c-audio Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Hvordan deaktiverer man DHCP-serveren i Win XP? Lenke til kommentar
deleder Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Klient eller server? Er vel ikke noe DHCP-server i XP. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Du mener å deaktiver det å motta ip adresse fra en dhcp. Da åpner du nettverks tilkoblinger under kontrollpanel. Høyreklikker egenskaper til nettverks enheten du vil ha fast ip på. I lista under general blar du ned til tcp/ip og egenskaper til den. Der velger du om du skal ha ip fra dhcp eller sette statisk ip og dns. Lenke til kommentar
c-audio Skrevet 29. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2006 Klient eller server? Er vel ikke noe DHCP-server i XP. 5834310[/snapback] Jo, det er det. Lenke til kommentar
deleder Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Vel, åssen har du klart å få på den? Lenke til kommentar
c-audio Skrevet 29. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2006 Vel, åssen har du klart å få på den? 5835006[/snapback] Den er på som standard. Satt opp en win xp maskin som gateway en gang. Et nettverkskort for oppkobling til ISP, og et annet for lokalt nettverk. Med brokobling over disse, delte den ut IP-adresser. Men spørsmålet er altså hvordan jeg skal få deaktivert denne funksjonen? Lenke til kommentar
torean Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Det er ikke innebygget DHCP server i XP! Hvilke ip adresser var det den delte ut?? 169.X.X:X? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Dersom man setter opp Windows(2000/XP) til å dele ut en internett-oppkobling(PPPoE eller modem/ISDN) vil en DHCP-server tjeneste starte, og den vil dele ut ip-adresser til klienter. Eg har ikke prøvd, men eg vil tro det skal holde å slå av at den deler oppkoblingen. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Enkelt og greit, det går ikke. DHCP serveren er en del av IIS og aktiveres automatisk hvis du deler en internett-oppkobling. Jeg lette langt om lenge for å finne en måte å drepe tjenesten på, men har enda ikke funnet noe. Lenke til kommentar
ventrec Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Sikker på at det ikke var ISPen som delte ut ip-adresser når du hadde satt opp datamaskinen som gateway? Lenke til kommentar
ozone Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Jeg har oppdaget at hvis man setter den faste IP på LAN kortet til noe annet enn default (192.168.0.1) så deles ikke lenger ut IP-adresser! Så sett f.eks. 192.168.99.1 du, og tilsvarende på klientmaskinene... Lenke til kommentar
c-audio Skrevet 30. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2006 Mye fram og tilbake her. Jeg er _helt_ sikker på at det var den maskinen som delte ut IP-adresser. I serien 192.168.0.x. Lenke til kommentar
Spinner109 Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Brokobler du to tilkoblinger med dynamisk IP på begge tilkoblingene så vil maskinene i nettverket få tildelt IP fra ISPen din via gatewayen...er ikke gatewayen selv som gjør dette. Dette er iallefall hva jeg har opplevd. Lenke til kommentar
Christian. Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Det er en DHCP server i Windows XP som deler ut IP-adresser om pcen ikke finner en DHCP server eller IP-adresse ikke er satt opp i settings på nettverkstilkoblingen. Lenke til kommentar
c-audio Skrevet 30. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2006 Brokobler du to tilkoblinger med dynamisk IP på begge tilkoblingene så vil maskinene i nettverket få tildelt IP fra ISPen din via gatewayen...er ikke gatewayen selv som gjør dette. Dette er iallefall hva jeg har opplevd. 5837631[/snapback] Eksternkoblinga (altså den til ISP) var satt opp med statisk IP. Internkoblinga tror jeg også var satt opp med statisk (Kanskje vanskelig med dynamisk her ja ) Da delte den ut IP til de andre maskinene på lokalnettverket i serien 192.168.0.x Noe som dette: ISP --- EksternNIC => InternNIC --- KlientPCer Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Sikker på at det ikke var ISPen som delte ut ip-adresser når du hadde satt opp datamaskinen som gateway? 5837072[/snapback] dette er ikke teknisk mulig hvis de er på forskjellige nett Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 Herregud... det ER DHCP SERVER i windows xp, og den aktiveres først hvis du deler en dialup tilkobling. Vet ikke om det gjelder hvis du deler en bredbåndstilkobling også, men det aner meg. Du kan prøve følgende i et kommanduvindu: net stop "dhcp server" -J- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå