espenskeie Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Jeg har ikke verdens beste kunnskaper om nettverk, så her står jeg fast... Har et Wistell modem som jeg har brukt i lang tid, funker helt topp. Men nå har jeg nettopp kjøpt NetGear WGR614 sender, med NetGear SG111 v2 mottaker. Jeg har koblet dette riktig, bommet kanskje litt med rekkefølgen av kablene og strøm, men synes ikke det burde være SÅ kritisk, har restartet et par ganger og gjort det på nytt igjen og igjen. Laptopen som har USB mottakeren, finner IKKE nettverk. Den stasjonere PC'en som er tilkoblet med tlfkabel ut fra LAN4, finner heller ikke nettverk. Jeg har deaktivert firewall, men ikke åpnet opp noen nye porter. Det virker på lysdiodene som at routeren får signaler fra modemet, da det blinker jevnt der. Og det lyser på LAN4 kanalen, som da skulle indikere at det sendes signaler ut. Tar imot alle gode råd med stor takk. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Har du statisk IP eller DHCP på den stasjonære (trådløst får vente)? I windows sjkker du med noe sånt som Kontrollpanel->Nettverkskort->Egenskaper Har modem ditt innebygget ruter? Det har iallfall den trådløse ruteren du har kjøpt. Du kan bare ha én aktiv ruter om gangen på nettet ditt. For å sjekke, kan du koble deg direkte til modemet sånn det var før (går ut fra det fungerer da) og gi oss resultatet av det under? Linux: ifconfig Windows: Start->Kjør->cmd->Enter og skriv ipconfig /all Lenke til kommentar
espenskeie Skrevet 30. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2006 (endret) Hei Har skrevet ipconfig/all på den stasjonære nå, får fram at IP routing enabled = no, DHCP = no, IP adressen min er dynamisk, det vet jeg av erfaring fra DC++, og så står det Subnetmask 255.255.255.255 På den bærbare så står det at IP routing = yes Ellers så har den bærbare et modem innebygd, som heter conexant 56k Det står bak på modemet jeg fikk fra internettleverandøren min at det er "DSL ROUTER" - kan det være en årsak til alle problemene? Endret 30. mars 2006 av espenskeie Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Det skal stå DHCP= yes (tror jeg, jeg bruker Linux), hvis du bruker dynamisk tildeling av IP. Statisk tildeling er mer avansert, så det bør unngås i begynnelsen. Hvis du går i Nettverk og finner nettverkskortet ditt, høyreklikker og velger Egenskaper, finner TCP/IP og klikker Egenskaper, står den da på dynamisk IP? Hva er IP-adressen din når du kobler direkte til modemboksen? Vi kan finne ut om modemet også er ruter på den måten. Det avgjør hvordan din nye ruter skal kobles til modemet. Lenke til kommentar
espenskeie Skrevet 31. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2006 (endret) Vet ikke helt om jeg finner Nettverk i kontrollpanel, fant noe som kanskje var riktig ved å høyreklikke på nettverksforb. og velge egenskaper, det virket som at den dynamiske ip'en der var riktig. Ellers har jeg funnet følgende info IP routing enabled: No IP adress: 84.49.101.26 DNS servers: 82.116.64.37 - 212.4.36.204 Har engelsk operativsystem, XP Pro... Vet ikke hvordan jeg får endret slik at det står DHCP = Yes...... når jeg skriver cmd og ipconfig..... Endret 31. mars 2006 av espenskeie Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 Får du en IP-adresse (ipconfig) på den stasjonære når du kobler routeren? Den skal være helt forskjellig fra den du har nå. Ikke koble routeren til modemet foreløpig. Hvis du ikke får IP, så bør du prøve å resette routeren, fordi router. Prøv også med kabel på den bærbar, så vi er sikker på at den bærbare og den stasjonære oppfører seg likt. Lenke til kommentar
espenskeie Skrevet 1. april 2006 Forfatter Del Skrevet 1. april 2006 har fått ordnet problemet, vet ikke helt hva det var... fikk en nabo til å gå inn i routeren og gjøre noen triks takker for at du tok deg tid til å svare ;-) ha en god helg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå