Gå til innhold

Skole uten karakterer, pugging og eksamen


Anbefalte innlegg

Sosialistisk Ungdoms nettsider kan man lese om den «Elevstyrte skolen» uten karakterer, pugging, eksamen og såkalt «sortering av mennesker». Når jeg leste denne artikkelen begynte jeg å tenke, hvordan ville den norske skolen vært uten karakterer, pugging og eksamen? Selv bor jeg i Asker og går på en av landets «eliteskoler» (videregående), av den grunn at jeg jobbet med skolen fra 8. til 10. klasse. Og grunnen til at jeg jobbet med skolen fra 8. til 10. klasse, var nettopp at jeg ville inn på denne «eliteskolen».

 

Men hva om det norske skolesystemet ikke hadde karaktervurdering? Hvordan skulle man da vurdere hvem som skulle slippe inn på hvilke skoler? Skulle de som bodde nærmest automatisk få førsteretten? SU skriver ingenting om dette på sine nettsider, men jeg skulle gjerne likt å vite hvordan de ser for seg denne skolen de snakker om.

 

Og den såkalte «sorteringen av mennesker», er den feil? Er det ikke forskjell på mennesker? Er det feil at de som jobber for høye karakterer samles på en skole, og de som ikke bryr seg, samles på en annen?

 

Hadde vært interessant å se hva dere andre mener i denne saken :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skulle de som bodde nærmest automatisk få førsteretten? SU skriver ingenting om dette på sine nettsider, men jeg skulle gjerne likt å vite hvordan de ser for seg denne skolen de snakker om.

5833099[/snapback]

 

Sånn er det allerede mange steder i landet. :thumbdown:

Lenke til kommentar

La meg bare først si at karakterer er en latterlig dårlig og gammeldags måte å vurdere elever på. Eneste som er "bra" med karakterer er at det gjør det lettere å rangere elever når de skal inn på skoler/universitet på høyere nivå. Men inntak kan selvsagt gjøres på andre måter, f.eks ved å basere seg på andre evalueringsformer eller opptaksprøver (vanlig i andre land, men ikke Norge).

 

Karakterer fungerer nok ofte også som en sovepute for lærer, som slipper unna med en enkel bokstav/tall istedenfor å gi skikkelig respons til elevene, som jo er hundre ganger mer verdifullt.

 

(Hilsen en som faktisk fikk meget gode karakterer på skolen)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
enig med simen, men er avataren helt lovelig??

5833318[/snapback]

Ser du i signaturen min kan hvem som heldst endre min avatar, men fjernet selvfølgelig avateren du reagerte på :)

5833369[/snapback]

Stusset også litt på den, genialt tillbud^^

Lenke til kommentar
La meg bare først si at karakterer er en latterlig dårlig og gammeldags måte å vurdere elever på. Eneste som er "bra" med karakterer er at det gjør det lettere å rangere elever når de skal inn på skoler/universitet på høyere nivå. Men inntak kan selvsagt gjøres på andre måter, f.eks ved å basere seg på andre evalueringsformer eller opptaksprøver (vanlig i andre land, men ikke Norge).

 

Karakterer fungerer nok ofte også som en sovepute for lærer, som slipper unna med en enkel bokstav/tall istedenfor å gi skikkelig respons til elevene, som jo er hundre ganger mer verdifullt.

 

(Hilsen en som faktisk fikk meget gode karakterer på skolen)

5833350[/snapback]

Jeg er helt enig med deg i at man burde finne alternativ vurdering til karakterer. Men SU skriver at de ikke ønsker en skole med «sortering av mennesker». Ved å gi vurdering, uansett om det er et tall eller en annen form for vurdering, av arbeid, sorteren man mennesker. Så en skole uten «sortering av mennesker» må da bety en skole uten faglig vurdering av elevene?

Lenke til kommentar

Syns eksamner er feil. Alt avhenger av å prestere i løpet av en dag. Har du en dårlig dag (syk f.eks) så ødelegges resultatet av dette. I tillegg så er det få jobber der man står ovenfor et slikt press. "Prestér på 6 timer, ellers får du sparken!" Jeg sier heller ja takk gruppearbeidoppgaver (der man faktisk jobber som i et team på en hvilken som helst jobb) og innleveringsoppgaver som man f.eks har en måned på.

 

Foruten om eksamen så er jeg uenig til hva SU sier, og ser ikke helt hvordan dette skal kunne settes i praksis. En fin drøm er det sikkert, men vi lever faktisk i et darwinistisk samfunn, der de beste velger de beste.

Lenke til kommentar

Makan til mer latterlig og fordummende tiltak tror jeg du skal lete lengre etter. Men dette viser jo kun hvordan sosialismen vil være i virkeligheten; det skal ikke stilles noen krav, kompetanse er noe du vil se langt etter..

 

Hva vil skje med de grunnleggende matteferdighetene til ungdomene? Hva med den grunnleggende naturfagkompetansen? Norsk og engelsk skriveopplæring? Ingen har vondt av å vite for mye, men alle har vondt av at ingen vet noe. Jeg, og sikkert alle vennene mine, hadde nok valgt å ikke ha matte, ikke naturfag, ikke norsk, ikke englesk og til nøds gym på ungdomskolen hvis vi hadde hatt muligheten, men jeg er like glad hver dag at jeg måtte igjenom det. Alt det vi lærer på ungdomskolen er såpass grunnleggende at alle må vite det. Allmen fakta! Hva skjer med samfunnet når alle gikk igjenom grunnskolen med gym og tilvalgsfag og ikke gjorde noe? Hva skjer med ungdomene når de møter virkeligheten som faktisk stiller krav til at noe blir gjort?

 

Fjerning av karakterer er også latterlig. Karakterer er ikke noe som gir lærere en mulighet til å slappe av. Det bør være standar at en får en skriftlig tilbakemelding på arbeidet en har levert inn fra lærer sammen med karakteren. Og vi har ikke et pensum bare fordi vi skal kanskje opp i eksamen i det, vi har et pensum som forteller deg hva du skal vite når du er ferdig med grunnskolen, hvilke almenne kunnskaper du skal ha i ettertid!

Prøvene på skolen oppfordrer oss til å svare det læreren vil at vi skal svare, ikke til å stille spørsmål eller til å mene noe annet enn det som står i boka.

Tull! De fleste prøver jeg hadde på ungdomskolen hadde 3 spørsmålsnivåer;

- rent faktasvar

- vurdering

- drøfting/sette stoffet i en større sammenheng og ha en egen mening

De flinkeste elevene klarte alle 3 punktene, de dårligste klarte det første punktet. Prøver oppfordrer til kritisk tenkning, prøver gir deg muligheten til å stille spørsmål ved det du lærer ved at du klarer å grunnlegge hvorfor du mener noe burde vært anderledes! Elever som tenker på denne måten er også de som får best karakter.

 

En skole uten karakterer, pugging og eksamener vil ikke være en skole. Det ville ikke vært et sted for å tilegne seg kunnskap, men kun en sosial møteplass. Det bør helst være begge deler.

Lenke til kommentar
Syns eksamner er feil. Alt avhenger av å prestere i løpet av en dag. Har du en dårlig dag (syk f.eks) så ødelegges resultatet av dette. I tillegg så er det få jobber der man står ovenfor et slikt press. "Prestér på 6 timer, ellers får du sparken!" Jeg sier heller ja takk gruppearbeidoppgaver (der man faktisk jobber som i et team på en hvilken som helst jobb) og innleveringsoppgaver som man f.eks har en måned på.

 

Foruten om eksamen så er jeg uenig til hva SU sier, og ser ikke helt hvordan dette skal kunne settes i praksis. En fin drøm er det sikkert, men vi lever faktisk i et darwinistisk samfunn, der de beste velger de beste.

5833465[/snapback]

 

Fikk i dag vite at på fredag er det heldagsprøve i studieretningsfag, mekaniske grunnkurs. Skoledagen i morgen skal brukes til øving, men jeg skal i begravelse så mister den forberedelsesdagen, synes ikke jeg skal droppe bestefars begravelse pga. heldagsprøve ... :ermm:

 

Jeg liker heller ikke eksamen, eller heldagsprøver, fordi jeg ikke er glad i teori rett og slett, har vanskelig for å konsentrere meg, bare det gjør jo en slik prøve utrolig vanskelig. Alternativ "vurdering" er jeg ikke sikker på. Men å be 14 ungdommer som er dyktige på verkstedet ta en heldagsprøve i teori blir litt feil når ingen liker teori. :hmm:

 

Eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar

Fjern karakterene i skolen!

Karakterer setter ett økt press på elevene og skaper ulikheter i samfunnet.

Det blir hele tiden ett jag etter å få gode karakterer. Smisking, juksing, lyn-pugging natten før etc er virkemidler eg har brukt gang på gang for å manipulere karakterene. Det burde ikke være slik. Fjern karaktererene og vi får en mer inkluderende skole og samfunn. Dagens skoleelever jobber for mye og har altfor liten fritid til å filosofere, stresse ned og rett og slett hygge seg. Fokuset på resultater skaper forverret livskvalitet for befolkningen.

Målet til etthvert individ er å være lykkelig. Bra livskvalitet hjelper på lang vei målet om å bli lykkelig. I dagens kapitalistiske samfunnet er fokuset blitt skiftet vekk fra livskvalitet og lykke tankegang. Nå er det materialisme, effektivitet og tidspress som er stikkord.

La barn få være barn. Vekk med karakterer.

Til og med dere lavt utdannede Frp velgere må vel like dette forslaget.. Dere som hatet skolen og karakterer..

Lenke til kommentar
Fjern karakterene i skolen!

Karakterer setter ett økt press på elevene og skaper ulikheter i samfunnet.

Det blir hele tiden ett jag etter å få gode karakterer. Smisking, juksing, lyn-pugging natten før etc er virkemidler eg har brukt gang på gang for å manipulere karakterene.

 

Dette har du tapt på, på sikt. All vidre utdanning er basert på at du har fått med deg hovedessensen fra grunnskolen. Den almenne kunnskapen..

 

Det burde ikke være slik. Fjern karaktererene og vi får en mer inkluderende skole og samfunn. Dagens skoleelever jobber for mye og har altfor liten fritid til å filosofere, stresse ned og rett og slett hygge seg. Fokuset på resultater skaper forverret livskvalitet for befolkningen.

 

Da jeg gikk på ungdomsskolen klaga vi på at vi måtte bruke mer enn 30 min på å gjøre ferdig alle leksene vi hadde for ei uke på en dag. Er det mye jobbing? Jeg gikk på 2 idretter, var aktiv på "ungdomshuset" og var med venner generelt og klarte likevel sette av 15 min fra jeg kom hjem fra skolen til det var middag til å gjøre leksene mine. Dagens skoleelever jobber ikke for mye. De har mye fritid. Fokuset på resultater må være der uansett. Det forventes at du kan det grunnleggende når du går ut grunnskolen. Ingen får en god livskvalitet ved å slaske seg igjenom skolen og ikke klare være til noe nytte for samfunnet i ettertid.

 

Målet til etthvert individ er å være lykkelig. Bra livskvalitet hjelper på lang vei målet om å bli lykkelig. I dagens kapitalistiske samfunnet er fokuset blitt skiftet vekk fra livskvalitet og lykke tankegang. Nå er det materialisme, effektivitet og tidspress som er stikkord.

La barn få være barn. Vekk med karakterer.

Til og med dere lavt utdannede Frp velgere må vel like dette forslaget.. Dere som hatet skolen og karakterer..

5833760[/snapback]

 

Å føle seg produktiv, å føle seg vellykket etc er ting som øker livskvaliteten din. Ved å fjerne konkuransen i skolen vil disse følelsene forsvinne. Vi lever forresten i et sosialdemokrati, det skal mye til å overbevise noen om at dagens samfunn er kapitalistisk, med mindre du henvender deg til personer som er medlemer av AKP (m-l).

Lenke til kommentar

Du har jo for såvidt rett i at 15 minutter pr. dag med lekser er lite. Det er jo ingenting. :dontgetit:

 

Selv har jeg ikke gjort lekser hjemme på tja ... 3 - 4 år? Jeg angrer på at jeg ikke har brukt mer tid på slikt, men føler nå at jeg ikke får gjort nok i løpet av en dag. Jeg gjør ingenting, men uansett.

 

Jeg har et snitt på 3,4 - er veldig fornøyd med det sammlignet med innsatsen.

 

Gruppearbeid er er gøy, hvis du kommer på en gruppe med noen du klarer å samarbeide med, da kan karakteren bli ganske så god. Om du derimot kommer på gruppe med noen som ikke gidder å gjøre noe, noen som du rett og slett ikke liker så blir det ikke god karakter. Kan for enkelte ødelegge snittet en del.

Lenke til kommentar
Fjern karakterene i skolen!

Karakterer setter ett økt press på elevene og skaper ulikheter i samfunnet.

Det blir hele tiden ett jag etter å få gode karakterer. Smisking, juksing, lyn-pugging natten før etc er virkemidler eg har brukt gang på gang for å manipulere karakterene.

 

Dette har du tapt på, på sikt. All vidre utdanning er basert på at du har fått med deg hovedessensen fra grunnskolen. Den almenne kunnskapen..

 

Det burde ikke være slik. Fjern karaktererene og vi får en mer inkluderende skole og samfunn. Dagens skoleelever jobber for mye og har altfor liten fritid til å filosofere, stresse ned og rett og slett hygge seg. Fokuset på resultater skaper forverret livskvalitet for befolkningen.

 

Da jeg gikk på ungdomsskolen klaga vi på at vi måtte bruke mer enn 30 min på å gjøre ferdig alle leksene vi hadde for ei uke på en dag. Er det mye jobbing? Jeg gikk på 2 idretter, var aktiv på "ungdomshuset" og var med venner generelt og klarte likevel sette av 15 min fra jeg kom hjem fra skolen til det var middag til å gjøre leksene mine. Dagens skoleelever jobber ikke for mye. De har mye fritid. Fokuset på resultater må være der uansett. Det forventes at du kan det grunnleggende når du går ut grunnskolen. Ingen får en god livskvalitet ved å slaske seg igjenom skolen og ikke klare være til noe nytte for samfunnet i ettertid.

 

Målet til etthvert individ er å være lykkelig. Bra livskvalitet hjelper på lang vei målet om å bli lykkelig. I dagens kapitalistiske samfunnet er fokuset blitt skiftet vekk fra livskvalitet og lykke tankegang. Nå er det materialisme, effektivitet og tidspress som er stikkord.

La barn få være barn. Vekk med karakterer.

Til og med dere lavt utdannede Frp velgere må vel like dette forslaget.. Dere som hatet skolen og karakterer..

5833760[/snapback]

 

Å føle seg produktiv, å føle seg vellykket etc er ting som øker livskvaliteten din. Ved å fjerne konkuransen i skolen vil disse følelsene forsvinne. Vi lever forresten i et sosialdemokrati, det skal mye til å overbevise noen om at dagens samfunn er kapitalistisk, med mindre du henvender deg til personer som er medlemer av AKP (m-l).

5833835[/snapback]

 

Jeg har ikke tapt noe på å sove meg gjennom naturfag eller matteundervisningen på videregående. Studerer noe mer interessant no, uten noe som helst tilknytning til naturfag.

 

Hva som er god livskvalitet er individuelt. Hvis du har lyst til å jobbe med lekser 3-4timer hver dag så slå deg løs, ingen som hindrer deg. Men å tvinge oss andre dødelig til å lide oss gjennom dette pugge-helvette vil ikke jeg være med på. Fjern karakterene og du kan pugge så mye du vil og jeg kan sove, spille spill etc. Dagens samfunn er kapitalistisk. Dagens styresett er sosial-demokratisk.

 

Eg får ingenting godt ut av å føle meg mer produktiv. Jeg får en ekkel følelse av at jeg gir kapitalisten ekstra og gratis arbeidskraft når eg er skikkelig produktiv. Ikke søren om eg gir noe ekstra og gratis produktivitet til en kapitalist.

Lenke til kommentar

En får ikke sett hvor mye en kan uten karakterer. Det kan nok diskuteres når en skal starte med karakterer. Hva skjer hvis en aldri har hatt karakterer og kommer i arbeidslivet. Du har kanskje ikke karaketerer men det er ganske vanlig med en del arbeidspress som blir noe tilsvarende en får før en eksamen hvis en har et prosjekt som må bli ferdig. Det er litt mer ille når det kan være jobben din som står på spill. En eksamen kan en ta om igjen.

 

Jeg har sett etter å ha vært på den andre siden av bordet hvor lite det skal til at en student får feil karakter f.eks A og ikke B som en kanskje skulle hatt. Eller når det er vurdering av fag med prosjekt og høy prosent får A, resten B og ingen lavere. Mange eksamner er svar som en må vurdere hvor riktig hvert svar. Det er lettere på eksamner der en har et svar som er riktig og resten er galt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...