Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Deaktivere DHCP i XP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du mener å deaktiver det å motta ip adresse fra en dhcp.

Da åpner du nettverks tilkoblinger under kontrollpanel. Høyreklikker egenskaper til nettverks enheten du vil ha fast ip på.

I lista under general blar du ned til tcp/ip og egenskaper til den. Der velger du om du skal ha ip fra dhcp eller sette statisk ip og dns.

Lenke til kommentar
Vel, åssen har du klart å få på den?

5835006[/snapback]

Den er på som standard. Satt opp en win xp maskin som gateway en gang. Et nettverkskort for oppkobling til ISP, og et annet for lokalt nettverk. Med brokobling over disse, delte den ut IP-adresser. Men spørsmålet er altså hvordan jeg skal få deaktivert denne funksjonen?

Lenke til kommentar

Dersom man setter opp Windows(2000/XP) til å dele ut en internett-oppkobling(PPPoE eller modem/ISDN) vil en DHCP-server tjeneste starte, og den vil dele ut ip-adresser til klienter.

Eg har ikke prøvd, men eg vil tro det skal holde å slå av at den deler oppkoblingen.

Lenke til kommentar

Enkelt og greit, det går ikke. DHCP serveren er en del av IIS og aktiveres automatisk hvis du deler en internett-oppkobling.

Jeg lette langt om lenge for å finne en måte å drepe tjenesten på, men har enda ikke funnet noe.

Lenke til kommentar
Brokobler du to tilkoblinger med dynamisk IP på begge tilkoblingene så vil maskinene i nettverket få tildelt IP fra ISPen din via gatewayen...er ikke gatewayen selv som gjør dette.

Dette er iallefall hva jeg har opplevd.

5837631[/snapback]

Eksternkoblinga (altså den til ISP) var satt opp med statisk IP.

Internkoblinga tror jeg også var satt opp med statisk (Kanskje vanskelig med dynamisk her ja :p) Da delte den ut IP til de andre maskinene på lokalnettverket i serien 192.168.0.x

Noe som dette: ISP --- EksternNIC => InternNIC --- KlientPCer

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Herregud... det ER DHCP SERVER i windows xp, og den aktiveres først hvis du deler en dialup tilkobling. Vet ikke om det gjelder hvis du deler en bredbåndstilkobling også, men det aner meg.

Du kan prøve følgende i et kommanduvindu: net stop "dhcp server"

-J-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...