Pels Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 "å få bra karakterer" - er dette et poeng?Jeg vil heller si at poenget er å lære, forstå og kunne bruke kunskapen. Karakteren er nettopp der for å vise hvor mye du kan og ikke kan. Selvfølgelig kan man lure seg til en bedre karakter men en eller annen vurdering må man ha. Om jeg skulle ha en prøve i samfunslære i morgen, i tema X som jeg ikke kan så mye om fra før. Så vil om jeg får karakteren 3 eller 5 utgjøre om jeg gidder/har mulighet til å lese 1 time nå før jeg legger meg. Men jeg kan ikke stort mye mer om et par uker, fordet om. Hvis du absolutt vil lære mye så leser du mer og ikke bare pausen før. Følelsen av å få en 5 eller 6er er mye bedre enn å få stryk vel ? Det mangler bare vilje til alt. For at eleven skal lære, må den gjøre noe selv og ikke prøve å snike seg unna for å ha mer fritid. Stakars de som går ut av skolen med et karakterfritt system. De vil nok få jobb med en gang. Lenke til kommentar
pertm Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Det er mye som er "fucka" i Norsk skole, det er mye å forbedre. La meg skissere en del ting: Først, la oss avklare hva poenget med vurdering er. Jeg tar utgangspunkt i videregående. Er ikke uneig i det der fra hva jeg har hørt. Eksamen: Fungerer jo ikke i det hele tatt!? 1. Hva er poenget med eksamen? Intensjonen bak eksamen er at denne skal gi eleven rettsikkerhet i opplæringen, den skal "teste" om du har fått den opplæringen og vurderingen du har krav på. Ved å kunne sjekke kunskapene dine mot en ekstern sensor, så kan man se om standpunktkarakter står i henhold til eksamenskarakter. - Eksamen tester ikke standpunkt, den er ikke kontrollerende. Eksamen tester en så snever del av læreplana at det går i noen tilfeller ofte på flaks/uflaks. Standpunkt som læreren setter går på så mye mer enn kun det skriftlige. Man har ingen mulighet til å kontrollere denne. Læreren skal vurdere deg etter så mye, muntlig prestasjon i timene, innsats osv. Eksamen beskytter ikke mot trynefaktor, slik den er tenkt. Det er nå begrenset hvor mye en får testet på et par timer. Hvordan kan eksamen la vær å beskytte mot trynefaktor? Det er eksterne folk som retter dem. På eksamener på høgskoler og universitet står det ikke engang navn men bare et student nummer eller noe slikt. Jeg er litt usikker på hvordan det er på ungdomsskolen nå. 2. Eksamen står ikke til samfunnet. Skolen skal forberede deg på det videre liv, på arbeidslivet, på studier og høyere utdanning. HVOR er man avhengig av å spy opp alt man kan, iløpet av en dag. UTEN hjelpemidler, uten research uten gruppearbeid? Samfunnet etterlyser kildekritiske folk som er gode på samarbeid. Hvordan skal en få testet ut om en kan grunnleggende mattematikk f.eks uten bruk av kalkulator. Det er mulig men vil gjøre det mer komplisert fordi da må man gjøre det slik at det ikke er noen fordel å bruke kalkulator. Jeg har hatt fag der å bruke kalkulator ikke er noen hjelp selv om det er matematikk, men dette er ganske avansert og på høgskole/universitets nivå. Dessuten, hvor mange har ikke møtt opp på eksamen mens man er syk? Feber, forkjølelse, influensa? Neddopa og redusert. DET er mange. Uten å kunne dokumentere så mener jeg det ikke er dumt å estimere en 5-15% som har gjort dette. Har gjort dette selv en gang, men hvis jeg vil så kan jeg nok ta eksamen om igjen. Eneste problemmet er at da må jeg lese på et fag som jeg ikke har sett på mange år og ikke er interessert i å ta heller, hvis jeg finner ut hvilket fag det var. Det var noe høgskole greier. 3. FJERN eksamen. Alle på skolen i dag har tentamener. Heldagsprøver osv. Hvorfor det? Det står ingen plass i læreplanen at man skal ha det. Dette er for å forberede elevene på eksamen. Hvem har ikke hørt, "Dette må vi gjøre, for dere KAN/KOMMER til å få det på eksamen". For et genialt argument for å lære noe på skolen. OPPSUMERT: Eksamen fungerer ikke, det fungerer ikke etter intensjonen og er ikke lurt for skolen eller samfunnet. Det legger sterke føringer på opplæringen og gjør at elevene konstant forbereder seg på å prestere EN dag i løpet av året. Gled deg til du blir ferdig med vidergående, da hvis du fortsetter å studere så er da stort sett bare eksamen som teller. Det hener at andre ting som innleveringer eller gruppearbeid teller men ofte bare en hvis del av total karakteren Lenke til kommentar
simenss Skrevet 30. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2006 Som nevnt tidligere i tråden, karakterer slik vi har det idag er kun bra for EN (1) ting. Det er å sortere til videre utdanning. Er det godt nok argument? når man ser på alle bakdelene dette medfører.Kanskje det kunne vert løst på andre måter? 5836070[/snapback] For å velge ut hvem som skal komme inn på de forskjellige studiene må man ha en form for mattematisk vurdering (karakterer, poeng etc.). Om alle kun fikk et A4-ark med kommentarer om hvor flink/dårlig man var, hvordan skulle man da sortere hvilket av to A4-ark som skulle få studieplassen? Lenke til kommentar
morningstar665 Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 (endret) Snakk om typiske "puggefag"; man skal egentlig lære hva de forskjellige temaene går ut på, og IKKE huske tekstene helt ordrett uten å forstå hva de betyr. Sistnevnte kalles pugging. Og jeg mener sosialister har en skrudd oppfatning om hvordan sjefer er. Det fins arbeidsplasser som opererer med fleksitid, det fins yrker som gir deg f.eks. 2 uker med fri mot at man jobber sammenhengende i 2 uker. Fabrikkarbeidere får markant mye hjelp av de avanserte robotene idag mot for 200 år sida. Og derfor fins det organisasjoner i arbeidslivet som skal motverge misbruk/brudd på avtaler og arb.kraft så godt de kan. Hvis det ikke fantes mennesker som hadde kunnskap om roboter, så ville heller ikke fabrikkarbeidere fått så mye avlastning som de har i dag. Jeg avslutter VK2 denne våren og jeg har KJ, FY og MX og fortsatt har jeg masse tid til å spille spill og se på TV. Hvorfor? Fordi det fins noe som heter "arbeidsplanlegging/arbeidsfordeling". Sosialister klager over stress ditt og stress datt, samtidig vil de at alt skal være likt for alle. Husk at det er mange "arbeidere" (ansatte) i verden som tjener i millionklasse, så "arbeiderklassen" har det ikke så elendig som dere vil ha det til, særlig ikke i Norge som har trygdeordninger som sørger for at selv de LATESTE får mat på bordet. Jeg syns det er altfor mye å ta i hvis de skal kreve en kravløs skole. Og hvis man driter seg ut i eksamen så kan man faktisk ta den opp igjen. En annen ting er at de glemmer at Norge har faktisk en hel verden å forholde seg til. Hvordan ville de tatt seg ut i utlandet hvis de skulle hatt et så laber skolesystem i Norge? Jeg kan si med en gang; INGEN utenfor landegrensa ville hatt bruk for dere. Så kan dere føle dere lykkelige over å være ubrukelige. Endret 30. mars 2006 av morningstar665 Lenke til kommentar
warpig Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Er det morsomt å generalisere morningstar665? Sosialist her, og jeg mener som sagt før at det norske skolesymstemet er alt for dårlig allerede, jeg som har mer eller mindre har sovet meg gjennom skolen til dit jeg er idag, har oppnådd toppkarakterer, og jeg er ikke den eneste som har gjort det slikt. I Norge stiller man ingen krav til eleven, skolen blir styrt av de dårlige elevene, mens de gode ikke blir hørt. Elever pugger kun for å få gode karakter, ikke for å lære, jeg mener det beste hadde vært med stikkprøver som ikke ble varslet, slik hadde man sett hvem som ikke kunne noe, og hvme som kunne noe. Isteden for en karakter fra en til seks, så kunne man hatt "godtatt" og "ikke godtatt". Slik, hadde man enkelt sett hvem som faktisk kunne stoffet sitt, og hvem som ikke kunne det, uten at det ble så stort press om at man skulle få gode karakterer fra medelever (prestere for ikke å bli mobbet). Man burde også starte med eksamner allerede i åttende klasse, og viss man ikke bestod, ja da måtte man ta den klassen på nytt. Det vil si at man faktisk hadde en sjanse for å dumpe viss man ikke kunne stoffet sitt, slik hadde faktisk elevene begynt å jobbe. Lenke til kommentar
magicus Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 warpig: Jo tidligere vi innfører eksamener og karakterer jo tidligere vil klasseskillet bli skapt. De som er flinke på skolen og som kan stoffet og kjeder seg er enten ett geni, leser for mye og trenger å komme seg ut i verden eller har ressurspersoner i familien som hjelper de. De ressurssvake har ikke disse ressurspersonene eller biologiske forutsetningene for å gjøre det like bra på skolen. Derfor må skoleverket ta hensyn til de svakere stilte barna for å forhindre at de dropper ut av skolen eller gjør det dårlig. Dette handler om å ta vare på de svakere stilte i samfunnet. Fokuset må skiftes vekk fra karakterjaget og stresset rundt dette. Istedet burde fokuset være på å lære og å utvikle en kritisk tilnærmering til temaene hos barna og å utvikle barnas sosiale evner. En bra måte å gjøre dette på er å ha masse prosjektarbeid, div.sosiale arrangementer(skitur, klassetur etc). Rett og slett gjøre undervisningen til en lek! Dagens skolebarn trenger å bli motivert og få positiv tilbakemelding. Å øke kravene til elevene, få flere prøver, uanmeldte prøver etc er ett alvorlig tilbakeskritt. Vi må tenke fremover! Lenke til kommentar
warpig Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 (endret) warpig: Jo tidligere vi innfører eksamener og karakterer jo tidligere vil klasseskillet bli skapt. De som er flinke på skolen og som kan stoffet og kjeder seg er enten ett geni, leser for mye og trenger å komme seg ut i verden eller har ressurspersoner i familien som hjelper de. De ressurssvake har ikke disse ressurspersonene eller biologiske forutsetningene for å gjøre det like bra på skolen. Derfor må skoleverket ta hensyn til de svakere stilte barna for å forhindre at de dropper ut av skolen eller gjør det dårlig. Dette handler om å ta vare på de svakere stilte i samfunnet. Fokuset må skiftes vekk fra karakterjaget og stresset rundt dette. Istedet burde fokuset være på å lære og å utvikle en kritisk tilnærmering til temaene hos barna og å utvikle barnas sosiale evner. En bra måte å gjøre dette på er å ha masse prosjektarbeid, div.sosiale arrangementer(skitur, klassetur etc). Rett og slett gjøre undervisningen til en lek! Dagens skolebarn trenger å bli motivert og få positiv tilbakemelding. Å øke kravene til elevene, få flere prøver, uanmeldte prøver etc er ett alvorlig tilbakeskritt. Vi må tenke fremover! 5840240[/snapback] Jo, jeg er forsovet imot klasseskiller i ett samfunn, og jeg mener at alle mennesker er verdt like mye. Men, man må på en eller annen måte la de som kan stoffet få arbeide videre, mens de som ikke kan det må pugge til de kan det. Jeg mener det hadde vært positivt med litt tradisjonell skolegang slik vi hadde før, slik at folk kan dumpe, og må prestere. Uanmeldte prøver hadde vært et enormt fremskritt i dagens skole, man kunne silt ut de som ikke kunne det, og de som kunne det, de som ikke kunne det måtte få en form for spesialtimer helt til de kunne det de også. Og gjøre alt til en lek tror jeg ikke er positivt, da blir elevene slappe og umotiverterte, værre enn dem er idag. Vi trenger å stille større krav til hva vi skal lære bort til dagens elever, se på meg, jeg fikk bare 6 og 5 i norsk muntlig og skriftlig, likevell sliter jeg med en del skrivefeil, jeg mener at det deles ut for gode karakterer. Jeg har som sagt sovet med gjennom med toppkarakterer, og jeg mener det ikke er riktig. Still større krav! Endret 30. mars 2006 av warpig Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Dette er min mening. Metodene:Det er mange metoder rundt om i verden, men vestlige land bruker gift og elektrisitet - mens østlige og sørlige land bruker halshugging, prosjektiler eller henging. "Anth" mener at halshugging er den raskeste og minst smertefulle måten og henrette noen på, men dette er nok feil. Har sjekket mye rundt de siste årene av interesse for emnet, og etter mengder med filmer fra virkeligheten kan jeg med trygghet konkludere med at det tar både 2 og 3 slag før jobben er gjort. Skal ikke mye til for å se at det er veldig lite smerteløst. Elektrisk stol derimot skal i teorien være smerteløst, det er selve ritualet opp mot henrettelsen som er selve straffen der - i tillegg til å dø selvfølgelig. Tenker da på fukting av svamp, stropping til stol og tilskuere som sitter forventingsfullt og venter bak glass. Men i det øyeblikket man flipper bryteren, så skal man i teorien bli bevisstløs i løpet av et brøkdel av et sekund, når 2000v går igjennom hodet. Det ser vilt ut ja, men det er kun elektrisiteten som får muskler og nerver til å gå amokk. Det har vært ulykker med hoder som har tatt fyr og transistorer som har gått føyka så henrettelsen har vært mislykket med invalidisering av offeret - men dette har vært sjelden. Henging funker vær gang, det samme med kuler. "Videre skal det mye strøm til for å drepe et menneske, og tro meg... man føler hva som skjer en god stund før det er kveld. Det verste med elektrisk grilling er dog sekundene før det skjer. Når jævlene vanner svampen, skrur på topplokket og fester reimene. Da spiller det ingen rolle hva du har gjort. Ikke et menneske i verden har rett til å gjøre noe sånt mot et annet menneske." sier "anth". Vel, som sagt er jeg uenig. Det er en liten trøst for familien og en passende straff for de syke handlingene han har gjort. Hvorfor skal et slikt menneske få leve? Og skal du snakke om smertefull straff - så er vel resten av livet på isolat (som skjer i USA) værre enn døden vil jeg annta. 5830049[/snapback] Noe av pointet med de brukte metodene i dag(Dette tror jeg) Er vel at liket skal være helt og ikke skadet. Ikke spesielt herlig å få et lemlestet lik. Dette er helt seriøst. Vil da ha et lik som bare har blitt tilsatt strøm/gift eller et uten hode eller med kulehull? Vanskelig å kunne sørge over en man elsket på den måten. Dessuten er vel Gift og Elektrisitet de mest brukte i USA Nei til dødsstraff, under tvil. *Det koster mer å henrette noen i et rettssamfunn enn det gjør å ha dem i fengsel på livsstid *Faren for å henrette uskyldige er uakseptabel *Dødsstraff er ikke forenelig med vårt humanistiske samfunn 5833718[/snapback] totalt enig! Lenke til kommentar
Kultom Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Syntes det er helt greit jeg, men syntes det burde bare være.. slik du presterer på eksamen ved slutten av året, det er karrakteren man får. Hvorfor skulle noen bry seg om hvor god du var i oktober om man ikke får til noe i mai? Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Problemet er ikke skolen, men elevene. Ingen er motiverte og alle har blitt late utnom et mlite mindretall som tar skolen seriøst. Pugging rett før en prøve er kun et resultat av latskap over tid. Når vi får vite at det er en prøve i et eller annet om et par uker så er det bare å starte å øve med engang. Du lærer mye bedre om du bruker 15 min av dagen din fram til prøven med å lese, enn å bruke 2 timer dagen før å lese. Lenke til kommentar
magicus Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 I dagens karaktersystem handler det ikke om å lære, men bare om å få gode karakterer. Fjern karakterene og elevene kan begynne å lære. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 I dagens karaktersystem handler det ikke om å lære, men bare om å få gode karakterer. Fjern karakterene og elevene kan begynne å lære. 5841566[/snapback] Tull. Du lærer av å jobbe mot gode karakterer. Problemet er når du får gode karakterer uten å ha lært noe, men da er problemet arbeidet til eleven og ikke selve karaktersystemet. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Man må møte elevene der de er i livet. Inspirer dem til å tenke på fagene med nye øyne, og fra nye vinkler. Ett eksempel er nynorsk. Press en Are Kalvø-bok i henda dems, og dem vil synes nynorsk er knallmorsomt. Lenke til kommentar
trøls Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 warpig: Jo tidligere vi innfører eksamener og karakterer jo tidligere vil klasseskillet bli skapt. De som er flinke på skolen og som kan stoffet og kjeder seg er enten ett geni, leser for mye og trenger å komme seg ut i verden eller har ressurspersoner i familien som hjelper de. De ressurssvake har ikke disse ressurspersonene eller biologiske forutsetningene for å gjøre det like bra på skolen. Derfor må skoleverket ta hensyn til de svakere stilte barna for å forhindre at de dropper ut av skolen eller gjør det dårlig. Dette handler om å ta vare på de svakere stilte i samfunnet. Fokuset må skiftes vekk fra karakterjaget og stresset rundt dette. Istedet burde fokuset være på å lære og å utvikle en kritisk tilnærmering til temaene hos barna og å utvikle barnas sosiale evner. En bra måte å gjøre dette på er å ha masse prosjektarbeid, div.sosiale arrangementer(skitur, klassetur etc). Rett og slett gjøre undervisningen til en lek! Dagens skolebarn trenger å bli motivert og få positiv tilbakemelding. Å øke kravene til elevene, få flere prøver, uanmeldte prøver etc er ett alvorlig tilbakeskritt. Vi må tenke fremover! 5840240[/snapback] Det er her altfor mange sosialister tar feil. En langsiktig løsning er ikke å trekke ned nivået på skolen, slik at de sterke elevene ikke får utnyttet sitt potensial. Å bruke prosjektarbeider og unngå sortering av elever, er to fine måter å oppnå dette på. Enda mer håpløst blir det hvis man gjør som RU-lederen skisserte en gang, med å heller gi flere skolesvake høyere utdannelse, slik at også disse kunne få høyere lønn. Det sier seg selv hvorfor dette ikke fungerer. Nå er det riktignok 30 år siden klasseskillet gikk mellom dem med høy og lav utdannelse, og det burde være allment bekjent at ikke alle lengre utdannelser lønner seg økonomisk. Men hvis man allikevel ser på det som et problem at folk med høy utdannelse tjener for mye, får man løse dette med beskatning etter endt utdannelse. Jeg tror og håper at mange som tar lang utdannelse ikke gjør det for pengenes skyld. Det gjør ihvertfall ikke jeg. Lenke til kommentar
magicus Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 (endret) I dagens karaktersystem handler det ikke om å lære, men bare om å få gode karakterer. Fjern karakterene og elevene kan begynne å lære. 5841566[/snapback] Tull. Du lærer av å jobbe mot gode karakterer. Problemet er når du får gode karakterer uten å ha lært noe, men da er problemet arbeidet til eleven og ikke selve karaktersystemet. 5841577[/snapback] Det er du som farer med tull. Holdningen din vitner om dårlig tiltro til elevenes selvstendige arbeidsprosess. På ungd.skolen er elevene ansvarlige nok til å ta ansvar for egen læring. Trusler og sanksjoner i form av dårlige karakterer er unødvendig og ufint. Karakter systemet gir som sagt også lærerne for mye makt som de misbruker til fordel på kem de liker trynet til(iallefall på ungd.skole der eksamen ikke er anonymisert). I tillegg er det en rekke praktiske problemer som bare blir skjult under teppet. Slik som at en 4-er på en ungd.skole i Bergen ikke er det samme som en 4-er i Hønefoss. Hele systemet er uprofesjonelt og det må fjernes. Det er karaktersystemet som har skylden for den dårlige tilstanden den norske skole har. Det er ikke uten grunn at de fleste lærere stemmer sv og noen ap. Kapitalister bør holde seg til det de er best til, å telle penger. Endret 30. mars 2006 av magicus Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Det er du som farer med tull. Holdningen din vitner om dårlig tiltro til elevenes selvstendige arbeidsprosess. På ungd.skolen er elevene ansvarlige nok til å ta ansvar for egen læring. Trusler og sanksjoner i form av dårlige karakterer er unødvendig og ufint. Karakter systemet gir som sagt også lærerne for mye makt som de misbruker til fordel på kem de liker trynet til(iallefall på ungd.skole der eksamen ikke er anonymisert). I tillegg er det en rekke praktiske problemer som bare blir skjult under teppet. Slik som at en 4-er på en ungd.skole i Bergen ikke er det samme som en 4-er i Hønefoss. Hele systemet er uprofesjonelt og det må fjernes. Det er karaktersystemet som har skylden for den dårlige tilstanden den norske skole har. Det er ikke uten grunn at de fleste lærere stemmer sv og noen ap. Kapitalister bør holde seg til det de er best til, å telle penger. 