekstra service.

Jeg har ikke hatt problemer med noen selskap. Men da har jeg ikke spurt om utsettelse heller.

Men kan nevne at jeg glemte å betale en regning hos NetCom (trodde jeg hadde lagt den inn), de bare sendte den med på neste regning uten noe form for purring. Kjempesnilt :D

Vet om en som satte seg langt ned i Inkassogjeld. Foreldrene ville hjelpe han og tok opp et stort lån. Like etterpå så starter han igjen å søke på kredittkort gjeld. Som han sa, så fort jeg har betalt så forsvinner også betalingsanmerkningene :(

Slike som han som ødelegger for de som er redelig og betaler for seg. Mange som ikke har fått med seg først regninger så fornøyelser.

Problemet i dag er vel at betalingsanmerkninger forsvinner altfor fort. skulle vært der i to år minst.

Lenke til kommentar

Husk at bedrifter også har regninger som skal betales innen frister og er derfor avhengig av å ha inntekten på plass i tide.

Det første man lærer i økonomien er at Resultat = Inntekter - Utgifter. Det betyr at jo flere som ikke betaler jo mindre vil bedriften ha til å dekke utgiftene sine, som igjen kan føre til et negativt resultat over sikt. Negativt resultat kan igjen fort føre til konkurs. Nei en bedrift går ikke konk av at en person ikke betaler, men den kan fort gå i underskudd på at 1000 mennesker gjør det.

En bedrift skal ikke måtte slite fordi noen av kundene sine ikke klarer å begrense pengebruken til det høyst nødvendige. En tur på byen hver helg f.eks. er det første som kan kuttes ut for å klare å betale regningene sine.

Om bedrifter har blitt "verre" tviler jeg ikke på. Pga at verden har utviklet (og utvidet) seg har vanlige bedrifter mindre margin å gå på økonomisk. Å ikke få inn en liten inntekt er kanskje det som avgjør om firmaet klarer å holde lave priser eller klarer å gå i det hele tatt.

Endret av invictus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...