5841646[/snapback] Jeg snakker kun av ren erfaring selv fra barne og ungdomskolen. Kan ikke komme på en eneste gang at noen av de som lå på 3-4 nivået sa at "hei, idag skal jeg virkelig lære meg noe og stå på med jobbingen!" i norsk, matte eller naturfagene. Kan heller ikke huske at noen var så spesielt intreressert i ta ansvar for egen læring på den tiden. I klassen min var det så ille at læreren min sparte tid på å kun skrive opp de som leverte prosjekter etc til rett tid. Han var heldig hvis han fikk inn 4 stiler til fristen gikk ut. Hver gang vi fikk selv ansvar ovenfor egen læring var det alltid mer populært å spille warcraft på skolens PCer enn å finne stoff på biblioteket. Konkuranse er den beste måten å skille ut de flinke på og dette skjer idag med karaktersystemet. En lærers personlige mening om en elev er utrolig subjektivt og burde aldri være grunnlag for vidre utdanning. Dessuten tviler jeg meget sterkt på at lærere har kapasitet nok til å gjennomføre noen form for mappevurdering. Har selv en mor som jobber som lærer i 1.-3. klassene og hun har allerede mer en nok å gjøre fra før. Hva kapitalister har med dette å gjøre underer jeg enda over.. Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Karakterer er ikke perfekt, men bedre enn alternativene – imidlertid synes jeg det kunne vært greit å få en kommentar ved siden av karakterene. Hva er det som får sosialister til å tro at noe så normativt som en skriftlig tilbakemelding skal være jevnere på landsbasis enn noe så konkret som en tallkarakter? Ole er snill i matematikk! Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Karakterer er ikke perfekt, men bedre enn alternativene – imidlertid synes jeg det kunne vært greit å få en kommentar ved siden av karakterene. Hva er det som får sosialister til å tro at noe så normativt som en skriftlig tilbakemelding skal være jevnere på landsbasis enn noe så konkret som en tallkarakter? Ole er snill i matematikk! 5841756[/snapback] Det er forresten vanlig at en får skriftlig tilbakemelding på arbeidet en leverer inn sammen med karakteren. Er utrolig få ganger at jeg har opplevd å ikke få en tilbakemelding sammens med karakteren min. Hvis det er slik at flertallet opplever at de kun får en karakter og ikke noen tilbakemelding er det lærerene som svikter. Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Stort sett får man skriftlig tilbakemelding ja, eneste endring jeg ønsker å få gjennom i så måte er en kommentar til hvert fag på karakterutskriften man får utdelt fra tid til annen – intet mer enn formalisering av common sense, altså. Lenke til kommentar
magicus Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Kanskje litt off-topic, men eg har utrolig lite til overs for lærere... De dømmer elevene og favoriserer enkelte. Samtidig maner de til produktivitet og økt arbeidsinnsats. Men handlinger taler mer enn ord. I disse dager går lærere ut og syter og demonstrerer over at de må jobbe for mye. Kanskje de burde se seg sjøl i speilet før de går ut og maner til økt arbeidsinnsats blandt elevene. Lærerutdanningen er forresten ikke den mest prestisjetunge utdanningen som finnes og opptakskravene til lærerhøgskolen ligger jo bunnlavt. Nettopp derfor bør vi fjerne karakterene. Kvaliteten på lærerne og undervisningen har alfor mye innflytelse på karakterene. Rike sosse unger kan kjøpe seg fine privatlærere som lærer de det de trenger for å få gode karakter. Vi andre må nøye oss med 2nd best. Med andre ord. Karaktersystemet og lærere har eg veldig liten tiltro til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå